U23-naiset nimetty Portugali-maaotteluun

Portugali ja Suomi kohtaavat Portugalin Tondelassa 4. huhtikuuta kello 17.00. Palloliitto selvittää mahdollisuutta Estádio João Cardosolla pelattavan ottelun striimaamiseen.

Helmi Vapola ja Pikkuhelmarit pääsevät kovaan testiin Portugalissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

28.3.2024 klo 15:55

U23-naiset (2001 ja myöhemmin syntyneet) pelaa ensi torstaina vuoden ensimmäisen maaottelunsa. Pikkuhelmarit matkaa Portugaliin ensi maanantaina ja harjoittelee parin päivän ajan ennen Portugali-ottelua.

Pikkuhelmareiden edellinen tapahtuma järjestettiin helmikuussa, kun joukkue leireili Eerikkilässä. Helmikuun leirille nimettiin pelaajia vain kotimaan kentiltä, mutta Portugali-otteluun saadaan mukaan myös ulkomailla pelaavia suomalaisia.

– Joukkueen runko koostuu pelaajista, jotka olivat mukana helmikuun leirillä, mutta mukana on kuusi pelaajaa ulkomailta. Pelaajamme ovat saaneet ulkomailla vaihtelevasti vastuuta – osa on saanut seurajoukkueeseen ison ja osa pienemmän roolin. Meillä on kasassa mielenkiintoinen ryhmä, ja odotamme innolla, että pääsemme tekemään töitä heidän kanssaan, päävalmentaja Jarmo Matikainen sanoo.

– Anna Koivunen ja Emmi Siren joutuivat jäämään sivuun viime metreillä. Toivottavasti kaikki pelaajat pysyvät terveinä, ja pääsemme reissuun tällä ryhmällä. Meidän täytyy myös varautua siihen, että A-maajoukkueeseen tulee muutoksia – meidän pelaajiamme löytyy Helmareiden varalistalta.

U23-naiset pelasi maaotteluita viimeksi syksyllä 2023, jolloin kumpikin Liechtensteinin A-maajoukkuetta vastaan pelatuista otteluista päättyi Suomen 10–0-murskavoittoon. Nyt vastus on takuuvarmasti kovempi – Portugali pelasi edellisen maaottelunsa helmikuun lopulla, kun joukkue päätyi Italian kanssa 3–3-tasapeliin.

– Portugali on erittäin kova joukkue, joka on pelannut paljon maaotteluita. He ovat pelanneet joka ikkunassa ja kohdanneet kovia maita. Meidän täytyy olla valmiita siihen, että Portugali hyökkää todella suoraviivaisesti. Olen varma, että tilanteenvaihdot tulevat olemaan suuressa roolissa Portugalia vastaan. He ovat erittäin hyviä tilanteenvaihdoissa kumpaankin suuntaan, Matikainen avaa.

– Reissun ensimmäinen päivä menee matkustamiseen, mutta pääsemme valmistautumaan otteluun tiistaina ja keskiviikkona. Pelaajia ei voi juurikaan kuormittaa treenikentillä, mutta pyrimme virittäytymään peliin parhaalla mahdollisella tavalla. Pelaajien on tärkeä sisäistää se, että intensiteetti tulee olemaan erittäin kova, Matikainen jatkaa.

– Toivon hyökkäyspeliimme lisää tehokkuutta ja monipuolisuutta. Meidän täytyy pyrkiä ottamaan kaikki irti pelaajiemme vahvuuksista. Pelaajillamme on erinomainen pohja tyttöjen maajoukkueista – otamme sieltä kaiken opin mukaan. Samalla pyrimme valmistamaan näitä pelaajia kohti A-maajoukkuetta.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Nanna Leivonen (mv), JyPK (Muuramen Yritys) (nimetty Anna Koivunen (mv), IF Brommapojkarna tilalle 28.3.)
Fanny Söderström (mv), SPG FC Lustenau / FC Dornbirn (KuPS, VIFK, JyPK)
Senja Salo, Åland United (FC Honka, SAPA, PPJ)
Daniela Sandås, FC Honka (TPS, KaaPo, TuNL)
Helmi Vapola, HPS (HFA, HJK, PuiU)
Eerika Appelqvist, KuPS (PK-35 Vantaa, FC Honka)
Silja Jaatinen, AIK (TPS, HJK, FC Kasiysi)
Sofia Laine, Ilves
Sonja Hillberg, HPS (HJK, VJS, NJS, FC Espoo, GrIFK, FC Kasiysi) (nimetty Emmi Siren, FC Nordsjælland tilalle 28.3.)
Tao Stark, KuPS (JyPK, Jyväskylän Nousu)
Venla Lindfors, Lidköpings FK (FC Honka, EPS)
Aada Nurmi, KuPS (HPS, HFA, EuPa, Pallo-Iirot)
Eevi Sutela, FC Honka (PK-35, HFA, Porrassalmen Urheilijat -62)