Valmentajan päivää vietetään maanantaina 25. syyskuuta!

Valmentajan päivää vietetään maanantaina 25.9. Päivän ideana on tuoda heidän arvokasta työtään esiin jakamalla kiitoksia somessa ja järjestämällä pieniä yllätyksiä omille valmentajille.

Suomessa on yli 16 000 jalkapallovalmentajaa. Kuvituskuva kesän Stadi Cupista.Kuva: Mira Lönnqvist

23.9.2023 klo 09:55

Suomessa on arviolta 16 000 jalkapallo- ja futsalvalmentajaa. Valmentajat tekevät valtavan arvokasta työtä, jolla on suuri vaikutus elämäämme ja yhteiskuntaamme. Valtaosa valmentajista toimii vieläpä ilman korvausta vapaaehtoispohjalta. Valmentajia voi toki kiittää vaikka jokaisena päivänä, mutta erityisen hyvä päivä kiitoksille on Valmentajan päivänä 25. syyskuuta!

Lue lisää Valmentajan päivästä >>

Miten mukaan?

Palloliitto haluaa Valmentajan päivänä haastaa niin yksittäiset jalkapallon ja futsalin harrastajat kuin pelaajien vanhemmat ja muutkin jalkapallotoimijat osallistumaan Valmentajan päivän viettoon itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

Kiittäkää siis jotakuta tiettyä valmentajaa tai kaikkia valmentajia Valmentajan päivänä. Järjestä vaikkapa jokin huomionosoitus tai tapahtuma, tai kiitä viestin tai videon muodossa, ja jaa kiitoksesi ja mahdollinen tekosi somessa hashtageillä #kiittikoutsi ja #thankscoach - tapa on kuitenkin vapaa. Tärkeintä on muistaa osoittaa arvostustaan valmentajien tekemästä tärkeästä työstä!

Hyryläinen pelasi urallaan 25 A-maaottelua. Jalkapallo on pysynyt vahvasti mukana myös pelaajauran jälkeen.

"Miettikää hetken, millaisessa työssä teillä valmentajilla on kunnia olla avainroolissa"

Palloliiton urheilutoimenjohtaja Aki Hyryläinen vastaa Palloliiton urheilutoimenjohtajana muun muassa suomalaisen jalkapallon pelaajakehityksestä sekä valmentajakoulutuksen operatiivisesta johtamisesta. Hyryläinen on valmentaja itsekin, ja nyt valmentajan päivänä hän haluaakin osoittaa kiitoksensa kaikille yli 16 000 suomalaiselle valmentajakollegalleen.

– Tämä hieno valmentajajoukko kantaa erittäin suurta vastuuta suomalaisten lasten, nuorten ja aikuisten liikuttamisesta, kilpailemisesta sekä kehittämisestä, Hyryläinen sanoo.

Kyse ei ainoastaan ole jalkapalloon ja futsaliin liittyvän kyvykkyyden kasvusta.

– Valmentajina näiden hienojen lajien avulla kehitämme myös monia elämässä tärkeitä kansalaistaitoja. Työn arvokkuus ja merkityksellisyys lienevät kaikille meille olevan tekemisemme tärkeimmät motivaattorit ja draiverit. Jalkapallovalmentajan merkityksellisessä työssä me kaikki pääsemme toteuttamaan itseämme monella eri tavalla – yhdessä hienojen ihmisten kanssa, Hyryläinen jatkaa.

Ihmisten ja pelaajien kehittäminen on jo itsessään tavoiteltava päämäärä, joka antaa valmentajan työlle suurta arvoa.

– Arvon kollegat, miettikää hetken, millaisessa työssä valmentajina teillä on kunnia olla avainroolissa. Nauttikaa siitä mahdollisuudesta olla mukana tekemässä jotain merkityksellistä. Hyvää valmentajan päivää!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä