Amnestyn tuore raportti Qatarin siirtotyöläisten oloista on karu – Kansainvälistä painetta pitää lisätä

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin tuoreen raportin mukaan ongelmat Qatarin siirtotyöläisten kohtelussa jatkuvat, eivätkä työläisten olosuhteet ole parantuneet. Raportin mukaan ongelmat liittyvät Qatarin valtion haluttomuuteen tutkia ja korjata siirtotyöläisten kuolemaan johtaneita olosuhteita. Raportti antaa toimenpidesuosituksia FIFA:lle ja sen jäsenliitoille.

Kuvituskuva.

27.8.2021 klo 11:55

Qatarissa on määrä pelata jalkapallon miesten MM-lopputurnaus 2022. Sen jälkeen, kun MM-kisat myönnettiin Qatarille ja massiiviset rakennushankkeet aavikolle käynnistyivät, on Qatarissa rakennustyömailla kuollut odottamatta ja nopeasti tuhansia nuoria ja aiemmin terveitä vierastyöläisiä.

Amnestyn asiantuntijoiden mukaan on selvää, että Qatarissa syy nuorten siirtotyöläisten ennenaikaisiin kuolemiin on kuumuus ja raskaat työolot ilman kohtuullisia taukoja ja viilentymisen mahdollisuuksia.

Raportin mukaan isoin ongelma on, että siirtotyöläisten kuolemia ei tutkita riittävällä tarkkuudella ja kuolintodistuksessa kuolinsyyksi on usein merkitty sydämen tai hengitysteiden ongelmat luonnollisista syistä. Amnestyn konsultoimien lääkäreiden mukaan lähes kaikki kuolemme juuri näistä syistä, mutta epäselväksi jää prosessi, joka on johtanut nuorten siirtotyöläisten kuolemiin juuri Qatarissa.

- Jatkamme toimia ja edistämme painetta Qatarin valtiota kohtaan yhdessä FIFAn ja muiden pohjoismaiden jalkapalloliittojen kanssa kuten raportissa ehdotetaan. Kuulemme tiiviisti myös Suomen Amnestyn näkemyksiä asiassa, Marco Casagrande toteaa.

Kansainvälisen paineen tulee jatkua

Amnestyn raportissa todetaan, että työläisiä suojaamaan käynnistetyt uudistukset, kuten säännellyt työajat, lämpötilaraja ja viilennystauot voivat tarjota suojan raastavalta kuumuudelta, mutta vain, jos niitä noudatetaan.

Suomi yhdessä muiden pohjoismaisten jalkapalloliittojen kanssa vieraili Qatarissa tammikuussa 2019 ja sitä ennen edellisen kerran 2016. Seuraava yhteispohjoismainen vierailu maahan on tarkoitus toteuttaa ensi joulukuussa. UEFAn virallinen delegaatio vieraili puolestaan Qatarissa juuri tällä viikolla.

Vierailujen tavoitteena on ollut edistää ihmisoikeuksia ja siirtotyöläisten oikeuksia ja työoloja Qatarissa pelattaviin MM-kisojen valtaviin rakennushankkeisiin liittyen. Kansainvälinen tietoisuus siirtotyöläisten kurjista ja epäinhimillisistä oloista on kasvanut.

Ihmisoikeus- ja työjärjestöt ovat raportoineet Qatarista monien uudistuksien edenneen, mutta niiden käyttöönotto ja valvonta on osoittautunut toivottoman hitaaksi.

Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti osoitti viime toukokuussa järjestetyssä kongressissa Pohjoismaiden jalkapalloliittojen edustajana puheen FIFAn puheenjohtaja Gianni Infantinolle, FIFAn edustajille ja kaikille sen jäsenliitoille. Lahti painotti, että huolimatta Qatarissa viime vuosina tapahtuneista edistysaskeleista, parannukset eivät ole riittäviä. Voimakkaampia ja nopeampia toimenpiteitä tarvitaan.

Amnestyn tuore raportti antaa toimenpidesuosituksia ja kehottaa FIFAa sekä sen jäsenliittoja jatkamaan aktiivisia toimia Qatarin valtion painostamiseksi maan siirtotyöläisten ja ihmisoikeustilanteen parantamiseksi.

Linkki Amnestyn raporttiin >>

Etkö löytänyt etsimääsi?