U19-tytöt nimetty Ruotsi-tuplamaaotteluun

Kumpikin ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Peppi Kontturi tekee marraskuussa paluun maajoukkueeseen. Kuva viime syksyn Norja-ottelusta.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

31.10.2022 klo 15:55

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) pelaa marraskuussa tuplamaaottelun Ruotsia vastaan. Pikkuhelmarit palaa tositoimiin lyhyen tauon jälkeen – joukkue selvitti lokakuussa tiensä EM-jatkokarsintaturnaukseen.

Suomi kukisti Sveitsin 2–0 ja emäntämaa Skotlannin 5–0, mutta kärsi 0–2-tappion Espanjalle. Kuusi pistettä oikeutti A1-lohkon toiseen sijaan. Tuleva vastus Ruotsi sijoittui Pikkuhelmareiden tapaan lohkokakkoseksi, kun Hollanti vei A2-lohkon voiton. Jatkokarsintojen lohkoarvonta järjestetään 7. joulukuuta.

– On erittäin hienoa, että saimme sovittua kaksi kovatasoista maaottelua marraskuun ikkunaan. Ruotsi on meille erinomainen vastus – he ovat niin ikään EM-jatkokarsintojen kakkoskorissa, joten emme voi kohdata kevään karsinnoissa, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa.

– Tapahtumasta tulee tuttuun tapaan tiivis. Teemme ensimmäisenä päivänä fysiikkatestit, harjoittelemme toisena päivänä ja pelaamme heti kolmantena päivänä. Pelien välissä on vain yksi päivä, joten saamme käytettyä viisi päivää tehokkaasti.

Suomen joukkue on melko samanlainen kuin EM-karsintaturnauksessa, mutta mukana on neljä uutta pelaajaa. Nanna Leivonen, Selja Leiwo, Veera Keto sekä Peppi Kontturi tekevät marraskuussa paluun Suomi-paitaan.

– Pelaajillamme on alla pitkä kausi, mutta kaikki ehtivät onneksi pitää lomaa ennen Ruotsi-otteluita. Osa seurajoukkueista on ehtinyt jo aloittaa harjoittelun, ja osa on tauolla – kaikki pelaajat ovat tehneet suunnitelman oman valmentajansa kanssa, jotta he pystyvät harjoittelemaan tapahtumaa edeltävän viikon.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Maija Koota (mv) HJK (EPS)
Nanna Leivonen (mv) JyPK (Muuraman Yritys)
Senni Kaikkola FC Honka (Espoon Tikka, KaPy) (nimetty Salla Hyvönen NJS tilalle 11.11. ((joka nimettiin Sara Haapala Ilves (HJS) tilalle 9.11.)
Jasmin Mansaray HJK
Selja Leiwo TPS (KaaPo, Pallo-Iirot, KaaNa)
Helmi Perkaus Ilves (MuSa, Nice Futis)
Nette-Nina Hiltunen NJS
Nuppu Rahkonen FC Honka (FC WILD, FC Espoo, EBK) (nimetty Sara Ikonen ONS tilalle 12.11.)
Helmi Raijas HFA (Valtti, FC Viikingit) (nimetty Neela Antikainen HPS (HJK) tilalle 11.11.)
Veera Keto HFA (ONS)
Daniela Tolonen HJK (HPS)
Matilda Kuusniemi Fishwick FC Honka (HFA, KäPa, PK-35)
Tuuli Viinikka Ilves (HJS)