U19-pojat nimetty lokakuun EM-karsintaturnaukseen

Romania- ja Tshekki-ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Palloliitto selvittää mahdollisuutta päätöskamppailun striimaamiseen. Suomen pelaajalista ja otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Maajoukkueen vakiokasvot Aaro Toivonen, Joonas Kekarainen, David Ezeh ja Dren Terrnava edustavat Suomea myös EM-karsinnoissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

25.9.2023 klo 14:58

U19-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) matkaa lokakuussa Tshekkiin, jossa Suomi pelaa EM-karsintojen 10-lohkossa. Minihuuhkajat arvottiin samaan lohkoon Romanian, San Marinon sekä Tshekin kanssa – lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä karsintojen paras lohkokolmonen etenevät EM-jatkokarsintoihin.

Minihuuhkajien pelaajaryhmä on miltei sama kuin syyskuun alkupuolen Wales-maaotteluissa. Paluun joukkueeseen tekevät Juho Talvitie sekä Roni Hudd, jotka olivat edellisessä ikkunassa alle 21-vuotiaiden maajoukkueen mukana. Wales-otteluihin nimetty, mutta loukkaantumisen takia sivuun jäänyt Aaro Soiniemi on niin ikään päävalmentaja Peter Lundbergin käytettävissä.

– Kaikki näyttää tällä hetkellä hyvältä – toivottavasti pelaajat pysyvät kunnossa tulevien viikkojen ajan ja saavat samalla pidettyä pelituntumaa yllä. On hyvä, että ryhmän runko on sama kuin Wales-matseissa, joten pystymme jatkamaan Tshekissä siitä, mihin Eerikkilässä jäimme, Lundberg toteaa.

Ensimmäinen Wales-ottelu päättyi Suomen 1–0-voittoon, mutta toisessa vierasjoukkue oli vahvempi samoin lukemin. Kenraaliharjoituksen häviö päätti Minihuuhkajien neljän ottelun tappiottoman putken – joukkue juhli kesäkuussa Baltic Cupin mestaruutta kaadettuaan Viron sekä Liettuan ja tasattuaan pisteet Latvian kanssa.

– Puolustimme Walesia vastaan paremmin kuin edellisissä otteluissamme. Meitä vastaan oli vaikeaa luoda maalipaikkoja, ja olen tyytyväinen etenkin boksipuolustamiseemme. Meillä on vielä viilattavaa hyökkäyspelimme suhteen – joukkueesta löytyy useita laadukkaita hyökkäyspään pelaajia, ja moni heistä on tällä hetkellä kovassa vireessä. Toivottavasti pystymme olemaan karsinnoissa vaarallisempia kuin Wales-peleissä.

Romania ja turnausisäntä Tshekki ovat ennakkoon Suomen päävastustajat – päätöskamppailussa Minihuuhkajat kohtaa San Marinon, jota Lundberg ei lähde aliarvioimaan.

– Uskon, että peleistämme Romaniaa ja Tshekkiä vastaan tulee erittäin tasaisia. Meidän täytyy venyä parhaimpaamme, että saamme peleistä hyvät tulokset, ja meillä on kaikki omissa käsissä San Marinoa vastaan. Lohko ei ole helppo, mutta meillä on hyvät mahdollisuudet jatkoon.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Jaaso Jantunen (mv), SC Freiburg (HJK)
Aleksi Piispa (mv), PKKU (KäPa, FC Honka, Espoon Tikka)
Dario Naamo, FC Honka (KäPa, TiPS)
Kaius Simojoki, HJK (KäPa, PPJ) (nimetty Aaro Soiniemi, KäPa (NJS) tilalle 5.10.)
Valentin Purosalo, FC Inter (TuNL) (nimetty Lucas von Hellens, CS Maritimo tilalle 3.10.)
Oskari Väistö, SJK
Daniel Armstrong, Atalanta BC (Ilves)
Joona Kuismala, MP (MyPa)
Akseli Puukko, FC Lahti (FC Reipas)
Juho Lähteenmäki, FC Nordsjælland (Ilves) (nimetty Juho Talvitie, Lommel SK (Ilves) tilalle 9.10.)
Aaro Toivonen, HJK (FC Espoo, FC Kasiysi)
Lauri Laine, FC Honka
Matias Ritari, HJK (PPJ)
Joonas Kekarainen, KäPa (VJS)
Dren Terrnava, Parma (TPS, TuNL)
Otto Hannula, HJK (VJS)
Vincent Ulundu, FC Honka (KäPa, HJK)
Danila Bulgakov, AC Oulu (TP-47)
Roni Hudd, VPS
David Ezeh, HJK (HPS, IF Gnistan)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 11.10. 16:00 Suomi – Romania, Bazaly (Ostrava)
La 14.10. 16:00 Tshekki – Suomi, Mestský stadion (Opava)
Ti 17.10. 16:00 San Marino – Suomi, Bazaly (Ostrava)

Romania- ja Tshekki-ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Palloliitto selvittää mahdollisuutta päätöskamppailun striimaamiseen. Kaikki lohkot löytyvät UEFA:n sivuilta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä