U19-tytöt taipui Espanjalle

Espanja vei Edinburghissa pelatun kamppailun maalein 2-0 ja porskutti lohkovoittoon.

Suomen avaus Espanjaa vastaan.

11.10.2022 klo 17:01

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) kärsi tänään tiistaina 0–2-tappion Espanjalle. Kumpikin maa oli jo varmistanut EM-jatkokarsintapaikkansa, ja karsintojen päätöspelin panoksena oli lohkovoitto. Kahdesta ensimmäisestä pelistään murskavoitot napannut Espanja jätti Suomen maaleitta, vaikka Pikkuhelmareilta nähtiin hyvä taistelu.

– Tosi kova matsi, ja tuloksesta huolimatta, voimme pitää leukamme pystyssä. Aloitimme todella hyvin ja olimme luomassa maalintekotilannetta heti ensimmäisestä hyökkäyksestä. Puolustamisen osalta saimme suojeltua keskustaa hyvin ja saimme ohjattua heidät laidoille – puolustimme Espanjan laitaetenemisiä myös hyvin. Ongelmamme oli se, että emme saaneet suljettua heitä ladoille, vaan he pääsivät useasti vaihtamaan painopistettä. Tämän seurauksena Espanja sai puristettua meidät tosi alas. Voittomaali tuli juuri sellaisesta tilanteesta, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo.

– Jouduimme puolustamaan pitkiä jaksoja ensimmäisellä puoliajalla. Olimme syvällä, ja meidän oli haastavaa saada aikaan vaarallisia vastahyökkäyksiä pallonriistojen jälkeen. Hyökkäämisessämme oli avausjaksolla paljon hyviä juttuja, mutta meidän olisi pitänyt malttaa vielä enemmän pallon kanssa. Meillä olisi ollut siihen kaikki saumat.

Pikkuhelmareilta nähtiin toisella jaksolla suuri tasonnosto, ja joukkueella oli paljon pitkiä pallonhallintajaksoja. Suomi sai luotua muutaman huippupaikan, mitkä vastustaja sai blokattua viime hetkellä.

– Oli hienoa nähdä, että pystymme hyökkäämään pitkillä hyökkäyksillä Espanjan tasoista joukkuetta vastaan. Myös puolustuspelimme oli toisella jaksolla parempaa – ohjasimme Espanjan laidoille ja saimme estettyä heidän pyrkimyksensä vaihtaa painopistettä. Saimme heidät monesti ansaan, riistimme palloja ja teimme muutaman erinomaisen vastaiskun, Pitkäkangas sanoo.

– Tunnin kohdalla syntynyt 0–2-maali tuli kulmapotkusta. Olemme olleet erittäin hyviä erikoistilanteissa monessa pelissä putkeen, mutta nyt teimme virheen, josta Espanja rankaisi. Muuten puolustimme omaa boksiamme tosi hyvin. Osuma tuli pahaan paikkaan, mutta pelimme taso ei laskenut pätkääkään viimeisen puolituntisen aikana, Pitkäkangas jatkaa.

– Tappiotilanteessa nostimme prässitasoamme, jonka ansiosta saimme useampia riistoja ja myös pidempiä pallonhallintajaksoja Espanjan kenttäpuoliskolla. Meiltä puuttui tänään laatua viimeisellä kolmanneksella – meillä oli useita hyviä aihioita. Maalintekotilanteiden olisi pitänyt pystyä luomaan enemmän ja se oli vaikeaa tänään. Espanja oli tänään parempi ja ansaitsi voittonsa.

Kokonaisuudessaan Pitkäkangas pitää turnausta erittäin onnistuneena. Joukkueen tavoitteena oli lohkovoitto, mutta jatkopaikka maistuu hyvältä.

– Pelasimme upeat karsinnat ja petasimme itsellemme hyvät lähtökohdat jatkokarsintoihin. Pelaamisemme meni jälleen eteenpäin ja onnistuimme kehittämään joukkuehenkeämme entisestään. Otamme täältä mukaan kaiken opin, jotta pystymme voittamaan Euroopan huippujengejä jatkossa. Tänään panoksemme ei riittänyt, mutta esityksemme huippumaata vastaan nosti itseluottamustamme. Pystymme toteuttamaan haluamamme asioita mitä tahansa maata vastaan. Iso kiitos upeille faneillemme, jotka olivat katsomossa kannustamassa ja antamassa meille energiaa, Pitkäkangas kiittää.

– Päivän ottelu oli pelaajille erinomainen mittari – he pääsivät pelaamaan todella kovia pelaajia ja joukkuetta vastaan. Kuten jo aikaisemmin sanoin, tappiosta huolimatta pelasimme hyvän ottelun, vaikka se ei tänään riittänyt hallitsevaa Euroopan ja maailman mestaria vastaan. Huomenna palaamme kotiin jatkamaan työntekoa ja kehittymistä. Pelaajillamme on vielä tärkeitä sarjapelejä edessä ja maajoukkueen osalta jatkamme marraskuussa.

Suomi – Espanja 0–2 (0–1)

30’ Erika Gonzalez 0–1
60’ Lucia Moral 0–2

1 Maija Koota (mv)