U23-naiset nimetty helmikuun maajoukkueleirille

Joukkue pelaa 22. helmikuuta sisäisen harjoitusottelun. Eerikkilän jalkapallohallissa pelattava ottelu alkaa kello 14:00, ja katsomoon on vapaa pääsy.

Eevi Sutela oli yksi maalintekijöistä, kun Pikkuhelmarit murskasi Liechtensteinin A-maajoukkueen syyskuussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

8.2.2024 klo 13:55

U23-naisten (2001 ja myöhemmin syntyneet) vuoden ensimmäinen maajoukkueleiri järjestetään 21.–22. helmikuuta. Eerikkilän leirille nimettiin tällä kertaa pelaajia vain kotimaan kentiltä.

– Leiri on lyhyt, joten päätimme valita mukaan vain Kansallisen Liigan pelaajia. Meillä on tänä vuonna yksi maajoukkuetapahtuma enemmän kuin viime vuonna, mikä helpotti ratkaisua. Monet heistä ovat ensi kertaa U23-maajoukkueen mukana, mutta useilla on kokemusta nuorempien ikäluokkien maajoukkueista, päävalmentaja Jarmo Matikainen sanoo.

– Pelaamme päätöspäivänä sisäisen ottelun, jossa pyrimme ajamaan sisään pelimme periaatteita – myös yksilöiden tarkkailu on luonnollisesti isossa roolissa. Meillä on hyviä kokemuksia kahden päivän leireistä, ja uskon, että onnistumme käyttämään päivät tehokkaasti myös tällä kertaa.

Suomi pelaa vuoden ensimmäisen maaottelunsa vajaan parin kuukauden päästä. Pikkuhelmarit matkaa huhtikuun alussa Portugaliin, jossa joukkue kohtaa emäntämaan. U23-naisten alustava ohjelma vuodelle 2024 löytyy täältä.

– Portugalin tapahtuma on tärkeä meidän ja A-maajoukkueen välisen yhteistyön kannalta, kun Helmarit aloittaa samaan aikaan EM-karsinnat. Viime vuonna monet pelaajamme nousivat mukaan A-maajoukkueen rinkiin, ja se on tavoitteenamme myös tänä vuonna, Matikainen toteaa.

– A-maajoukkueella on edessä tärkeä karsintavuosi, ja pyrimme tukemaan heitä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Yhteistyömme Helmareiden kanssa on toiminut erinomaisesti kumpaankin suuntaan, ja olen varma, että se toimii myös jatkossa.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Nanna Leivonen (mv), JyPK (Muuraman Yritys)
Meri Hämäläinen (mv), KuPS (Ilves, TPS, FC Ruskon Pallo)
Liisa Tuomi (mv), FC Honka (JyPK, LePa)
Daniela Sandås, FC Honka (TPS, KaaPo, TuNL)
Senja Salo, Åland United (FC Honka, SAPA, PPJ)
Liina Nora, KuPS (TiPS, FC Kuusysi)
Helmi Vapola, HPS (HFA, HJK, PuiU)
Ada Lindroth, PK-35 (FC Honka, EBK, HJK)
Sofia Laine, Ilves
Anni Hakasalo, Åland United (P-Iirot, MuSa, Nice Futis, Kankaanpään Pallo) (nimetty Selja Leiwo, Åland United (TPS, Pallo-Iirot, KaaPo, KaaNa) tilalle 19.2.)
Nelli Husu, JyPK (Porrassalmen Urheilijat -62)
Eerika Appelqvist, KuPS (PK-35 Vantaa, FC Honka)
Sonja Hillberg, HPS (HJK, VJS, NJS, FC Espoo, GrIFK, FC Kasiysi)
Matilda Kuusniemi Fishwick, FC Honka (HFA, KäPa, PK-35) (nimetty Daniela Tolonen, Åland United (HJK, HPS, KäPa) tilalle 19.2.)
Eevi Sutela, FC Honka (PK-35, HFA, Porrassalmen Urheilijat -62)
Tuuli Viinikka, KuPS (Ilves, HJS)
Ella Koivu, PK-35 Vantaa (EBK)
Anna-Stina Simonen, HPS (Ilves, KuPS, Pallo-Kissat)
Tao Stark, KuPS (JyPK, Jyväskylän Nousu)
Armi Heikkilä, FC Honka (Ilves) (nimetty Jenna Topra, HJK (KoPSe, TiPS) tilalle 15.2.)
Aada Nurmi, KuPS (HPS, HFA, EuPa, Pallo-Iirot)
Alma Forstén, JyPK
Veera Hellman, HJK (KP-75, HFA, PKKU)
Oona Jääskeläinen, HPS (Valtti, HFA)