Tulevaisuuden U19-tyttöjen futsalmaajoukkueen pelaajat tapaavat malliryhmäleirillä

Tyttöjen maajoukkuetoiminnan aloituksen ollessa käsillä syksyllä 2023, pelaajat kootaan ensimmäisen kerran yhteen UEFA Futsal B -valmentajakoulutukseen liittyvässä tapahtumassa. Nyt leirille nimetyt pelaajat ovat tulevaisuuden maajoukkuepelaajia, alle 19-vuotiaita futsalistoja. Syksyn ensimmäiselle maajoukkueleirille ja ensimmäiseen kansainväliseen maaotteluun tullaan nimeämään myös 2004 syntyneitä pelaajia sen lisäksi että osa nuoremmista osallistujista jatkaa nyt alkavalta leiriltä myös aloittavaan maajoukkueeseen.

Tyttöjen Suomen Mestaruus joukkueesta RaiFusta monta pelaajaa malliryhmäleirilleKuva: Jouni Pihlaja

17.8.2023 klo 15:31

UEFA Futsal B-valmentajakoulutus on vähimmäisvaatimus voimassa olevan lisenssikäytännön mukaisesti Futsal-Liigajoukkueita valmentavalle päävalmentajalle. Apuvalmentajalle edellytetään vähintään Futsal C-koulutus. Lisenssikäytäntö tuli voimaan futsalin pääsarjatasolle kaudelle 2022-2023 ja valmentajan koulutusvaatimus on täytyttävä nyt alkavalla kaudella.

Valmentajakoulutuksen malliryhmä koostuu alle 19-vuotiaiden pelaajien joukkueesta, joista suurin osa nähtiin valtakunnallisessa pelaajakehitystapahtumassa keväällä 2023 edustamassa joukkueitaan Eerikkilässä. Leiri järjestetään 2.9.-4.9.2023.

Valtakunnallisen pelaajakehitystapahtuman peleissä annettiin tulevia maajoukkuenäyttöjäKuva: Jouni Pihlaja

Alkava kausi 2023-2024 on tyttöjen maajoukkuetoiminnan alkaessa ja myös aloittavan tyttöjen T19 Futsal-Liigan käynnistyessä hieno askel nuorten naisten pelaajakehitystoiminnassa. T19 Futsal-Liigan ilmoittautuminen päättyy 31.8.2023 ja jo nyt aloittava liigatoiminta on aktivoinut monen joukkueen pelaajatoimintaa kohti valtakunnallista sarjaa; liigaan on ilmoitettu jo 6 joukkuetta. Jatkossa myös ikäluokan mestaruus ratkotaan Futsal-Liigan joukkueiden kesken. Lue lisää

Tyttöjen maajoukkuevalmentaja Jaakko Laitinen on nimennyt leirille pelaajat (s. 2005 tai myöhemmin):

Maalivahdit (4):
Vilhelmiina Bom KaDy (s.2005)
Pilvi Junnila FC Halikko (s.2005)
Ella Leinonen FC Nokia (s.2008)
Petra Nieminen AS Moon (s.2006)

Kenttäpelaajat (20)
Bea Asp SoVo (s.2006)
Saaga Attenberg PU-62(s.2005)
Inga Ek TiPS (s.2008)