U19-tyttöjen upea nousu toi voiton Bulgariasta

Inka Sarjanoja, Lotta Lindström ja Neela Antikainen osuivat 3–2-voitossa. Suomi nousi kolmen pisteen myötä karsintalohkonsa kärkipaikalle.

Suomen avaus Bulgariaa vastaan.Kuva: Soccrates Images

8.4.2023 klo 16:02

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) näytti venymiskykyään tänään lauantaina, kun joukkue nousi 3–2-voittoon Bulgariaa vastaan. Bulgaria johti EM-jatkokarsintaottelua vielä kymmenisen minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppua, mutta Suomi tuli lopulta rinnalle ja ohi. Escharenissa pelatun ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta. Pelin tilastot löytyvät täältä.

Ottelun kuva oli alusta alkaen se, että Suomi piti palloa ja Bulgaria otti vastaan. Lähes koko avauskokoonpanonsa Belgia-pelistä vaihtanut Pikkuhelmarit ei juurikaan päässyt hyökkäyskolmannekselle ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana, kun Bulgaria puolusti keskustaansa tiiviisti.

Bulgaria pyrki lähtemään vastaiskuihin pallonriistojensa jälkeen, mutta hyökkäykset pysähtyivät jo keskialueella. Suomen ensimmäinen vaarallinen hyökkäys tuli vartin kohdalla, kun Liina Tervo murtautui boksiin ja Inka Sarjanoja pääsi ohjaamaan maalin edestä – tämän yritys meni etukulmasta ohi.

Pikkuhelmareiden vapauttava avausosuma syntyi muutamaa minuuttia myöhemmin. Sara Ikosen sivurajaheitto tavoitti Sarjanojan, ja hyökkääjän upea laukaus upposi takakulmaan. Bulgarialaisvahti Milena Karakoleva otti ensimmäisen torjuntansa ensimmäisen jakson puolivälissä, kun Noora Juusela pääsi kokeilemaan noin 20 metristä.

Sarjanoja oli lähellä päivän toista osumaansa reilun puolen tunnin pelin jälkeen, mutta Karakolevan mainio vastaantulo pelasti Bulgarian takaiskulta. Bulgaria laski pakkaansa avausjakson edetessä, ja Suomi onnistui murtautumaan vastustajan puolustuskolmannekselle aiempaa useammin. Pikkuhelmareiden prässi toimi pääasiassa erinomaisesti, eikä Bulgaria päässyt pitkään aikaan pallon kanssa Pikkuhelmareiden kenttäpuoliskolle.

Bulgarian ensimmäiset vetopaikat tulivat 39. minuutilla, mutta suomalaispuolustajat blokkasivat molemmat yritykset, eikä Maija Koota joutunut torjuntatöihin. Avausjakson loppu oli Pikkuhelmareiden kannalta synkkä – ensin Nadezhda Ivanovan komea vapaapotku viuhui verkon perukoille, ja pari minuuttia tästä Preslava Yordanovan tarkka sijoitus vei Bulgarian taukojohtoon.

Suomi teki tauolla muutaman vaihdon ja lähti hakemaan nopeaa tasoitusosumaa. Tervo pääsi hyvään vetopaikkaan toisen jakson alussa, mutta veto blokattiin – seuraavien minuuttien aikana Bulgarian boksiin saatiin luotua kovaa painetta, mutta suomalaispelaajat eivät päässeet vetopaikoille.

Bulgaria oli toisen jakson alkupuolella huomattavasti aktiivisempi kuin ensimmäisen jakson alussa, ja joukkue reagoi terävästi tilanteenvaihtoihin. Aleksandra Sergeeva vapautettiin vajaan tunnin kohdalla puolittaiseen läpiajoon, mutta Koota otti tärkeän torjunnan ja piti lukemat 1–2:ssa. Omassa boksissaan Bulgaria puolusti vahvasti, eikä Suomi saanut luotua todellista uhkaa kulmapotkuistaan tai keskityksistään.

Pikkuhelmareiden tasoitusmaali oli lähellä 67. minuutilla, mutta Karakoleva venyi Seveniuksen yrityksen tielle. Minuuttia myöhemmin Seveniuksen ohjaus pomppi hieman ohi takakulman, ja hetki tästä Karakoleva koppasi Tervon laukauksen. Mitä pidemmälle ottelu eteni, sitä haastavampaa Bulgarialla oli päästä pois omalta puoliskoltaan.

Suomen yritys palkittiin lopulta 81. minuutilla. Sevenius nousi vahvasti hyökkäyskolmannekselle ja syötti linjan taakse Lotta Lindströmille, joka sijoitti pallon alakulmaan. Pikkuhelmareilla oli hyvä ote pelistä myös tasoitusosuman jälkeen, ja Aura Nyholm puski 86. minuutilla vain niukasti ohi Bulgarian maalin.

Ottelun voittomaali syntyi dramaattisten vaiheiden jälkeen lisäajalla, kun Neela Antikaisen kaukolaukaus yllätti Karakolevan. Täydet kolme pistettä tulivat tällä kertaa vaikeimman kautta, mutta maistuivat Pikkuhelmareille – joukkueella on nyt erinomaiset lähtökohdat tiistain Hollanti-otteluun.

– Pisteet eivät tulleet helpolla – ensimmäinen jakso oli meille vaikea. Valmistautumisemme sujui mielestäni erittäin hyvin, mutta, emme saaneet peliämme rullaamaan haluamallamme tavalla ensimmäisen 45 minuutin aikana. Toisella jaksolla osoitimme jälleen sen, että pystymme kääntämään vaikeita pelejä eduksemme, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas totesi.

– Saimme penkiltä paljon virtaa ja pystyimme muutamaan pelin kulun. Jahtasimme tasoitusta ja voittomaalia pitkään ja saimme lopulta palkinnon. Tämä suoritus oli jälleen osoitus tämän joukkueen henkisestä vahvuudesta. Suoritimme karsintojen toisen stepin – olemme iloisia siitä, että voitimme tänään, ja unelmamme on enää yhden ottelun päässä, Pitkäkangas jatkoi.

– On tärkeää, että olemme saaneet jaettua kuormitusta kahden ensimmäisen pelin aikana. Kaikki pelaajamme ovat käyneet kentällä, kuten suunnitelmamme oli. Teimme samoin syksyn karsinnoissa – tällä pelitahdilla tarvitsemme kaikkia 20 pelaajaamme, jotta pääsemme tavoitteeseemme. Nyt hoidamme palautuminen mahdollisimman hyvin, jotta olemme valmiita nappaamaan kisapaikan tiistaina.

Suomen päätösottelu (Suomen aikaa):
11.4. 19:00 Suomi – Hollanti, Sportpark De Kranenhof (Escharen)

Kamppailu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Vain lohkovoittaja etenee EM-lopputurnaukseen – mikäli tuleva kisaemäntä Belgia voittaa lohkon, etenee kisoihin karsintojen paras lohkokakkonen. Kaikkien lohkojen tilanteet löytyvät UEFA:n sivuilta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä