Vilma Koivisto aloittanut vahvasti IFK Norrköpingissä – ”Olen tykännyt olla”

Vilma Koivisto vaihtoi viime kauden päätteeksi Damallsvenskanista pudonneen Umeå IK:n nousijajoukkue IFK Norrköpingiin. Koivisto on ottanut heti ison roolin joukkueessa.

Vilma Koivisto on nauttinut IFK Norrköpingissä.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

28.5.2023 klo 13:28

IFK Norrköpingin kausi lähti hyvin liikkeelle ja neljän pelin jälkeen pisteitä oli kertynyt jo 10. Sen jälkeen tilillä on kuitenkin viisi peräkkäistä tappiota.

Koiviston mukaan otteluohjelma vääristää hieman joukkueen tilannetta.

- Meillä on ollut siinä mielessä mielenkiintoinen otteluohjelma, että neljässä ensimmäisessä pelissä kohtasimme ennalta meitä vastaan samoista sijoista taistelevia joukkueita. Saimme niistä tärkeitä pisteitä eikä meillä ollut niin paljon paineita kovempia joukkueita vastaan. Olemme hävinneet nyt viisi peliä peräkkäin, mutta olimme lähellä, että olisimme jostain pelistä saaneet ainakin pisteet. Pelit olivat aika vähämaalisia ja se pystyimme pitämään heitä aika hyvin poissa maalipaikoilta. Peli on ollut ihan hyvää, Koivisto kertaa joukkueen alkukautta.

Sarjanousijalle onnistumiset kauden alussa ovat aina tärkeitä ja ne antavat itseluottamusta loppukauteen. Koivisto myöntää alkukauden onnistumisen vahvistaneen joukkueen tilannetta.

- Ne olivat tosi tärkeitä tuloksia. Ilman niitä tilanne voisi olla tällä hetkellä aika tukala. Ne luovat hieman turvallisuutta ja näimme, että pystymme pärjäämään. Seuraava askel on sitten ottaa pisteitä niitä vastaan, jotka ovat ennakolta meitä parempia joukkueita.

- Välillä tuntuu, että unohdan pelaavani nousijajoukkueessa. On kuitenkin tärkeä muistaa, että meillä on paljon pelaajia, joilla ei ole kokemusta pääsarjatasolta.

Vaikka alla on viisi peräkkäistä tappiota, niin Koiviston mukaan Norrköping pystyi ajoittain haastamaan kärkijoukkueita.

- Olemme joutuneet puolustamaan heitä vastaan paljon ja olemme tehneet sen aika hyvin. Seuraava askel on se, että miten saamme parannettua pallollista pelaamistamme ja sitä kautta kehitettyä enemmän maalipaikkoja. Emme pystyneet heitä vastaan luomaan montaakaan maalipaikkaa.

Damallsvenskan on alkanut erittäin tasaisesti ja taistelu on tiukkaa läpi sarjan. Koivisto uskoo tasaiseen ja jännittävään kauteen.

- Sarja on tasaisempi kuin ennen. Useampi joukkue pystyy ottamaan kärkijoukkueilta pisteitä ja se tekee sarjasta tosi mielenkiintoisen. Paljon on puhuttu siitä, että Euroopassa peli kehittyy kovaa vauhtia, siellä on isommat resurssit käytössä ja Ruotsi tyhjenisi maajoukkuepelaajista. En näe kuitenkaan, että taso olisi mitenkään romahtanut ja kyllä täällä vielä pelaa paljon maajoukkuepelaajia.

Nuorena tehty kova päätös kantanut hedelmää

22-vuotias RoPS-kasvatti on ehtinyt olla Ruotsissa jo pitkään, kun hän muutti jo heti yläkoulun jälkeen Piitimeen ja aloitti Ruotsissa lukion keskittyen samalla jalkapalloon. Koiviston päätös panostaa jalkapalloon on tuottanut hedelmää.

- Se oli oman kehitykseni kannalta paras ratkaisu ja paras mahdollisuus ammattilaiseksi. Halusin satsata jalkapalloon. Toki alku oli vaikea, kun muutin uuteen maahan ja oli uusi kieli. Nyt, kun katsoo tätä viittä vuotta taaksepäin, niin olen päässyt pelaamaan ammattilaisena nyt kaksi kautta. Suomessa se ei luultavasti olisi ollut mahdollista. Olen päässyt harjoittelemaan määrällisesti enemmän ja laadukkaammin, Koivisto kertoo lähtönsä syistä.

Opiskeluaikoinaan Koivisto pelasi Piteåssa, jonka jälkeen kaksi seuraavaa kautta sujuivat Umeå IK:ssa. Täksi kaudeksi hän vaihtoi IFK Norrköpingin joukkueeseen ja on ollut seuravalintaan tyytyväinen.

- Olen tykännyt olla. Tämä on paljon isompi seura ja ammattimaisempi ympäristö kuin missä olen aiemmin ollut. Olen tykännyt myös kaupungista. Tämä on hieman isompi kuin missä olen ollut, mutta se on hyvin kompakti ja paljon luontoa. Olen kyllä tykännyt.

Vilma Koivisto siirtyi jo nuorena Ruotsiin.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Yksi alkukauden kohokohdista nähtiin, kun Linköping ja IFK Norrköping iskivät yhteen paikallisottelussa, jossa ottelua oli seuraamassa yli 7000 katsojaa.

- Se oli huikeaa ja puolet katsojista tuli Norrköpingistä. Meidän kannattajamme eivät ole ihan siitä tavallisemmasta päästä ja he hengittävät joukkueen mukana. Siitä lähtien, kun Norrköping varmisti sarjanousun, niin kaupungissa on odotettu derbyä. Norrköping ja Linköping eivät pelaa missään muussa lajissa samalla sarjatasolla, joten derbyä oli odotettu.

Koiviston mukaan joukkueen peleissä on aina loistava tunnelma, josta fanit pitävät huolen.

- Jos miesten peli ei osu samaan aikaan, niin meillä on peleissä sellaiset 200-500 katsojaa, jotka laulavat koko pelin ajan. Se on aika erilaista pelata eikä kentällä välillä kuule.

Norrköping on vahva urheilukaupunki, jonka molemmat koripallojoukkueet kuuluvat maan parhaimpiin. Koiviston mukaan myös jalkapallo näkyy vahvasti kaupungin katukuvassa.

- Täällä on vahvat korisjoukkueet, mutta koen tämän olevan jalkapallokaupunki. Olen kuullut, että jos menisi kauppaan seuran vaatteissa, niin siellä saa viettää hieman pidempään, kun ihmiset tulevat kyselemään asioita. Myös salilla ollessa ihmiset saattavat tulla juttelemaan. Kävelyllä huomaa ihmisillä vaikkapa seuran kaulahuiveja. Kyllä IFK näkyy kaupungissa eri tavoin ja se on täällä tärkeä.

Vastuu tavoitteena Helmareissa

Koivisto kuuluu myös Helmareihin ja on pelannut viisi A-maaottelua. Koiviston mielestä Helmareiden uusi projekti on saanut hyvän startin.

- Se on lähtenyt hyvin käyntiin. Joukkueen pelitapa on muuttunut jonkin verran. Pallollinen pelaaminen on parantunut ja siihen on tullut selkeyttä. Joukkueeseen on tullut myös muutoksia ja hieman vaihtuvuutta. Sekin on ihan hyvä asia.

Koivisto kuuluu Helmareiden tulevaisuuden nimiin. Tulevaisuuden tavoitteena on napata entistä isompi rooli joukkueessa.

- En ole kovinkaan paljon päässyt pelaamaan. Tietenkin sitä aina toivoisi, että pääsisi myös Helmareissa pelaamaan enemmän.

- Uskon, että se on mahdollista, kun tekee hyvin hommia arjessa ja saa vastuuta omassa seurassa. En näe mahdottomana, että pystyisin nousemaan avauskokoonpanoon tulevaisuudessa.

Vaikka Koivisto on viihtynyt hyvin Ruotsissa, niin tavoitteet siintävät vielä korkeammalla.

- Tavoitteet ovat muualla kuin pelata loppu-ura Ruotsissa. Englanti on sellainen paikka, joka kiinnostaisi ja toisaalta Espanjakin houkuttelisi. Tarkoitus olisi päästä pelaamaan kärkijoukkueisiin.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä