U19-tytöt nimetty Sveitsi-tuplamaaotteluun

Kumpikin maaottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – Eerikkilässä pelattaviin otteluihin on vapaa pääsy. Suomen pelaajalista löytyy jutun lopusta.

Aura Nyholm ja Pikkuhelmarit saavat Sveitsistä kovan mittarin.

5.9.2023 klo 15:55

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) pelaa syyskuussa viimeiset maaottelunsa ennen lokakuun EM-kotikarsintoja. Pikkuhelmarit saa vieraakseen Sveitsin – maat iskevät yhteen Eerikkilässä 20. ja 23. syyskuuta.

Pikkuhelmarit leireili edellisen kerran heinäkuun puolivälissä, jolloin Suomi pelasi voitokkaat harjoitusottelut MuSa:n ja TPS:n poikajoukkueita vastaan. Sveitsi-maaotteluihin nimetyn ryhmän runko on varsin samanlainen kuin heinäkuussa.

– Viime tapahtumassa meillä oli maalivahdit mukaan lukien 23 pelaajaa, ja nyt ryhmä pienenee kolmella pelaajalla. Meillä on valitettavasti muutamia loukkaantumisia, mutta he ovat toivottavasti käytössämme EM-karsinnoissa. Viime leiriin peilaten uusia pelaajia on kolme, joten vaihtuvuus on aika pieni, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas avaa.

Iida Kainulainen oli nimetty jo heinäkuun leirille, mutta hän oli silloin estynyt. Hän on esiintynyt kesän mittaan upeasti ja noussut Hongan edustusjoukkueeseen. Ilveksen Matilda Sarlinilla oli alkukesästä rikkonaista, mutta hän on saanut heinäkuun jälkeen mukavasti pelituntumaa. HJK:n Anelma Lahikainen on ollut oman ikäluokkansa (2006) vakiokalustoa – hän on pelannut todella vahvasti sekä BSM-sarjassa että Naisten Kakkosessa, Pitkäkangas jatkaa.

– Valinnat olivat jälleen todella vaikeat, mutta minulla on tosi hyvät fiilikset meidän joukkueestamme. Etenkin ylimmän linjan pelaajamme ovat olleet viime aikoina erittäin tehokkaita seurajoukkueissaan. On tosi tärkeää, että he saavat onnistumisia arjessaan – silloin he tulevat maajoukkueen mukaan huippuvireessä. On niin ikään tärkeä juttu, että kaikki valitut pelaajat ovat isoissa rooleissa omissa seuroissaan.

Tulevat pelit ovat Pikkuhelmareille viimeiset maaottelut ennen lokakuun EM-karsintaturnausta, jossa Suomi toimii järjestäjämaana. Lohkossa pelaavat myös Saksa, Norja ja Israel – kolme parasta maata jatkaa EM-jatkokarsintoihin. Pelipaikaista sekä otteluohjelmasta tiedotetaan lähiaikoina.

– Sveitsi tarjoaa meille tosi hyvän haasteen karsintoja ajatellen. Heillä vaihtui keväällä päävalmentaja – uusi päävalmentaja nousi U19-ryhmään U17-maajoukkueesta, joka eteni EM-lopputurnaukseen. Meillä on aina ollut tiukkoja pelejä Sveitsiä vastaan, ja sellaiset ovat varmasti luvassa myös syyskuussa, Pitkäkangas sanoo.

– Sveitsi ei ole pelannut maaotteluita uuden päävalmentajansa alaisuudessa, joten on haastavaa sanoa, kuinka he tulevat pelaamaan. Joukkueessa on joka tapauksessa paljon laatua ja hyviä yksilöitä. Caterina Tramezzani pelasi meitä vastaan jo edellisissä U19-karsinnoissa, ja Iman Beney oli mukana kesän MM-kisoissa – vain pari nimeä mainitakseni. Olen varma, että tuplamaaottelu palvelee molempia joukkueita.

Suomen ottelut:
Ke 20.9. 17:00 Suomi – Sveitsi, Eerikkilä (Keinonurmi 2)
La 23.9. 13:00 Suomi – Sveitsi, Eerikkilä (Keinonurmi 2)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Siiri Forsström (mv), HJK (Valtti)
Emilia Dannbäck (mv), Puskas Akademi (EPS, NuPS)
Helmi Perkaus, Ilves (MuSa, Nice Futis)
Aura Nyholm, HPS (HJK, VJS)
Anelma Lahikainen, HJK (SAPA)
Helmi Raijas, HJK (HFA, Valtti, FC Viikingit)
Matilda Sarlin, Ilves
Niitty Hahl, KuPS (Pallokissat, Porrassalmen Urheilijat -62)