U19-tytöt hienoon kotivoittoon Sveitsistä

Lilli Halttunen osui kahdesti 2–1-voitossa. Pikkuhelmarit vei ottelun jälkeen pelatun rangaistuspotkukilpailun maalein 5–4.

Suomen avaus Sveitsiä vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

20.9.2023 klo 19:08

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) otti maukkaan 2–1-voiton Sveitsistä, kun joukkueet kohtasivat tuplamaaottelun avausosasassa tänään keskiviikkona. Eerikkilässä pelatun kamppailun tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Kummallakin joukkueella oli hyvät tekopaikat heti ensimmäisten minuuttien aikana. Milja Kiviranta pääsi kokeilemaan Sveitsin boksista, mutta suomalainen ei saanut kunnon osumaa palloon – Emilia Dannbäck otti hetkeä myöhemmin hyvän torjunnan, kun Noémie Potier laukoi lähietäisyydeltä.

Pikkuhelmareiden avausosuma oli senttien päässä kahdeksannella minuutilla. Elli Seiron komea kuti näytti jo viuhuvan verkon perukoille, mutta tolppa pelasti vieraat. Sveitsi prässäsi varsin korkealta, ja tämä hankaloitti ajoittain Suomen pelinavaamista. Pikkuhelmarit kuitenkin reagoi oman kenttäpuoliskonsa pallonmenetyksiin hyvin, eikä vastustaja päässyt hyödyntämään niitä.

Vieraiden Tamara Biedermann sai venyä ensimmäiseen torjuntaansa 18. minuutilla, kun Lilli Halttunen laukoi boksin rajan tuntumasta kohti alakulmaa. Kivirantaa paikkailtiin seuraavien minuuttien ajan, ja Sveitsi sai luotua ylivoimalla pientä painetta, josta kotijoukkue selvisi kunnialla. Punapaitojen Lia Kamber sai avausjakson puolivälin jälkeen jalkansa vapaaksi noin 20 metrissä, mutta hänen yrityksensä leijui yli.

Sveitsillä oli vahva jakso puolen tunnin kohdilla, ja Suomi joutui ottamaan vastaan muutaman minuutin ajan. Pallo pyöri pariin otteeseen Pikkuhelmareiden boksissa, mutta kotijoukkueen onneksi vieraiden viimeistely-yrityksiin jäi rutkasti parantamisen varaa.

Kamppailun ensimmäinen osuma syntyi 37. minuutilla hieman yllättäen, kun Halttunen katkaisi sveitsiläistopparin syötön noin 30 metrissä ja nosti pallon tyylikkäästi yli Biedermannin. Ilona Walta petasi heti perään loistotontin Elli Seirolle, mutta hyökkääjä ei aivan onnistunut tuplamaan kotijohtoa.

Suomen johto ei kestänyt lopulta kuin hetken – Sydney Schertenleib pääsi etenemään turhan vapaasti maalin edustalle, eikä sveitsiläinen erehtynyt huippupaikasta. Tasoitusosuma jäi avausjakson viimeiseksi maaliksi, ja tauolle poistettuun 1–1-lukemissa.

Pikkuhelmarit oli lähellä siirtyä johtoon heti toisen jakson alkajaisiksi. Walta teki hyvän esityön, ja Seiro pääsi kasvotusten Yasmine Ammarin kanssa – tauolla kentälle vaihdettu sveitsiläisvahti torjui Seiron vedon kulmapotkuksi. Suomi aloitti toisen puolikkaan muutenkin erittäin vahvasti, ja paine oli pitkään Sveitsin puolustuskolmanneksella.

Halttunen teki illan toisen maalinsa vajaan tunnin kohdalla. Juuri kentälle vaihdettu Sofia Jahnukainen ajoi vahvasti keskustaan ja löysi linjan takaa Halttusen, joka viimeisteli kliinisesti pienehköstä kulmasta. Lotta Kalskeella ja Halttusella oli heti perään hyvät paikat lisäosumiin, mutta Ammar piti Sveitsin mukana pelissä. Halttunen haki hattutemppua jälleen 65. minuutilla, jolloin Ammar onnistui torjumaan kovan vedon kulmapotkuksi.

Sveitsi ei saanut peliään toimimaan, ja Suomi loi pitkään hyökkäyksiä lähes liukuhihnalta. Sveitsi sai aavistuksen paremman otteen kenttätapahtumista parikymmentä minuuttia ennen loppua, mutta Suomella ei ollut suurempaa hätää, kun vastustaja pystyi pitämään palloa lähinnä keskikentällä. Vierasjoukkue antoi Pikkuhelmareiden liikuttaa palloa varsin rauhassa, eikä toisella puoliajalla nähty samanlaista prässiä kuin avausjaksolla.

Suomi puolusti johtoasemassa kypsästi, eikä Sveitsi onnistunut luomaan kunnollista painetta tai tekopaikkoja viimeisten minuuttien aikana, ja kamppailu päättyi Pikkuhelmareiden 2–1-voittoon. Pelin jälkeen lauottiin rangaistuspotkut, joissa Suomi oli vahvempi lukemin 5–4.

– Tämä oli meiltä upea voitto. Ensimmäinen jakso oli meille vaikea oikeastaan kaikissa pelin vaiheissa viimeistä viisiminuuttista lukuun ottamatta. Emme onnistuneet prässissä, ja vastustaja sai juoksutettua meitä liikaa. Emme löytäneet rytmiä pallon kanssa, vaikka tosin loimme muutaman loistopaikan. Emme saaneet pelistä sellaista kontrollia, minkä olisimme halunneet, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoi.

– Sveitsi puolusti hieman eri muodolla ja toiminnoilla kuin aikaisemmin. Se hieman yllätti meitä, kuin myös se, että he vaihtoivat painopistettä ja kierrättivät palloa kärsivällisesti. Uskoimme, että vastustaja tulee hyökkäämään selkeästi suoraviivaisemmin. Meidän olisi pitäny pystyä reagoimaan ja saamaan viesti pelaajille nopeammin avausjaksolla. Ensimmäisen jakson loppu oli meiltä hyvä, ja toisella puolikkaalla puolustimme erinomaisesti, Pitkäkangas jatkoi.

– Teimme tosi ison parannuksen toiselle jaksolle. Saimme prässimme kuntoon, ja painopiste pysyi sitä kautta Sveitsin päädyssä. Loimme paljon maalipaikkoja sekä riistojen jälkeen että organisoiduista hyökkäyksistä. Suojelimme lopussa johtoasemaamme hyvin, mikä on erittäin tärkeää karsintoja ajatellen. Olen todella ylpeä siitä, mitä pelaajat tekivät kentällä.

Tuplamaaottelun toinen osa pelataan Eerikkilässä lauantaina. Kello 13:00 alkava ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – keinonurmi 2 -kentän katsomoon on vapaa pääsy.

– Nyt analysoimme ja puramme pelin yhdessä, minkä jälkeen meillä on kaksi päivää aikaa virittää pelaamisemme vieläkin paremmaksi lauantain matsiin. Tämän päivän pelissä oli paljon hyviä asioita, mutta koen, että pystymme vielä parempaan. Haluamme ottaa lauantaina toisen voiton.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä