Helmariturnaus

Helmari- ja Huuhkajaturnaus on Suomen Palloliiton uusi vuonna 2017 aloitettu pelaajakehitystapahtuma, jossa yhdistyy pelaajatarkkailu, valmennusosaamisen kehittäminen ja nuorten urheilijaksi kasvun tukeminen.

Turnaukset ovat osa vuoden aikana toteutettujen Helmari- ja Huuhkajapäivien tapahtumaketjua ja osa suomalaisen jalkapalloilijan pelaajapolkua. Tapahtumat antavat työkaluja pelaajien laadukkaaseen arkiharjoitteluun.

Helmariturnaus 30.7.-2.8.2020 Eerikkilässä

Kesän Helmariturnaus on yksi futiskesän huippuhetkiä. Kohokohta, näytön paikka. Paljon kohtaamisia ja intohimoisten futisihmisten keskusteluja Eerikkilässä on luvassa. Tänä vuonna Helmariturnaukseen osallistuvat pelaajat ovat syntyneet pääosin 2005.

Pelaajat turnaukseen valitaan Palloliiton tyttöjen aluevalmentajien toimesta, pelaajatarkkailun perusteella. Eerikkilään saapuu alueellisesti jaettuna kymmenen joukkueellista pelaajia. Myös Helmariturnauksen joukkueiden valmentajat ovat aluevalmentajien valitsemia. Tapahtuma on laaja-alainen koulutus- ja oppimistapahtuma, huippuolosuhteissa.

Tänä vuonna olemme eläneet koko kevään ja kesän vähän erilaista arkea ja se tulee varmasti vaikuttamaan myös Helmariturnaukseen muutenkin kuin päivämäärän muutoksella juhannuksen alta heinä-elokuun vaihteeseen. Aluevalmentajamme ovat tehneet ison työn joukkueiden valinnassa haastavissa olosuhteissa, kun peleissä ja tapahtumissa oli pitkä tauko keväällä. Kaikki ovat tehneet varmasti parhaansa. Kaikki on valmiina erityisvuodesta huolimatta, kun turnaus potkaistaan käyntiin.

Turnaukseen osallistuu yli 200 pelaajaa. Pelaajien tukena Eerikkilässä nähdään 30 valmentajaa ja heidän tukijansa ja kouluttajansa, tutorit. Taustalta löytyy turoreiden mentorit, videoanalyytikot kouluttajineen, huoltajat, pelaajatarkkailijat, maajoukkuevalmentajat, fysiot, fyysinen valmentaja ja lääkäri. Myös tuomarit ovat hyvin edustettuna ja heille järjestetään omaa koulutusta. Kaikki nämä toimivat turnausvastaavan ja koordinaattorin tarkan silmän alla.

Tavoitteena on, että neljän päivän aikana pelaajille välitetään tietoa pelistä pelaajille ja samalla myös aktivoida pelaajia tutkiskelemaan ja kiinnostumaan pelistä vieläkin enemmän, olemaan aktiivinen niin kentällä kuin kentän ulkopuolellakin. Tähän tavoitteeseen pääsyyn pelaajat saavat valmennustiimien ja muiden asiantuntijoiden tuen.

Reppuun pelaajilta tapahtumasta tulee jäämään pelien lisäksi tietoa omasta osaamisesta sekä sen vertaamista muihin, saman ikäluokan, pelaajiin. Tapahtuman aikana käydään läpi kansainvälisen pelin vaatimuksia niin teknis-taktisen, fyysisen kuin henkisenkin puolen näkökulmasta. Pelaajat kuulevat myös maajoukkuetoiminnan startista. 2005 -syntyneiden varsinainen maajoukkuetoiminta alkaa syksyllä.

Helmariturnauksessa valmentajat pääsevät toimimaan osana isoa valmennustiimiä, jossa päävalmentajan johdolla toimii apuvalmentaja, maalivahtivalmentaja sekä videoanalyytikko. Tähän kun lisätään joukkueiden ja turnauksen huoltajat sekä turnauksen fysiot, fyysinen valmentaja sekä turnauslääkäri, on pelaajien tukeminen turnauksessa jo hyvällä tiellä. Valmennustiimit kasaavat turnauksen aikana pelaajien käyttöön ison määrän peliä kehittävää materiaalia niin videoiden kuin muidenkin esitysten muodossa. Jokainen pelaaja saa turnauksessa henkilökohtaisen palautteen omaa seura-arkea tukemaan.

Uskallan jo nyt luvata onnistumisen elämyksiä, pelaajien ja valmentajien oppimista heinä-elokuussa Eerikkilässä. Turnaus on niin pelaajien kuin valmentajienkin näytön paikka.

Nähdään Eerikkilässä!

Pekko Söderström
U15 tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja

Vuonna 2019 HELMARIturnaus pelattiiN 16.-19.6. Eerikkilässä (04 -ikäluokka).

Lisätietoja Helmariturnauksesta tähän alle kesäkuun ja turnauksen aikana.

OTTELUOHJELMA

YLEIS- OTTELUOHJELMA (PDF)

JOUKKUEET

PALKITUT JA ALLSTARS HELMARITURNAUS 2019

HELMARITURNAUKSEN ALL STARS 2019

Vuonna 2018 Helmariturnaus pelattiin 17.-20.6. Eerikkilässä (03 -ikäluokka).

HELMARITURNAUKSEN ALL STARS 2018

Otteluohjelma

JOUKKUEET

Mariannen turnaustervehdys

U17 tyttömme pelasivat upeat EM-kisat sijoittuen lopputurnauksessa kolmanneksi. Taakse jäi isoja futismaita: EM-jatkokarsinnoissa jo Ruotsi ja Ranska, lopputurnauksessa Hollanti ja Englanti. Mahtavan kolmannen sijan ansioista Marko Salorannan valmentama joukkue pelaa marraskuussa WU17 MM-lopputurnauksessa ensimmäistä kertaa Suomen historiassa! Nämä 01-02 syntyneet pelaajat olivat vain hetki sitten mukana täällä – Helmariturnauksessa. Näillä samoilla kentillä he pääsivät mittaamaan osaamistaan valtakunnallisella tasolla, saivat vinkkejä ja lisää innostusta laadukkaaseen arkeensa, sekä oppia siitä, mitä vaatii olla huippupelaaja.

Helmariturnaus on hieno mahdollisuus kehittyä ja kehittää Suomifutista yhdessä! Pienen maan menestyksen salaisuus tulee jatkossakin olemaan yhteistyö. Valmentajien osaamisen kehittäminen, kokemusten ja tiedon jakaminen on Helmariturnausta parhaimmillaan – paikalla on seuravalmentajia, seurojen valmennuspäälliköitä, alueiden työntekijöitä, aluevalmentajia, maajoukkuevalmentajia nuorista A-maajoukkueeseen asti. Pelaajamme tarvitsevat kehityksen tuekseen osaavia ja innostuneita valmentajia, jotka hallitsevat nykyaikaiset opetusmenetelmät, tiedostavat kansainvälisen pelin vaatimukset ja luovat pelaajille onnistumisten mahdollisuuksia. Rohkeita suomalaisia pelaajia kasvaa rohkean valmennuksen avulla!

Energistä, opintäyteistä, rohkeaa suomalaista, innostavaa ja kannustavaa Helmariturnausta 2018 meille kaikille!

Marianne Miettinen

Tekninen johtaja tytöt U15-U19