U19-pojat taistelee EM-jatkokarsintapaikasta tiistaina

Kroatian Karlovacissa pelattava Färsaaret-ottelu alkaa kello 13:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Jatkopaikka ei ole Suomen omissa käsissä, mutta pistekin voisi riittää Minihuuhkajien kakkossijaan.

Arttu Lötjönen oli ylpeä omiensa taistelusta Kroatiaa vastaan.Kuva: Drazen Patarcic

21.11.2022 klo 16:29

U19-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) piti EM-jatkokarsintahaaveensa elossa ottamalla huipputärkeän 2–1-voiton Kroatiasta. Badreddine Bushara ja Isak Vidjeskog tekivät Suomen maalit Zagrebissa lauantaina pelatussa kamppailussa – ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

EM-karsintaturnauksen kaksi parasta maata sekä karsintojen paras lohkokolmonen etenevät keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen. Lähtökohdat lohkon viimeisiin otteluihin ovat jännittävät, sillä Israel majailee kärjessä kuudella pisteellään – sekä Suomella että Kroatialla on kolme pistettä, kun Färsaaret puolestaan ei ole onnistunut avaamaan pistetiliään. Jos Kroatia kokisi pistemenetyksen Israelia vastaan, voitto Färsaarista riittäisi Suomelle kakkossijaan.

Mikäli Suomi voittaisi Färsaaret ja Kroatia kaataisi Israelin, kolme joukkuetta olisi kuudessa pisteessä. Tällöin vertailtaisiin keskinäisten otteluiden maalieroa – Suomen keskinäisten otteluiden maaliero on -3, joten Kroatialta vaadittaisiin kahdeksan maalin voittoa, jotta Israel jäisi Suomen taakse. Vaikka Minihuuhkajat saisi kuusi pistettä, joukkueella ei olisi mahdollisuuksia edetä jatkoon parhaana lohkokolmosena, sillä Italian (6 p) keskinäisten otteluiden maaliero on -1.

Keskinäisten otteluiden maalieron vertailu tulisi vastaan myös silloin, jos Färsaaret voittaisi Suomen ja Israel Kroatian, jolloin kolmella maalla olisi kolme pistettä. Tällöin Kroatia olisi vahvoilla vertailussa, sillä turnausisäntä murskasi Färsaaret lukemin 6–0. Lohkotilanteen sekä tulokset löydät täältä.

Päävalmentaja Peter Lundberg kertoo, että joukkueessa on ollut viime päivinä hieman flunssaa. Maalivahti Aleksi Partanen on kuumeessa, ja Anton Munukka on nimetty erikoisluvalla hänen korvaajakseen – FC Lahden veräjänvartija saapuu Kroatiaan tänä iltana. Surkea sää on tuonut omat haasteensa valmistautumiseen.

– Kova vesisade on jatkunut, ja hyväkuntoisia nurmikenttiä on vaikeaa löytää, joten harjoittelimme tänään tekonurmella. Pyrimme käymään läpi asioita, jotka ovat tärkeitä huomisessa pelissä. Ottelu tulee olemaan hyvin erilainen verrattuna kahteen ensimmäiseen matsiimme, Lundberg toteaa.

– Färsaaret on suoraviivainen ja fyysinen joukkue, joka on todella vaarallinen erikoistilanteissa. Boksiimme tulee varmasti paljon pitkää palloa, ja meidän täytyy olla valmiina myös kakkospalloissa. Haluamme voittaa huomenna, ja meidän tulee onnistua viimeisellä kolmanneksella, jotta saamme tarvittavat maalit.

Färsaarien maaliero on tyly 0–8, mutta tulevaa vastustajaa ei sovi aliarvioida. Färsaaret piti Kroatian nollilla reilut puoli tuntia, ja Israel sai avattua maalihanansa vasta tunnin kohdalla. Israelia vastaan Färsaaret joutui pelaamaan koko toisen jakson miesvajaalla – punaista katsellut Elias Isaksen on pelikiellossa Suomi-ottelussa.

– Färsaaret pelasi erinomaisen avausjakson Kroatiaa vastaan, mutta lukemat repesivät toisella puolikkaalla. Israelia vastaan Färsaarilla oli omat paikkansa ensimmäisellä puoliajalla, ja joukkue olisi hyvinkin voinut yltää tasapeliin. Pelistä ei varmasti tule helppoa, Lundberg pohtii.

Täyden 90-minuuttisen sekä Israelia että Kroatiaa vastaan pelannut Arttu Lötjönen iloitsee siitä, että Suomella on yhä mahdollisuudet jatkopaikkaan. FC Jazzia edustava toppari teki Kroatiaa vastaan lukuisia tärkeitä taklauksia sekä blokkeja – Lötjönen antaa tunnustusta myös joukkuetovereilleen.

– Taistelimme todella hyvin ja otimme kolme pistettä, jotka maistuivat todella hyvältä. Esityksemme kertoi siitä, että meillä on tosi yhtenäinen jengi – tykkäämme olla toistemme kanssa leireillä sekä turnauksissa ja haluamme, että saamme pelata yhdessä myös jatkossa. Kun voitimme, se on mahdollista, Lötjönen sanoo.

– Färsaaria vastaan meidän pitää olla todella hyviä kaksinkamppailuissa, sillä niitä tulee paljon. Vastustajan vahvuudet ovat meillä tiedossa, ja meidän täytyy riisumaan heidät aseistaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä