Syksyn Karusellit pelataan 5.-6.9. ja 12.-13.9.2020.

Eteläinen alue järjestää vuosittain Karusellitapahtumia yhteistyössä seurojen ja joukkueiden kanssa. LeikkiMaailmaikäisille suunnattuja tapahtumia järjestetään sekä keväällä että syksyllä yhteensä neljänä eri viikonloppuna touko- ja syyskuussa.  Vuonna 2004 Karuselli-turnaukset voittivat UEFA:n "The Most Valuable Grassroots Football Event 2004" -kilpailun.

Tämän jälkeen tapahtumat ovat laajentuneet vuosi vuodelta ja kasvaneet Suomen suurimmaksi lasten jalkapallotapahtumaksi. Vuosittain tapahtumissa liikkuu noin 14 000 lasta. Vuonna 2011 tapahtumien ilmettä uudistettiin ja kilpailun kautta äänestettiin uusi logo, joka näkyy viestinnässä, mitaleissa sekä turnausjärjestäjien materiaaleissa. Keskeistä oli viesti: Karuselli - Lasten jalkapalloturnaus. Karuselliturnaukset ovat vakiinnuttaneet paikkansa Uudenmaan piirin tärkeimpänä tapahtumana, joka tehdään yhdessä seurojen kanssa.

Turnausinfo

Karuselleissa joukkueet jaetaan ikäluokasta riippuen kahteen tai kolmeen tasoon joukkueen oman arvion perustuen. P/T11- ja P/T10 -ikäluokkien joukkueet valitsevat Karusellien ilmoittautumisen yhteydessä pelitason 1-3: pelitaso 1 = kilpataso, taso 2 = haaste, taso 3 haaste/harraste.
P/T9- P/T7 -ikäluokkien joukkueet valitsevat Karusellien pelitasoksi enemmän/vähemmän pelanneet, E = enemmän, V = vähemmän pelanneet.

Joukkueet pyritään jakamaan tason mukaisiin turnauksiin turnauspaikkakunnille. Jos samalla seuralla on useita joukkueita eri tasoilla samassa ikäluokassa, voi pelipaikkakunta vaihdella joukkueiden tasosta riippuen. Tasoja voidaan tarvittaessa yhdistää.

Kevät/syksy Tapahtuma
joulukuu/kesäkuu  Ilmoittautuminen käynnistyy
helmikuu/elokuu Karusellien ilmoittautuminen päättyy
maaliskuu/elokuu Joukkueiden jako pelipaikkakunnille ja lohkojakojen julkaisu
maaliskuu/elokuu Osallistumismaksujen eräpäivä
~ 2 viikkoa ennen turnausta Alustavat otteluohjelmat Karuselliturnauksiin
~1 viikko ennen turnausta Lopulliset otteluohjelmat Karuselliturnauksiin

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tehdään TASO-järjestelmän kautta. Ilmoittautuminen kevään Karuselleihin avataan joulukuussa ja syksyn Karuselleihin kesäkuussa. P/T11 - P/T9 -ikäluokkien turnaukset ovat kaksipäiväisiä, P/T8- ja P/T7 -ikäluokat yksipäiväisiä turnauksia, joissa pelipäivä on joko lauantai tai sunnuntai.

Ilmoittautuneet joukkueeT

Kevät Syksy Ikäluokka Pelimuoto Hinta
2.-3.5.2020 - peruttu 5.-6.9.2020 P/T11 (2009) ja P/T10 (2010)  8v8 115 €
9.-10.5.2020 - peruttu 12.-13.9.2020 P/T9 (2011) 5v5 115 €
9.5/10.5.2020 - peruttu 12.9./13.9.2020 P/T8 (2012) ja P/T7 (2013) 5v5 90 €

Laskutusehdot

Karusellien osallistumismaksut laskutetaan keskitetysti seuroilta, myös ilmoittautuminen tehdään seuran toimesta. Mikäli joukkue peruu osallistumisensa ilmoittautumispäivän jälkeen, ei ilmoittautumismaksua palauteta. Mikäli joukkue peruu osallistumisensa lohkojaon julkaisun jälkeen, peritään määräysten mukainen luovutusmaksu, joka määräytyy luovutusajankohdan mukaan.

JÄRJESTÄJÄT

Kevään järjestäjät ovat etusijalla syksyn järjestejiä nimettäessä.

Kevät 2.-3.5.2020, P/T11 ja P/T10 (pelimuoto 8v8) Yhteyshenkilö Sarjat
FC Futura Juniorit ry Mira Oras P10 taso 1 ja T10 tasot 1-3
FC WILD Tapio Keränen P10  taso 2
Rajamäen Kehitys Mari Kotonen P11 ja T11, tasot 1-3
FC Kirkkonummi Mari Saarikivi P10 taso 3
Kevät 9.-10.5.2020, P/T9, P/T8 ja P/T7 (pelimuoto 5v5) Yhteyshenkilö Sarjat
FC POHU Juha-Pekka Partanen P7 VP
FC WILD Tapio Keränen P8 EP, P8 VP ja P7 EP
Jokelan Kisa Janne Juntto P9 VP
Pohjois-Espoon Ponsi ry Timo Pärnänen P9 EP
FC Kirkkonummi Mari Saarikivi P8 EP, P8 VP ja P7 EP
IF Sibbo-Vargarna ry Aavo Sarap T9, T8 ja T7

SÄÄNNÖT

Karuselleissa noudatetaan Suomen Palloliiton Kaikki Pelaa -sääntöjä. Kaikissa otteluissa peliaika on 1*25 minuuttia. Erityisohjeita LeikkiMaailman pienkenttäpeliin:

• vaihdot ovat edestakaiset ja lentävät,
  • pelinohjaaja käyttää vain Vihreää korttia, jolla hän palkitsee ottelun päätyttyä molemmista joukkueista yhden pelaajan. Tarvittaessa pelinohjaaja voi kysyä joukkueenjohtajalta, kuka joukkueen pelaajista ansaitsee vihreän kortin,
  • tilanteen niin vaatiessa pelaajaa voidaan huomauttaa tai hänet voidaan jopa poistaa kentältä, mutta joukkue saa jatkaa täysilukuisena,
  • joukkue saa ottaa kentälle yhden lisäpelaajan, kun vastustaja johtaa vähintään viidellä (5) maalilla. Etu menetetään eron vähentyessä kahteen (2) maaliin,
  • kulmapotku potkaistaan kentän kulmasta. Jos kenttä on leveämpi kuin suosituskoko, potkaistaan kulma suosituskoon mukaiselta etäisyydeltä,
  • vastustajien on oltava aloituspotkuissa, vapaapotkuissa, maaliheitoissa, kulmapotkuissa ja rangaistuspotkuissa vähintään 5,5 metrin etäisyydellä pallosta.

Erityisohjeita P/T11 ja P/T10 -ikäluokissa:

• pelin voi avata mistä tahansa osasta rangaistusaluetta potkaisemalla maasta. Pelissä olevan pallon maalivahti saa potkaista käsistään,
  • peleissä on käytössä paitsioalue. Rangaistusalueen tasalta alkavan ja päätyrajan välinen alue on paitsioaluetta, jossa paitsiosääntö on voimassa.

Erityisohjeita P/T9, P/T8 ja P/T7 -ikäluokissa

• pelin voi avata mistä tahansa osasta rangaistusaluetta potkaisemalla maasta tai heittämällä. Pelissä olevan pallon maalivahti saa potkaista käsistään,
  • maalin tekeminen suoraan aloituspotkusta johtaa maalin hylkäämiseen ja maaliheittoon tai -potkuun vastustajalle,
  • rangaistusalueella epäsuora vapaapotku potkaistaan rikkomuspaikkaa lähinnä olevasta päätyrajan suuntaisesta rangaistusalueen rajan kohdasta,
  • P/T9 -ikäluokassa käytössä on normaali rajaheitto,
  • P/T8 ja P/T7 -ikäluokissa rajaheiton tilalla on rajasyöttö tai kuljetus peliin. Pallo on lähtötilanteessa viivan päällä. Rajasyötöstä ei voi tehdä ensimmäisellä kosketuksella suoraan maalia,
  • P/T8 ja P/T7 -ikäluokissa on suositeltavaa noudattaa vetäytymiskäytäntöä maalipotku tai -heittotilanteissa, jolloin vastustajajoukkue vetäytyy puolen kentän tasolle ja voi aloittaa puolustamisen, kun hyökkäävä joukkue on avannut pelin.

Järjestäjälle

Karusellijärjestäjät tekevät arvokasta työtä lasten jalkapallon hyväksi osallistumalla tapahtumajärjestelyihin. Järjestelyt tarjoavat myös mahdollisuuden kerätä rahaa seuralle. Lisäksi ne tarjoavat mainion mahdollisuuden yhteishengen kohottamiseen ja seuran profiilin nostamiseen. Karuselleihin osallistuu, järjestäjien kapasiteetista riippuen, 16-48 joukkuetta/tapahtuma.

Alue vastuut

• markkinoi Karuselleja ja vastaanottaa ilmoittautumiset,
  • laskuttaa osallistumismaksut,
  • opastaa seuraa turnausmanuaalin avulla turnauksen järjestelyissä ja valmistautumisessa,
  • tekee otteluohjelmat ja huolehtii niiden julkaisusta,
  • kerää osallistuvien joukkueiden yhteystiedot ja toimittaa ne Karusellin yhdyshenkilölle seuraan,
  • hankkii näkyvyysartikkelit, palkinnot, vihreät kortit ja diplomit, joiden toimittamisesta sovitaan aina erikseen seurajärjestäjän kanssa,
  • kustantaa pelinohjaajat seuran lähettämää laskua (P/T11-10 = 7 €, PT9-7 = 5 €) vastaan,
  • kustantaa 50% kenttämaksuista erittelyä vastaan,
  • auttaa tarvittaessa seurajärjestäjää löytämään pelinohjaajia ja uusia joukkueita mahdollisten peruutusten jälkeen.

Järjestäjän vastuut

• varaa kunnalta kentät (mielellään nurmi tai tekonurmi) ja huolehtii siitä, että osallistujilla on käytössään pukeutumistilat, WC:t, vesipiste ja suoja sateen varalle. Kenttävarauksen tulee olla varattuna otteluita varten vähintään kello 9:00-18:00. Lisäksi kunnan kanssa on varmistettava kentän ja sen ympäristön siisteys ja turvallisuus,
  • huolehtii viranomaisille tehtävistä ilmoituksista ja mahdollisista lupahakemuksista,
  • varmistaa ilmoittautuneiden joukkueiden osallistumisen yhteystiedot saatuaan,
  • tiedottaa osallistuvia joukkueita Karuselliin liittyvistä asioista, esim. ajo-ohjeet, mahdolliset muutokset jne.,
  • huolehtii oheistoiminnasta Karuselleissa (oheistoimintaa mieluummin liikaa kuin liian vähän - mielikuvitus rajana!),
  • järjestää kanttiinitoiminnan ja pitää siitä saamansa tulot,
  • seura voi myös hyödyntää yhteistyökumppaneitaan tai tehdä käsiohjelman tms.,
  • vastaa turnaustoimiston sekä tulospalvelun toiminnasta ja ylläpitää tulospalvelua,
  • organisoi ja tukee pelinohjaajien toimintaa,
  • järjestää pelipallot otteluihin,
  • suorittaa palkintojen jaon ja diplomien kirjoittamisen,
  • maksaa pelinohjaajapalkkiot ja laskuttaa ne piiriltä. Palkkion suuruus: P/T11-10 = 7 €, PT9-7 = 5 €.

Tulospalvelu

Tulossa…