Ilves on mahdollistanut Palloliiton kotouttamishankkeen avulla harrastuksen lähes 40 ukrainalaiselle

Ilves on ollut mukana tukemassa ukrainalaisten kotiutumista Suomeen ja erityisesti Tampereelle mahdollistamalla ukrainaislapsille ja -nuorille jalkapallon harrastamisen. Kesällä järjestettyyn Ilves Futis-liigaan osallistui lähes 40 uutta harrastajaa ukrainalaisperheistä.

Arsenii toimii valmentajana, tulkkina sekä linkkinä ukrainalaisten perheiden ja seuran välillä.Kuva: Ilves

13.12.2022 klo 08:39

Urheilutoiminta voi olla erityisesti lapsille hyvä tapa jatkaa "arkirutiineja" vieraassa maassa ja auttaa heitä jaksamaan sekä löytää lohtua vaikeassa tilanteessa. Talvikaudella Ilveksen harrastejoukkueissa pelaakin noin 15 ukrainalaispelaajaa. Lisäksi seuraan palkattiin kesällä Palloliiton hanketuella 18-vuotias ukrainalaisnuori Arsenii Tets, joka on Ilvekselle korvaamaton apu kotouttamistoiminnassa. Tets toimii valmentajana, tulkkina sekä linkkinä ukrainalaisten perheiden ja seuran välillä.

- Uskon, että tämä on todella tärkeää lapsille. Kun sota alkoi, todella monet joutuivat pakenemaan ja jättämään kotinsa, eikä heille jäänyt mitään. He lähtivät Ukrainasta jättäen jälkeensä tavaroidensa lisäksi heidän unelmansa, tavoitteensa ja suunnitelmansa, kertoo Tets.

Ilveksen toiminta on maksutonta ukrainalaisille ja muille vastaanottokeskusten asukkaille. Seura on järjestänyt varustekeräyksiä sekä saanut tukea ja lahjoituksia niin yrityksiltä kuin yksityishenkilöiltä. Lisäksi Ilves järjesti toukokuussa usean muun paikallisen urheiluseuran kanssa harrasteillan, jossa esiteltiin eri lajien harrastusmahdollisuuksia.

- Ei ole itsestäänselvyys, että pelaajat jatkavat harrastusta. On tärkeää, että olemme tukeneet joukkueita ja saaneet pidettyä harjoitukset kivoina kaikille. Iso kiitos kuuluu vapaaehtoisille, jotka ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa ja energiaansa toimintaan. Lisäksi suomalaiset lapset ja nuoret ovat ottaneet hyvin ukrainalaiset vastaan, kiittää Ilveksen hankekoordinaattori Ilja Värtinen.

Ilves on mukana Suomen Palloliiton kotouttamishankkeessa, jolla tuetaan seurojen jo olemassa olevaa kotouttamistoimintaa. Hankkeen tavoitteena on edesauttaa maahanmuuttajien kotoutumista ja osallistaa heitä seuratoimintaan entistä vahvemmin. Konkreettisia hanketoimenpiteitä seuroissa ovat olleet esimerkiksi kulttuuritulkkitoiminta, maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten matalan kynnyksen jalkapallotoiminta sekä seuratoimintamanuaalin luominen kuudella eri kielellä.

- Harrastukset ja erityisesti liikunta on iso osa ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Jalkapallo harrastuksen kautta ihminen pääsee erilaisiin seurayhteisöihin mukaan ja tutustumaan uuden paikkakunnan ihmisiin. Harrastukset ovat hyvä apu kotoutumiseen, mutta toki se vaatii paljon muutakin, sanoo Suomen Palloliiton monikulttuurisuusasiantuntija Maurizio Pratesi.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä