UEFA Playmakers käynnistyy yli 40 paikkakunnalla

Playmakers-ohjelman tavoitteena on tarjota 5–8-vuotiaille tytöille matalan kynnyksen mahdollisuus tutustua jalkapalloon sekä oppia liikunnallisia ja sosiaalisia taitoja. Vuoden 2021 aikana yli 2 500 tyttöä tutustui ohjelman kautta uuteen harrastukseen. Uuden jalkapallokauden kynnyksellä mukana on sekä uusia paikkakuntia että uusi tarina elävöittämään ensimmäisiä treenikertoja pienten lasten kielelle. Kampanjasivut >>

Playmakers logoKuva: UEFA

6.4.2022 klo 15:16

Haluan jatkaa jalkapallon parissa, sillä se on hauskaa ja siitä saa uusia kavereita

Viime vuonna Playmakers-harjoituksiin osallistunut Salla

Ohjelman pohjalta tehtyjen analyysien tulokset osoittavat, että viime vuonna harjoituksiin osallistuneista ja kyselyyn vastanneista tytöistä 78 % kertoi haluavansa jatkaa jalkapallon parissa ikäluokkansa joukkueissa. Kyselyyn vastanneista vanhemmista 95 % oli tyytyväisiä heidän lapsensa mukanaoloon ohjelmassa ja kertoi voivansa suositella ohjelmaa tutuilleen. Ilahduttavaa on myös, että lähes kaikki lapset kertoivat oppineensa ohjelmasta elämäntaitoa, kuten kaverien kunnioittamista ja yhteispeliä.

Ympäri Eurooppaa tuhansia lapsia liikuttava ohjelma on ollut mielekäs myös valmentajille.

- Olemme iloisia, että UEFA Playmakers otettiin viime vuonna niin hyvin vastaan sekä tyttöjen, vanhempien että seurojen keskuudessa ympäri Suomen. Erityisesti harjoitusten ohjaajat ovat tehneet upeaa työtä, ja pelaajien lisäksi haluamme kannustaa myös heitä kehittymään lajin parissa, kommentoi Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja

- On tärkeää, että madallamme aloittamisen kynnystä ja sytytämme sitä kautta kipinää urheilun ja jalkapallon pariin. EM-kisavuosi on meille hieno mahdollisuus tuoda lajia yhä useampien perheiden ulottuville.

UUSI TARINA VAIANA ELÄVÖITTÄÄ HARJOITUKSIA PIENTEN KIELELLE

UEFA Playmakers -harjoituskertoja on elävöitetty Disneyn tunnettujen tarinoiden kautta. Viime vuonna harjoituksissa tutustuttiin jalkapalloon Frozen 2 ja Ihmeperhe -tarinoiden kautta. Tänä vuonna uutena mukaan tulee Disneyn Vaiana -tarina.

- Jalkapallo on jalkapalloa, ja harjoitusten pääfokus on jalkapalloilullisten, liikunnallisten ja sosiaalisten taitojen opettelussa. Jotta voimme luoda tämän lasten maailmaan sopivalla kielellä, Disneyn tarinat rytmittävät harjoituksia. On hienoa, että nyt mukana on myös monipuolinen seikkailijahahmo Vaiana, Palloliiton seurakehittäjä Silja Ranta sanoo.

FC Futura Junioreiden toiminnanjohtaja Janne Ekman kertoo seuran haluavan olla nostamassa jalkapallon asemaa tyttöjen ja naisten suosituimmaksi harrastukseksi Suomessa.

- Playmakers-ohjelma on luonteva osa tätä tavoitetta. Uudenlainen lähestymistapa on mahdollistanut meille tavan tavoittaa tyttöjä, jotka eivät vielä harrasta jalkapalloa. Playmakers toiminta rohkaisee lapsia kokeilemaan uutta harrastusta matalalla kynnyksellä. Siitä on helpompi jatkaa seuran joukkuetoiminnassa. Lähdemme innolla toukokuussa toteuttamaan ohjelman toista kautta.

Playmakers-ohjelma käynnistyy kevään mittaan yli 40 eri paikkakunnalla ympäri Suomen.

Mukana olevat seurat >>

Etkö löytänyt etsimääsi?