U19-tytöt nimetty Irlanti-tuplamaaotteluun

Eerikkilässä pelattavat maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Jalkapallohalliin on vapaa pääsy.

Ilona Walta ja Pikkuhelmarit nähdään kotimaan kentillä jälleen helmikuussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

9.2.2024 klo 13:57

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) ja Irlanti iskevät yhteen Eerikkilässä 24. ja 27. helmikuuta. Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas nimesi joukkueeseen kaksi maalivahtia ja 15 kenttäpelaajaa – ryhmää täydennetään kolmella pelaajalla 18. helmikuuta mennessä.

Anelma Lahikainen ja Lotta Kalske jäivät valitettavasti sivuun viime hetkellä. Toivottavasti he ovat kunnossa huhtikuun karsinnoissa. Meillä on vielä muutamia kysymysmerkkejä, ja tarvitsemme hieman lisäaikaa, joten täydennämme joukkuetta ensi viikon aikana, Pitkäkangas avaa.

Suomi pelasi vuoden ensimmäiset maaottelunsa tammikuussa, kun joukkue osallistui Portugalin turnaukseen. Pikkuhelmarit hävisi sekä emäntämaalle että Islannille lukemin 0–2.

– Portugalin tapahtuma oli meille tosi tärkeä. Tulokset eivät olleet toivottuja, mutta pelaamisessamme oli paljon hyvää. Se on todella hyvä juttu, että Portugalin turnauksen ja Irlanti-otteluiden välillä on vain noin kuukauden tauko. Meillä on tuoreessa muistissa ne asiat, joita jumppasimme tammikuussa, Pitkäkangas toteaa.

– Erinomaista on myös se, että pelaajien preseason on jatkunut omissa seuroissaan, ja he ovat saaneet alle useampia treenipelejä. Pelaajat saapuvat Eerikkilään hyvässä iskussa, ja se tulee varmasti näkymään otteluissa.

Tulevat maaottelut ovat Suomelle viimeiset ennen huhtikuun alun EM-jatkokarsintaturnausta, jossa Pikkuhelmarit pelaa A6-lohkossa Hollannin, Puolan sekä turnausemäntä Bosnia-Hertsegovinan kanssa. Lohkovoittaja etenee Liettuassa heinäkuussa pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Irlanti nähdään niin ikään kevään EM-jatkokarsinnoissa. Joukkue kärsi syksyn karsinnoissa tappiot Hollannille ja Belgialle, mutta Färsaaret-voitto riitti joukkueelle lohkon kolmossijaan. EM-jatkokarsinnoissa Irlanti pelaa samassa lohkossa Itävallan, Islannin sekä Kroatian kanssa.

– Irlanti lähtee tuleviin karsintoihin kolmoskorista, ja uskon, että joukkue on meille oikein hyvä mittari. He hyökkäävät suoraviivaisesti ja puolustavat kompaktisti. Kyseinen ikäluokka oli U17-vaiheessa toisella karsintakierroksella ykköskorissa, joten laatua löytyy varmasti, Pitkäkangas jatkaa.

– Haluamme Irlanti-peleistä hyvät tulokset. Haluamme myös, että pystymme kehittämään peliämme entisestään, jotta pystymme parhaimpaan mahdolliseen suoritukseen karsinnoissa.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Siiri Forsström (mv), HJK (Valtti)
Emilia Dannbäck (mv), Puskas Akademi (EPS, NuPS)
Nanna Nyman, ONS (OrPa, Oulu Blue Cats) (nimetty Helmi Perkaus, Ilves (MuSa, Nice Futis) tilalle 21.2.)
Aamu Kinnunen, FC Lahti (PEPO, FC Kuusysi) (nimetty Aura Nyholm, FC Honka (HPS, HJK, VJS) tilalle 18.2.)
Helmi Raijas, HJK (HFA, Valtti, FC Viikingit)
Niitty Hahl, KuPS (Pallokissat, Porrassalmen Urheilijat -62)
Cecilia Ek, Umeå IK (PK-35 Vantaa, HFA, JyPK)
Nelli Kalske, HJK (EPS)
Hilla Romppanen, PK-35 Vantaa (PKKU, KP-75, ToTe, HIFK)
Elli Mäkipelkola, Ilves (SeMi, FC Sport-j)
Iiris Holmström, HJK (Valtti) (nimetty Milja Kiviranta, HJK (FC KTP, Jäntevä) tilalle 21.2.)
Sofia Jahnukainen, HPS (PKKU, TuPS)
Ilona Walta, FC Honka (PK-35 Vantaa, HJK, PPS)
Jutta Angeria, HPS (ONS, OLS)
Elli Seiro, FC Honka (EPS)
Amelia Luotonen, Ilves (MuSa)
Lilli Halttunen, HJK (LePa, FC Espoo)
Anela Ljesnjanin, Ilves (KaaPo, TPS, EuPa, Lauttakylän Luja) *
Pinja Turkia, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa) *
Tilda Råtts, Åland United (FC Sport) *

* nimetty 18.2.

Suomen ottelut:
La 24.2. klo 17:00 Suomi – Irlanti, Eerikkilä-halli
Ti 27.2. klo 13:00 Suomi – Irlanti, Eerikkilä-halli

Kumpikin ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä