EM-karsintojen huipennus ja Rosengårdin satumainen alkukausi miellyttävät Anni Hartikaista – ”Uskomaton tunne”

Helmarit kohtaa perjantaina äärimmäisen tärkeässä EM-karsintaottelussa Norjan. Turun Veritas Stadionilla pelattava ottelu on Suomen viimeinen kotiottelu kuluvissa karsinnoissa.

Anni Hartikainen ja muut Helmarit aloittivat tiistaina valmistautumisen Norja-otteluun.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

9.7.2024 klo 23:24

EM-karsintojen kahteen viimeiseen otteluun lähdettäessä A-liigan lohko 1:n tilanne on vielä täysin auki: lohkoa seitsemällä pisteellä johtavaa Hollantia seuraavat viidessä pisteessä olevat Norja ja Italia sekä pisteen vähemmän kerännyt Suomi. Omaa kieltään lohkon tasaisista asetelmista puhuu se, että jokainen joukkue voi päätyä vielä mille tahansa sijalle.

- Uskomaton tunne, että on täysin omissa käsissä, että pelaamme itsemme suoraan kisoihin. Se on meidän päätavoitteemme ja me kaikki uskomme täysin siihen, että se toteutuu, Helmareiden laituri Anni Hartikainen sanoi tiistain harjoitusten jälkeen Veritas Stadionin viheriöllä.

Helmarit kohtaa karsintojen viimeistä edellisessä ottelussa Norjan, joka saapuu perjantaina vieraaksi Turun Kupittaalle. Edellisen kerran joukkueet kohtasivat huhtikuun alussa lumisessa Oslossa, jossa Norja nappasi täyden pistepotin Celin Ildhusøyn, Sophie Román Haugin, Thea Bjelden ja Elisabeth Terlandin maalien myötä. Perjantaina Helmareiden mielissä siintää vain ja ainoastaan revanssin hakeminen.

-  Odotan todella kovaa ottelua. Meille jäi Norjasta vähän huono maku tuloksen valossa viime kerralla, Hartikainen sanoo.

- Haluamme voittaa ottelun, emmekä lähde nöyristelemään. Lähdemme pelaamaan samanlaista jalkapalloa, kuin mitä olemme viime aikoina esittäneet. Olemme näyttäneet, että pystymme hakemaan voittoa mitä tahansa maata vastaan, Hartikainen jatkaa.

Lämpimät muistot Turusta

Perjantaina kello 19.00 käynnistyvä Suomen ja Norjan välinen ottelu pelataan Turun keskustan itäpuolella sijaitsevalla Kupittaan Veritas Stadionilla. Edellisen kerran Helmarit nähtiin samalla stadionilla vuoden 2023 marraskuun lopulla, kun joukkue murskasi Romanian Nations League -ottelussa maalein 6–0. Tuon ottelun toisella jaksolla nähtiin upeita hetkiä, kun sekä Hartikainen että Oona Sevenius viimeistelivät A-maajoukkueuransa ensimmäiset maalit Romanian verkkoon.

- Se on muisto, joka jää varmasti mieleen pitkäksi aikaa ja se on vielä kirkkaasti muistissa. Minä ja ”Seve” saatiin yhtä aikaa ensimmäiset maajoukkuemaalit, mikä oli hienoa. Sitä oli kiva tuulettaa kotiyleisön edessä, Hartikainen muistelee.

Anni Hartikainen pääsi tuulettamaan A-maajoukkueuransa avausmaalia, kun Helmarit edellisen kerran pelasi Veritas Stadionilla.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Uskomaton alkukausi

Useamman kauden ajan KuPS:n ja Kansallisen Liigan tähtipelaajiin kuulunut Hartikainen otti vuoden vaihteessa urallaan seuraavan askeleen, kun hän siirtyi kaksivuotisella sopimuksella Ria Ölingin joukkuekaveriksi ruotsalaiseen FC Rosengårdiin. Useita Ruotsin mestaruuksia, tuoreimpia vuosina 2019, 2021 ja 2022 juhlinut seura sijoittui viime kaudella Damallsvenskanin runkosarjassa vasta seitsemänneksi, jonka myötä odotukset tähän kauteen lähdettäessä olivat aiempaa maltillisemmat.

- Ennen kauden alkua kukaan ei uskonut, että tulisimme olemaan edes kolmen parhaan joukossa. Asetimme kuitenkin itse tavoitteeksi ennen kautta, että haluamme olla kuin vanha Rosengård ja voittaa kaikki vastustajat. Uskoimme itse itseemme, Hartikainen kertoo.

Kun Damallsvenskania on takana 15 ottelun verran, voi sanoa Rosengårdin näyttäneen epäilijöille todella pitkää nenää. Malmöstä ponnistava joukkue on voittanut kaikki sarjaottelunsa, maalieron ollessa murskaava 69–4.

- Kun menin Rosengårdiin, niin en olisi uskonut, että kausi tulee olemaan näin hyvä. Olen yllättynyt siitä, että emme ole vielä hävinneet yhtäkään ottelua, ja pelistä toiseen tulee vain suurinumeroisia voittoja, Hartikainen myhäilee.

KuPS:n lisäksi junioreissa myös Pallokissoja edustanut Hartikainen on pelannut ensimmäisellä ulkomaan kaudellaan toistaiseksi kymmenen ottelua, joissa on syntynyt yksi maali ja yksi maaliin johtanut syöttö.

- Olen sopeutunut todella hyvin. Meillä on erittäin laadukas treeniympäristö ja arki sekä paljon laadukkaita pelaajia. Se vie minua varmasti eteenpäin, vaikka minuutteja ei olekaan vielä tullut paljoa, Hartikainen sanoo.

Vaikka Hartikainen on toistaiseksi saanut minuuttinsa Rosengård-paidassa lähinnä vaihtopenkin kautta, luottaa elokuussa 21 vuotta täyttävä pallotaituri siihen, että todellinen näyttöpaikka Joel Kjetselbergin luotsaamassa joukkueessa aukeaa pian.

- Luotan siihen, että se mahdollisuus tulee, kun jaksan vain tehdä töitä, Hartikainen toteaa luottavaisena.

Suomi ja Norja kohtaavat huipputärkeässä EM-karsintaottelussa perjantaina klo 19.00. Turun Veritas Stadionilla pelattavaan otteluun on myyty jo yli 5500 lippua. Oman lippusi voit hankkia TÄSTÄ!

Maalien juhliminen on tullut alkukaudella tutuksi Anni Hartikaiselle ja ruotsalaislegenda Caroline Segerille.Kuva: FC Rosengård

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä