U23-naiset nimetty Tanska-tuplamaaotteluun

Maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Kumpaankin otteluun on vapaa sisäänpääsy.

Wilma Forsblom oli mukana myös lokakuun Ranska-otteluissa. Kuva U19-maajoukkueen Viro-pelistä.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.2.2023 klo 16:06

U23-naiset (2000 ja myöhemmin syntyneet) pelaa helmikuussa tuplamaaottelun Tanskaa vastaan. Pikkuhelmarit kokoontuu yhteen ensi kertaa reiluun neljään kuukauteen – joukkueen edellinen tapahtuma on lokakuun Ranska-tuplamaaottelu.

– On hienoa, että saamme jatkuvuutta viime vuodelle heti helmikuussa. Meillä oli viime vuonna kolme tapahtumaa, joista jokainen oli mielestäni onnistunut. Saimme tehdä töitä monen pelaajan kanssa ja otimme askelia oikeaan suuntaan, päävalmentaja Jarmo Matikainen toteaa.

– Oli ilahduttavaa, että usea U23-maajoukkuepelaaja nousi vuoden mittaan A-maajoukkueeseen. Tämä maajoukkue toimii nimenomaan siltana Helmareihin – meidän pitää tavoitella myös tänä vuonna sitä, että tähän tapahtumaan nimettyjä pelaajia nousee A-maajoukkueeseen.

Pikkuhelmarit kaatoi Norjan viime kesäkuussa, mutta Ranskalle joukkue kärsi kaksi tappiota. Matikainen korostaa kovien maaotteluiden tärkeyttä suomalaispelaajille.

– Etenkin Ranskaa vastaan pelaajamme pääsivät mittaamaan tasoaan sellaisia pelaajia vastaan, joita he eivät kovin usein kohtaa. Ranskalaisten pelinopeus, tekninen osaaminen ja mentaliteetti olivat huippuluokkaa – pääsimme mielestäni aika nopeasti mukaan peliin, vaikka alussa oli totuttelemista. Olin ylpeä siitä, kuinka pelaajamme kasvoivat viikon aikana, Matikainen sanoo.

– Myös Tanska tulee olemaan meille erinomainen mittari. En ole nähnyt heidän U23-maaotteluitaan, mutta olen katsonut heidän A-maajoukkueensa sekä U19-maajoukkueensa viimeiset ottelut. Tanska oli viime kesän EM-kisoissa monipuolinen joukkue, ja olen varma, että U23-maajoukkueestakin löytyy taitavia, fyysisiä sekä taktisesti kypsiä pelaajia.

Suomen ottelut:
La 18.2. 14:00 Suomi – Tanska, Eerikkilä-halli
Ti 21.2. 16:00 Suomi – Tanska, Eerikkilä-halli

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Anna Koivunen (mv), IFK Kalmar (Turun Pyrkivä, TPS, TuNL)
Katriina Talaslahti (mv), FC Fleury 91 (FC Honka)
Silja Jaatinen, TPS (HJK, FC Kasiysi) (nimetty Liina Nora, KuPS (TiPS, FC Kuusysi) tilalle 14.2.)
Eerika Appelqvist, PK-35 Vantaa (FC Honka)
Senja Salo, Åland United (FC Honka, SAPA, PPJ)
Helmi Vapola, HPS (HFA, HJK, PuiU)
Sanni Ojanen, Åland United (Ilves)
Anni Hartikainen, KuPS (Pallokissat)
Laura Hillberg, HJK (FC Espoo, FC Kuusysi, GrIFK, VJS)
Elisa Ikonen, HJK (PK-35, PuiU)
Oona Siren, KuPS (TiPS)
Riikka Lilja, Åland United (JyPK, Porrassalmen Urheilijat -62)
Monica Hagström, AIK (Åland United, GBK)
Eevi Sutela, FC Honka (PK-35, HFA, Porrassalmen Urheilijat -62)
Emilia Kupsanen, HJK (PK-35, PPS, TiPS)
Oona Jääskeläinen, HPS (HFA, Valtti) (nimetty Aada Nurmi, HPS (HFA, EuPa, Pallo-Iirot) tilalle 14.2.)
Wilma Forsblom, KuPS (PK-35 Vantaa, ACK, Kirkkonummen Urheilijat, EBK)
Sara Sievistö, ONS (Limingan Pallokarhut, RoPS, Rovaniemi United, FC Santa Claus)
Veera Hellman, HJK (HFA, KP-75, PKKU)
Dana Leskinen, Åland United (FC Honka, GrIFK)
Jenna Topra, HJK (TiPS, KoPSe) (nimetty 15.2.)

Poisjääneet:
Fanny Söderström (mv), KuPS (VIFK, JyPK)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä