U19-tytöt kukisti Itävallan tasaisessa ottelussa

Elli Seiron ensimmäisen jakson osuma jäi ottelun ainoaksi. Raportti on puutteellinen teknisten haasteiden takia.

Pikkuhelmarit päätti maajoukkuetapahtuman voitokkaasti. Kuvituskuva.Kuva: Craig Foy - SNS Group / SFA

18.2.2023 klo 14:07

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) otti hienon 1–0-voiton Itävallasta tänään lauantaina pelatussa maaottelussa. Kuten keskiviikon avauskohtaamisessa (1–1), joukkueet pitivät ennen ottelun alkua hiljaisen hetken Turkin ja Syyrian maanjäristysten uhrien kunniaksi.

Palloliitto on ollut yhteydessä Turkin suurlähetystöön sekä maaotteluiden järjestäjätahoon – Suomen maajoukkueet noudattavat kaikissa tilanteissa viranomaisten suosituksia ja ohjeita, ja suurlähetystön mukaan Antalyaan oli turvallista matkustaa. Palloliitto on tehnyt matkustusilmoitukset, ja joukkueen jäsenet saavat tiedon suoraan myös Suomen viranomaisilta, mikäli alueen turvallisuustilanne muuttuu.

Pikkuhelmarit sai pitkän avauksen jälkeen loistavan paikan heti avausminuutilla, mutta Lotta Lindström ei onnistunut sijoittamaan palloa tolppien väliin. Tämän jälkeen peli pyöri pitkään Suomen kenttäpuoliskolla – Itävalta prässäsi korkealta, ja Pikkuhelmareilla oli ajoittain pieniä haasteita etenemisen kanssa.

Itävaltalaispelaaja oli päästä kymmenennellä minuutilla kokeilemaan lähietäisyydeltä, mutta Kerttu Karresmaan mainio vastaantulo esti hyökkääjän aikeet. Muutamaa minuuttia myöhemmin itävaltalaispelaaja laukoi noin 20 metristä aavistuksen yli maalin. Suomen mahdollisuudet piilivät lähinnä pallonriistoissa, jollaisesta Pikkuhelmarit saikin yhden läheltä piti -tilanteen.

Suomi avasi maalihanat 19. minuutilla, kun Matilda Kuusniemi Fishwickin pitkä syöttö tavoitti Elli Seiron, eikä tämä erehtynyt hyvästä maalipaikasta. Pelin kuva ei juurikaan muuttunut avausosuman jälkeen – itävaltalaispelaajan kova laukaus osui pari minuuttia tästä ylärimaan, ja paine pysyi Suomen päässä myös seuraavien minuuttien ajan.

Pikkuhelmarit sai puolen tunnin kohdalla pari paikkaa – Liina Tervon vahva nousu oli johtaa 2–0-maaliin, mutta tuplamaaottelun avausosassa maalanneen pelaajan laukaus painui yli. Itävalta väläytteli vaarallisuuttaan heti seuraavassa tilanteessa, jossa terävä kuti meni vain hieman ohi Karresmaan vartioiman maalin.

36. minuutilla Karresmaalle tuli kiire pallon kanssa, mutta Suomen onneksi pallo kimposi aggressiivisesti prässänneestä itävaltalaishyökkääjästä selvästi yli maalin. Ylärima kolisi jälleen 41. minuutilla – Pikkuhelmareiden puolustus oli kuitenkin ensimmäisenä pallossa, ja tilanne saatiin purettua. Itävalta jatkoi myllytystä avausjakson loppuun asti, mutta Suomi pääsi tauolle 1–0-johdossa.

Suomi aloitti myös toisen jakson ryminällä, ja Seiro oli heti 40 sekunnin jälkeen pahanteossa – vain itävaltalaisvahdin mainio torjunta esti Seiron toisen osuman. Vastustaja otti jälleen pallonhallinnan, mutta Itävalta ei saanut luotua maalipaikkoja samaan tahtiin kuin ennen taukoa. Vajaan tunnin kohdalla Itävalta loi Suomen boksissa painetta, joka ei kuitenkaan johtanut vaaraan.

Itävallan maalivahti osoitti torjuntakykyjään jälleen 66. minuutilla torjuessaan läpiajoon karanneen Oona Seveniuksen viimeistelyn. Pikkuhelmarit puolusti samaan aikaan erinomaisesti, eikä Itävalta näyttänyt keksivän keinoja murtautumiseen. Suomi piti vastustajan aisoissa päätösvihellykseen asti, ja Pikkuhelmareiden EM-jatkokarsintakenraali päättyi maukkaaseen voittoon.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kuvaili ottelua hurjaksi jalkapallopeliksi – intensiivisessä kamppailussa nähtiin suuri määrä tilanteenvaihtoja, eikä kummallakaan joukkueella ollut pitkiä pallonhallintajaksoja.

– Itävalta prässäsi avausjaksolla korkealta 7–9 pelaajalla, ja pyrimme pääsemään prässin alta eri keinoilla. Välillä onnistuimme, ja välillä emme – aina kun onnistuimme, saimme luotua vaarallisia paikkoja. Meillä oli ensimmäisellä puoliajalla monta ylivoimahyökkäystä, joista olisimme voineet tehdä lisäosumia, Pitkäkangas sanoi.

– Vaikka pelin painopiste oli enemmän meidän kenttäpuoliskollamme, mutta Itävalta ei saanut huippupaikkoja vaan joutui kokeilemaan kauempaa. Puolustimme ja kamppailimme jälleen kerran erittäin hyvin – meille on ollut viime peleissä tosi vaikeaa tehdä maaleja. Voitto oli hieno suoritus koko joukkueeltamme, ja se vahvisti meitä entisestään.

Kokonaisuutena Pitkäkangas piti viikkoa hyvin onnistuneena.

– Tämä tapahtuma valmisti meitä upeasti EM-jatkokarsintoihin, ja tiedämme, että pystymme yhä parantamaan pelaamistamme. Matkustamme huomenna Suomeen ja teemme perusteelliset analyysit siitä, mitä täällä tapahtui. Tulemme käymään palautteet läpi pelaajien ja heidän valmentajiensa kanssa, Pitkäkangas totesi.

– Pelaajat palaavat omiin seurajoukkueisiinsa painamaan hommia, ja me tarkkailemme heidän otteitaan. Meillä oli täällä erinomainen nippu, ja monia hyviä pelaajia jäi niukasti joukkueen ulkopuolelle, joten paikoista karsintaryhmässä käydään jälleen kova kisa. Loukkaantumistuvalta palaa toivottavasti muutamia pelaajia, mikä lisää kilpailua entisestään.

Ottelun tilastot päivittyvät myöhemmin Palloliiton Tulospalveluun.

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
5.4. 19:00 Belgia – Suomi, Sportpark Parkzicht (Uden)
8.4. 14:00 Suomi – Bulgaria, Sportpark De Kranenhof (Escharen)
11.4. 19:00 Suomi – Hollanti, Sportpark De Kranenhof (Escharen)

U19-tyttöjen EM-lopputurnaus järjestetään Belgiassa heinäkuussa 2023. Emäntämaan lisäksi mukaan pääsee seitsemän lohkovoittajaa.