Vuoden 2023 pilottiakatemiahaku avattu seuroille

Akatemiat ovat nuorten pelaajien kehittymisen tukemiseksi rakennettuja toimintaympäristöjä, joiden tavoitteena on valmistaa nuoria pelaajia kaksoisuraan ja huippu-urheiluun. Ne tarjoavat nuorille pelaajille mahdollisuuden elää laadukasta arkea, jonka myötä he voivat opiskella, harjoitella ja pelata huippuolosuhteissa. Urheiluakatemioiden kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa asiantuntijaprosessit ja muun tarvittavan tuen pelaajille.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen /SPL

27.10.2022 klo 17:00

Palloliiton strateginen projekti Rakennamme akatemiaympäristöjä etenee askel askeleelta. Viime vuonna poikien puolella toiminnassa ovat olleet UEFA Elite Youth Academyt (Rovaniemellä ja Käpylässä) kun taas tyttöjen puolella toiminnassa ovat olleet pilottiakatemiat (TFA Tampereella, JFA Jyväskylässä sekä HFA ja HJK Akatemia Helsingissä). Näiden kaikkien akatemioiden toiminnasta on kerätty kokemuksia, ja niiden toimintaympäristöjen kehittymisestä on tehty vaikuttavuusanalyysejä.

Kokemuksia ja tuloksia on hyödynnetty, ja nyt strategisessa projektissa otetaan seuraava askel. Vuonna 2023 Palloliitto aloittaa tyttöjen ja poikien yhteisakatemioiden pilottivaiheen. Pilottivaiheeseen valitaan Suomesta kolme tyttöjen ja poikien yhteistä pilottiakatemiaa.

Tyttöjen ja poikien yhteisakatemiat tulevat olemaan hybridiakatemioita, joissa seuran, Palloliiton ja urheiluakatemian kesken tehtävän kolmikantasopimuksen turvin rakennetaan nuorille pelaajille laadukasta toimintaympäristöä, joka mahdollistaa huippu-urheilun, opiskelun ja tasapainoisen muun elämän yhteensovittamisen.

– Kolmikantayhteistyö tarjoaa meille loistavan mahdollisuuden toteuttaa Seurojen Palloliittoa. Roolimme  on tukea ja auttaa seuroja laajentamaan verkostoja ja kehittymään kansainväliselle tasolle. Urheiluakatemiat ovat meille tärkeä yhteistyökumppani huippu-urheilun kehittämisessä, kertoo Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen

Yhteistyön myötä pilottiakatemiat saavat myös merkittävää, akatemiajohtajan palkkaamiseen tarkoitettua rahallista seuratukea.

Miten pilottiakatemiavaiheeseen haetaan

Vuonna 2023 alkavaan 2023 pilottivaiheeseen valitaan avointen hakemusten perusteella ja akatemiakriteereihin perustuen kolme tyttöjen ja poikien yhteistä akatemiaa.

Pilottivaiheeseen voivat hakea seurat, joilla on huipputason toimintaa sekä tytöissä ja naisissa että pojissa ja miehissä, sekä tiivistä yhteistyötä alueen urheiluakatemian kanssa.

Tarkemmat kriteerit tämän PDF-dokumentin sivulla 16 >>

Vuoden 2023 pilottivaiheen otetaan yksi seura Palloliiton Eteläiseltä, yksi seura Läntiseltä ja yksi seura Itäiseltä alueelta. Aluevalinnat perustuvat kokonaispelaajamääriin sekä siihen, millä alueilla on huipputasolla seuroja, joilla on sekä naisten että miesten huipputason joukkueet. Palloliitto haluaa tukea mallia, jossa seurojen rakenteet ovat yhteneväisiä sukupuolesta riippumatta.

– Pohjoinen alue ei tämän vuoden hakuvaiheessa ole vielä mukana, mutta teemme yhdessä seurojen kanssa töitä, jotta tulevaisuudessa myös Pohjoisen seuroilla on mahdollisuus hakea Hybridiakatemiastatusta, Miettinen sanoo.

Haku on auki 27.10.-14.11.2022 klo 16.00. Valinnat tehdään 23.11. ja uudet akatemiat starttaavat 1.1.2023.

Hakulinkki >>

Lisätietoja: