U23-naiset nimetty Liechtenstein-tuplamaaotteluun

Eerikkilässä 23. ja 26. syyskuuta pelattavat maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Jari Litmanen Areenalle on vapaa pääsy.

Vilma Koivisto on tullut kannattajille tutuksi myös Helmareista.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander /SPL

14.9.2023 klo 11:55

U23-naiset (2000 ja myöhemmin syntyneet) pelaa syyskuun loppupuolella vuoden viimeiset maaottelunsa. Päävalmentaja Jarmo Matikainen nimesi Liechtenstein-maaotteluihin kolme maalivahtia ja 20 kenttäpelaajaa – suurin osa joukkueesta pelaa Kansallisen Liigan seuroissa, mutta näillä näkymin mukaan saadaan useita pelaajia ulkomailta.

– Tämä on 2000 syntyneiden viimeinen U23-tapahtuma ennen kuin ikäluokka vaihtuu – nämä maaottelut ovat heille hyviä näyttöpaikkoja A-maajoukkuetta ajatellen. Helmareissa on tällä hetkellä kova kilpailutilanne, joten olemme saaneet mukaan muutaman pelaajan, joka on aiemmin ollut myös A-maajoukkueen mukana. Ryhmä on jälleen mielenkiintoinen, päävalmentaja Jarmo Matikainen sanoo.

Joukkueeseen nimettiin peräti viisi pelaajaa Ruotsin kentiltä. Matikainen on sekä vieraillut länsinaapurissa että pitänyt yhteyttä seuravalmentajiin, joten hänellä on hyvä kuva pelaajien nykyvireestä.

– Pelaajat ovat lähettäneet minulle tallenteita otteluistaan, ja pelejä on onneksi näkynyt myös televisiosta. (A-maajoukkueen päävalmentaja) Marko Saloranta on niin ikään seurannut Ruotsin sarjoja tiiviisti, ja olemme keskustelleet hänen kanssaan pelaajien esityksistä.

Pikkuhelmareiden edellisistä maaotteluista on ehtinyt kulua jo reilut puoli vuotta. Helmikuun Tanska-tuplamaaottelu pelattiin niin ikään Eerikkilässä – kumpikin otteluista päättyi 1–1-tasapeliin. Sittemmin joukkue leireili Eerikkilässä huhti- ja heinäkuussa.

– Voimme parantaa Tanska-pelistä jokaisella osa-alueella, mutta meillä on tietenkin asioita, joihin olemme kiinnittäneet huomiota. Puolustuspelimme on kokonaisuudessa aika hyvällä tasolla, mutta haluaisin, että pystyisimme puolustamaan ylempänä. Tavoitteemme on saada lisää yläalueen pallonriistoja ja hyödyntää tilanteenvaihdot entistä paremmin, Matikainen avaa.

– Kun vastustaja on prässännyt aggressiivisesti, meille on tullut hieman liikaa virheitä. Tarvitsemme avausvaiheeseen ripauksen tarkkuutta ja laatua. Pystymme nostamaan laatutasoamme myös hyökkäyspään viimeisellä kolmanneksella. Liechtensteinia vastaan haluamme käyttää paikkamme tehokkaammin kuin aiemmissa otteluissamme, Matikainen jatkaa.

– On aivan mahtavaa, että pääsemme pelaamaan pari kansainvälistä peliä tässä ikkunassa. Maajoukkueleirit ovat olleet maaotteluiden välissä todella tärkeitä, kun olemme pystyneet vetämään peliharjoituksia ja pitämään tuntumaa yllä – maaottelut ovat kuitenkin maaotteluita, ja odotamme pelejä innolla.

Liechtensteinin vuoden toistaiseksi ainoat ottelut ovat heinäkuulta, jolloin maa kohtasi Kosovon tuplamaaottelussa. Kosovo voitti ottelut lukemin 4–0 ja 2–0.

– Liechtensteinilla on paljon pelaajia Sveitsin liigasta, joka on hyvä sarja. Liechtensteinissa on panostettu naisten A-maajoukkueeseen muutaman viime vuoden aikana, ja se on näkynyt joukkueen pelaamisessa. Meillä on aika selkeä kuva siitä, kuinka he tulevat pelaamaan – heillä on nopeita pelaajia, ja he pyrkivät hyödyntämään vastaiskuja. Saamme Eerikkilään hyvin haastavan vastustajan.

Suomen ottelut:
La 23.9. 18:00 Suomi – Liechtenstein, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)
Ti 26.9. 10:00 Suomi – Liechtenstein, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)

Suomen pelaajat (aiemmat seurat Suomessa):
Anna Koivunen (mv), Brommapojkarna (Turun Pyrkivä, TPS, TuNL)
Katriina Talaslahti (mv), Le Havre (FC Honka)
Fanny Söderström (mv), KuPS (VIFK, JyPK)
Senja Salo, Åland United (FC Honka, SAPA, PPJ)
Sara Ikonen, KIF Örebro (ONS) (nimetty Nanne Ruuskanen, Brann (KuPS, Pallokissat) tilalle 15.9.)
Liina Nora, KuPS (TiPS, FC Kuusysi)
Eerika Appelqvist, PK-35 Vantaa (FC Honka)
Vilma Oksanen, PK-35
Helmi Vapola, HPS (HFA, HJK, PuiU)
Sanni Ojanen, Åland United (Ilves)
Silja Jaatinen, AIK (TPS, HJK, FC Kasiysi)
Vilma Koivisto, IFK Norrköping (RoPS)
Monica Hagström, AIK (Åland United, GBK)
Aada Nurmi, HPS (HFA, EuPa, Pallo-Iirot)
Tuuli Enkkilä, HJK (Ilves, HJS, Hämeenlinnan Härmä) (nimetty Noora Juusela, FC Honka (PuiU, PK-35) tilalle 18.9.)
Eevi Sutela, FC Honka (PK-35, HFA, Porrassalmen Urheilijat -62)
Liina Tervo, PK-35 Vantaa (PKKU, TuPS)
Inka Sarjanoja, KIF Örebro (ONS)
Wilma Forsblom, KuPS (PK-35 Vantaa, ACK, Kirkkonummen Urheilijat, EBK)