Harrastajamäärät ennätyslukemissa jo elokuun päätteeksi – 150 000:n rajapyykki siintää horisontissa

Jälleen vuonna 2022 jalkapallon ja futsalin harrastajamäärät ovat rikkoneet ennätyksiä. 31. päivä elokuuta Suomessa oli lajien rekisteröityneitä harrastajia peräti 143 143.

Kuvituskuva.Kuva: Pinja Akkanen

1.9.2022 klo 15:05

Rekisteröityneiden harrastajamäärien valossa suomalaisella jalkapallolla ja futsalilla menee paremmin kuin koskaan. Jo vuoden 2021 päätteeksi suomalaisessa jalkapallossa päästiin juhlimaan ennätyksellistä 141 433 harrastajan lukemaa. Positiivinen kehitys on jatkunut, sillä tänä vuonna viimevuotinen ennätysmäärä ylittyi jo 25. päivä elokuuta, vaikka rekisteröitymisvuosi jatkuu aina marraskuun loppuun asti.

Erityisesti seurojen rooli positiivisessa kehityksessä on ollut suuri. Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen on seurojen kehittyvää toimintaa heijasteleviin lukemiin erittäin tyytyväinen.

– Olemme tehneet erittäin tiivistä ja aktiivista yhteistyötä yhdessä jäsenseurojemme kanssa koko pandemia-ajan pystyäksemme tarjoamaan lapsille, nuorille ja aikuisille turvallisia harrastusmahdollisuuksia lajiemme parissa, Huttunen sanoo.

Myös tyttöjen ja naisten harrastajamäärissä tehtiin vuonna 2021 kaikkien aikojen ennätys, yli 37 000 harrastajaa. Tämän vuoden elokuun päätteeksi tyttöjä ja naisia on ollut harrastajina on ollut jo reilut 36 313 (noin 25% kokonaismäärästä), joten viime vuoden ennätys todennäköisesti rikotaan tänä vuonna uudelleen. Kesän 2022 EM-kisojen saama valtava mediahuomio toivottavasti kirittää tyttöjen ja naisten harrastajamäärien kasvua entisestään.

– Harrastajamäärän kasvua on varsin tasaisesti eri ikäluokissa niin tytöissä ja naisissa kuin pojissa ja miehissä. Olen todella ylpeä seurojemme kyvykkyydestä paitsi pitää mukana toiminnassa jo harrastajia, mutta myös ottaa mukaan uusia, Huttunen jatkaa.

Harrastajamäärät elokuun lopussa 2022.

Viime vuosien kuukausittaisiin rekisteröitymistilastoihin verratessa tulee toki muistaa, että vuonna 2020 koronapandemia pysäytti harrastustoiminnan kevään ajaksi lähes kokonaan, minkä johdosta harrastajamäärät jäivät pieniksi koko loppuvuoden ajaksi. Koronatoimet vaikuttivat harrastusmahdollisuuksiin myös erityisesti alkuvuonna 2021, minkä johdosta kyseisenä vuonna kuukausittain lasketut rekisteröitymismäärät olivat pitkään jäljessä vuoden 2019 tasoa - vaikka ne kasvoivatkin loppuvuoteen mennessä ennätyslukemiin.

Viimeisimmät koko vuoden ajalta verrannolliset harrastajamäärät ovat vuodelta 2019. Elokuun lopussa 2019 Suomessa oli 129 060 harrastajaa. Siihen nähden vuonna 2022 harrastajia on ollut 14083 enemmän, eli kasvua on ollut reilut 10,9 prosenttia.

Vuoden 2019 päätteeksi Suomessa oli 136 055 harrastajaa, joten mikäli harrastajamäärä kasvaa loppuvuoden 2022 ajan edes läheskään samaa vauhtia kuin 2019, lähestytään tänä vuonna jo 150 000 harrastajan rajapyykkiä. Määrien kasvu tarkoittaa jälleen merkittäviä positiivisia vaikutuksia suomalaiselle yhteiskunnalle niin terveydenhuoltosäästöissä, sosiaalisissa kuin taloudellisissa hyödyissä mitaten.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä