Kakkosen kausi huipentuu syksyllä – Ykkösliigan ja Miesten Ykkösen karsintojen pelipäivät selvillä

Sarjajärjestelmäuudistus ei aiheuta muutoksia Veikkausliigan ja Miesten Ykkösen kauteen 2023, mutta Miesten Kakkonen päättyy valtakunnallisiin Ykkösliigan ja Ykkösen karsintoihin. Karsintojen päivämäärät löytyvät uutisen lopusta.

JIPPO taistelee tulevien viikkojen ajan paikasta Ykkösliigan karsinnoissa. Kuvituskuva.Kuva: Mikko Kalavainen

30.8.2023 klo 17:07

Palloliitto tiedotti viime lokakuussa kauden 2024 sarjajärjestelmäuudistuksesta. 12 joukkueen Miesten Ykkösestä tulee 10 joukkueen Ykkösliiga, ja sen alle muodostetaan 12 joukkueen Miesten Ykkönen. Näiden valtakunnallisten sarjojen alapuolella pelattavan Kakkosen joukkuemäärä muuttuu 12:sta 10:een kussakin kolmessa lohkossa.

Miesten Kakkosen lohkovoittajat ja paras lohkokakkonen (4) varmistavat nousunsa Ykköseen ja joukkueet pelaavat kaksiosaiset Ykkösliiga-karsinnat. Karsintojen voittaja nousee Ykkösliigaan. Yksiosaisten välierien joukkueet arvotaan. Saman lohkon joukkueet eivät voi kohdata välierissä. Kaksiosaisen finaalin ottelujärjestys arvotaan.

Ykkösliigan karsinta 2023.

Toiseksi paras lohkokakkonen saa suoran paikan uuteen Ykköseen. Kolmanneksi paras lohkokakkonen sekä kaikissa lohkoissa 3., 4. ja 5. sijoittuneet joukkueet (10 joukkuetta) pelaavat nousukarsinnat Ykköseen. Ottelut pelataan kaksiosaisina playoff-otteluina. "Ensimmäinen ottelu pelataan sarjassa heikommin menestyneen kotikentällä. Otteluparien voittajat (5 joukkuetta) nousevat Ykköseen kaudeksi 2024. Häviäjät (5 joukkuetta) jatkavat Kakkosessa. Saman lohkon joukkueet eivät voi kohdata Ykkösen karsinnassa.

Ykkösen karsinta 2023.

Ykkösliigan karsintojen pelipäivät:
La 14.10. (välierä)
La 21.10. (finaali 1/2)
La 28.10. (finaali 2/2)

Varapäivät:
La 21.10. (välierä)
Ke 25.10. (1/2 finaali)
Su 29.10. (2/2)

Ykkösen karsintojen (kaksiosaiset) pelipäivät:
La 14.10. (ottelu 1/2)
La 21.10. (ottelu 2/2)

Varapäivä:
La 28.10.

Ykkösen karsintojen otteluparit muodostuvat seuraavasti:
Peli #1 – arvotaan
Kolmanneksi paras 2. sijoittunut kohtaa jommankumman toisten lohkojen 5. sijoittuneesta

Pelit #2 ja #3
Kaksi parasta 3. sijoittunutta pelaavat toisen lohkon (kahta jäljellä olevaa) 5. sijoittunutta vastaan

Peli #4 – arvotaan
Kolmanneksi paras 3. sijoittunut kohtaa jommankumman toisten lohkojen 4. sijoittuneesta

Peli #5
Jäljelle jääneet kaksi 4. sijoittunutta joukkuetta kohtaavat toisensa

Sarjajärjestelmä 2024.

Näin sarjat muodostuvat.

Miesten Kakkosen lohkojen sarjataulukot sekä otteluohjelmat löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.