Ari Hjelmille Suomen Leijonan ritarimerkki

Tasavallan Presidentti on myöntänyt Suomen Leijonan ritarimerkin maajoukkueen kunniakapteeni Ari Hjelmille. Kunniamerkkejä jaetaan itsenäisyyspäivänä 6.12.

Ari "Zico" HjelmKuva: Ⓒ JuhaTamminen /Juha Tamminen

2.12.2022 klo 16:27

Kunniamerkin saaminen edellyttää Suomen Leijonan (SL) ritarikunnan perustamisasetuksen mukaan huomattavia siviili- ja sotilaallisia ansioita.

”Olen todella kiitollinen ja yllättynyt kunniamerkistä. Tämä ei ole jalkapallon mitalisarjaa, vaan kuuluu ihan eri kategoriaan Presidentin myöntämänä. On hienoa kuulua siihen ammattimaiseen ja osaavaan joukkoon, jotka ovat näitä saaneet. Kiitos kaikille, joiden kanssa olen saanut tehdä töitä, he ovat muokanneet minusta tällaisen”, Hjelm sanoo.

Ari Hjelm pelasi sata A-maaottelua ja viimeisteli niissä komeat 20 osumaa. Kotimaan kentillä Ilveksen riveissä hän juhli Suomen mestaruutta kaudella 1983 ja Cup-mestaruutta kaudella 1990. Hyökkääjä pelasi myös muutaman kauden Saksan kentillä edustaen Stuttgarter Kickersiä sekä FC St. Paulia, ja pelaajaura päättyi HJK:ssa.

”Saksan Bundesliigaan valinta on kova suoritus kaikilla mittareilla. Olen saanut pelata maailman kovimmassa liigassa. Kyllähän se tuntui silloin hyvältä, mutta ei siitä osannut oikein nauttia sillä tavalla kuin olisi pitänyt. Se oli raakaa työtä ja ohjattua elämää”, Hjelm muistelee.

Hjelm muistetaan myös Tampere Unitedin menestysvuosien päävalmentajana. TamU voitti Hjelmin alaisuudessa kolme mestaruutta, ja Hjelm valittiin mestaruusvuosina 2001, 2006 ja 2007 vuoden jalkapallovalmentajaksi. Vuonna 2007 TamU juhli myös Cupin voittoa.

”Zico” nimettiin Urheilutoimittajain Liiton sekä Palloliiton vuoden jalkapalloilijaksi vuonna 1987, Hall of Fameen vuonna 2003 ja Gladiaattoriksi vuonna 2008.

Hjelm kannustaa nuoria pelaajia uskomaan tulevaisuuteen ja olemaan kärsivällinen: ”Usko tulevaisuuteen. Kaikki ei mene hyvin tai suunnitelmien mukaan, mutta jaksa olla kärsivällinen ja pyri tekemään mahdollisimman hyviä päätöksiä. Kun hyviä päätöksiä tulee peräkkäin monta, se tarkoittaa sitä, että on mahdollisuus saavuttaa se mistä unelmoi. Mutta koskaan ei saa luopua, vaikka tulisi välillä lunta tupaan. Työn tekeminen kuuluu nöyryyteen. Se maali kyllä tulee, kun jaksaa uskoa”.