Vahva toinen jakso siivitti U17-tytöt voittoon Slovakiasta

Milja Kiviranta sekä Kerttu Sarelius onnistuivat maalinteossa kerran ja Iiris Holmström kahdesti, kun Pikkuhelmarit avasi maajoukkuevuotensa 4–0-voitolla.

Suomen avaus Slovakiaa vastaan.

2.2.2023 klo 17:56

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) kaatoi Slovakian selvästi 4–0 tänään torstaina. Portugalin turnauksen avausottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Slovakia oli ensimmäisen kymmenminuuttisen ajan hieman niskan päällä. Pallo pyöri pari kertaa vaarallisesti Suomen boksissa, ja Slovakia sai yhden vaarallisen sivuvapaapotkun – alun rynnistyksen jälkeen Pikkuhelmarit sai otetta pelistä ja pystyi pitämään palloa myös vastustajan kenttäpuoliskolla.

Kamppailun ensimmäinen huippupaikka tuli 14. minuutilla. Neelia Pitko antoi loistavan syötön Tilda Råttsille, jonka viimeistely-yritys karkasi ohi. Råtts murtautui boksiin muutamaa minuuttia myöhemmin ja pääsi hakemaan avausosumaa, mutta slovakialaisvahti Erika Zjarová torjui vedon. Hetki tästä Råtts antoi erinomaisen kulmapotkun – Anelma Lahikainen ei aivan osunut palloon lähietäisyydeltä.

Slovakia väläytteli vaarallisuuttaan pallonriistojen jälkeen, mutta Suomen onneksi vastustajan laukauksissa ei ollut tarvittavaa laatua. Puolen tunnin kohdalla pallo oli kimmota verkon perukoille Slovakin kulmapotkussa – tolppa pelasti Pikkuhelmarit, ja Tara Seifullan vartioima maali pysyi puhtaana. Slovakia painoi kovaa päälle myös seuraavien minuuttien ajan, ja pelitapahtumat olivat pitkän aikaa Suomen päässä.

Kerttu Sarelius heilutti verkkoja vielä avausjakson loppuhetkillä, mutta tilanne liputettiin paitsioksi. Vaikka molemmilla joukkueilla oli ensimmäisellä 45-minuuttisella tekopaikkansa, tauolle mentiin maalittomissa lukemissa.

Tauolla kentälle vaihdettu Olivia Ulenius teki 50. minuutilla upean nousun ja päätti suorituksensa laukaukseen, jonka Zjarová torjui vaivoin. Avausmaali syntyi muutamaa minuuttia myöhemmin näyttävällä tavalla – Milja Kivirannan vapaapotku viuhui vastustamattomasti yläkulmaan.

Suomen 2–0-maali syntyi tunnin kohdalla. Sarelius voitti pääpallon keskialueella ja Ulenius syötti pystyyn Iiris Holmströmille, jonka sijoitus pomppi maaliin Zjarován torjuntayrityksen kautta. Lisää oli luvassa 64. minuutilla – Ulenius keskitti pallon maalille sivuvapaapotkun jälkitilanteesta, ja Holmström oli päineen välissä ensimmäisenä.

Slovakia ei luovuttanut vaan lähti välittömästi hakemaan kavennusosumaa. Seifulla venyi 69. minuutilla komeaan pelastukseen, kun slovakialaispelaaja haki yläkulmaa. Muutamaa minuuttia myöhemmin Seifulla torjui vastustajan vedon ylärimaan – toinen slovakialaispelaaja pääsi kokeilemaan paluupallosta aivan lähietäisyydeltä, mutta tuikkaus leijui yli.

Sarelius iski 85. minuutilla viimeisen niitin Slovakian arkkuun. Pinja Turkia antoi keskikentältä loistavan pystysyötön – Sarelius kiersi maalivahdin rauhallisesti ja viimeisteli Pikkuhelmareiden neljännen osuman. Lisää maaleja ei enää nähty, ja loppulukemat olivat tylyt 4–0.

– Ensimmäinen jakso oli meille haastava. Hyökkäyspeliimme vaikutti se, ettemme ole pelanneet pitkään aikaan luonnonnurmella – täällä ehdimme harjoitella nurmikentällä vain kerran ennen peliä. Emme saaneet avausjaksolla riittävän pitkiä pallonhallintajaksoja, ja Slovakia sai rikottua hyökkäysrytmiämme. Tuotimme liian vähän puhtaita etenemisiä, päävalmentaja Akan Okomoh sanoi.

– Teimme tauolla muutamia muutoksia hyökkäyspeliimme, ja se alkoi rullaamaan paljon paremmin. Pääsimme etenemään aika vapaasti leveyteen, kun Slovakia vartioi pelaajiamme keskustassa. Miljan hieno maali vapautti pelaamistamme, ja pelasimme lopulta hyvän toisen jakson. Olisimme voineet tehdä enemmänkin maaleja.

Pikkuhelmarit pelaa seuraavan ottelunsa sunnuntai-iltana, kun vastaan asettuu emäntämaa Portugali. Okomoh lupaili, että vähemmän pelanneet sekä vaihtopenkillä Slovakia-ottelun istuneet saavat näyttöpaikkansa sunnuntaina.

– Enemmän pelanneet vetävät huomenna palauttavat treenit, muut vetävät kovemman harjoituksen, jossa valmistaudumme tulevaan otteluun. Maaliskuun karsinnoissa rytmi tulee olemaan sama, eli pelin jälkeen on kaksi treenipäivää – on hyvä, että pääsemme harjoittelemaan sitä jo nyt.

Ottelun tilastot päivitetään myöhemmin Tulospalveluun.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Su 5.2. klo 19:00 Portugali – Suomi, Complexo Desportivo da Tocha (Tocha)
Ti 7.2. klo 19:00 Islanti – Suomi, Campo de Jogos Municipal Carlos Duarte (Mealhada)

Myös Portugali- sekä Islanti-ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä