Äänekosken Huimassa yhä useammat tytöt aloittavat jalkapallon Playmakersin merkeissä - "Materiaalit kiinnittävät lasten ja vanhempien huomion"

5–8-vuotiaille lapsille tarkoitettu UEFA Playmakers -ohjelma tarjoaa tytöille ensiaskeleen jalkapallon parissa. Palloliitto valitsee Playmakersiin vuosittain mukaan seuroja, joilla on vahva halu kasvattaa erityisesti tyttöpelaajien määrää. Kukin ohjelmassa mukana oleva seura voi valita harjoituksiinsa tarinan kolmesta vaihtoehdosta. Tänä vuonna Äänekosken Huima on ottanut teemakseen Vaiana-animaatioelokuvan.

5.7.2022 klo 14:30

Kevätsateet olivat jatkuneet vielä pitkälle kesäkuun puolelle, joten ihan tavallisena keskiviikkoiltanakin Äänekosken uudenkarhealle ylipainehallille riitti edelleen vilinää. Samaan aikaan, kuin ihan aloittelijoista koostuva Playmakers-ryhmä aloitteli omassa kulmassa omia treenejään, muualla hallissa vauhtia pitivät Äänekosken Huiman vähän kokeneemmat pelurit - ihan pienistä prinsessafutareista isompiin ikäluokkiin asti.

- Aivan ihana konsepti. Valmennuksen näkökulmasta Playmakersissa tulee niitä jalkapallon perusasioita yhdistettynä lapsia kiinnostavaan tarinaan, kehuu Huiman junioripäällikkö Minna Porrassalmi.

Jo ennen Playmakersia Huima tarjosi samojen ikäluokkien tytöille omaa Prinsessafutis-ryhmää. Playmakers-ryhmä toimii seurassa nyt uusia pelaajia houkuttelevana matalan kynnyksen ryhmänä, josta on myöhemmin luontevaa jatkaa harrastusta eteenpäin, yleensä Prinsessafutis-ryhmään.

- Viime vuonna Playmakersin aloituksessa meillä oli kolmisenkymmentä tyttöjunnua, enemmän kuin koskaan. Reilusti yli 20 heistä on jatkanut prinsessafutikseen. Tänäkin vuonna Playmakersissa on ollut parikymmentä pelaajaa, eikä meillä ole ikinä ennen ollut aloittavassa ikäluokassa kahtakymmentä tyttöä, Porrassalmi iloitsee.

Playmakers-harjoituksissa liikutaan monipuolisesti.Kuva: Palloliitto

Jaana Savolainen on vetänyt Playmakers-harjoituksia siitä asti, kun Äänekosken Huima liittyi mukaan Playmakers-ohjelmaan vuoden 2021 alussa. Ensimmäisenä vuonna Huima oli valinnut teemakseen Frozen-sadun, mutta tänä vuonna Äänekoskella seikkaillaan Vaianan johdolla.

- Frozen oli tytöille vähän tutumpi ja tunnetumpi, mutta hyvin tytöt ovat päässeet mukaan uuteen satuunkin, Savolainen hymyilee.

Muutaman kerran Playmakers-treeneissä käynyt Stella kertoi Jaanan olevan kiva ohjaaja.Kuva: Palloliitto

Playmakers-harjoituksissa mukana viilettäneet tytöt selvästi pitävät Savolaisesta. Ohjaajan “salaisuus” on toimenkuva varhaiskasvatuksen opettajana.

- Aika monet tytöt ovat minulle tuttuja, kuten myös lasten kanssa touhuaminen, Savolainen kertoo.

Ohjaajan mukaan parasta alle kouluikäisten ryhmien vetämisessä on, kun lapsia saa innostettua mukaan yhteiseen tekemiseen.

- Tytöt ovat aika innoissaan tästä. Monelle tämä kuitenkin on ensimmäinen harrastus. Vähän erilaista kuin päiväkotimaailmassa.

Porrassalmi ei osaa sanoa vain yhtä syytä sille, miksi Playmakers on houkutellut niin paljon lapsia mukaan seuran toimintaan.

- Täällä Äänekoskella on tällä hetkellä kova buumi jalkapallon suhteen, jossa osatekijä on tämä uusi jalkapallohallimme, Porrassalmi kertoo.

- Playmakersissa on myös vähän tavallista kevyempi aloitus.

Jotta lapset ja vanhemmat löytävät jalkapallon, tulee heille suunnatun markkinoinninkin olla ajankohtaista ja toimivaa.

- Playmakersissa on hyvin huomioitu asioita, jotka kasvattavat tyttöjen itsetuntoa. Myös Playmakersin tarjoamat materiaalit ovat houkuttelevia, värikkäitä ja lapsille suunnattuja. Kyllähän ne silloin kiinnittävät myös vanhempien huomion, ja niiden myötä mekin olemme somea käyttäneet hyväksemme enemmän. Varmasti nämäkin asiat vaikuttavat, Porrassalmi arvelee.

Vauhtia Playmakers-harjoituksissa.Kuva: Palloliitto

Lue lisää Playmakersista >>