U19-poikien futsalmaajoukkue nimetty syyskuun alun EM-lopputurnaukseen Kroatiaan!

Suomen U19-poikien futsalmaajoukkue pelaa EM-lopputurnauksessa Kroatiassa 3.–10. syyskuuta. Päävalmentaja Kerkko Huhtanen tiimeineen on nimennyt 14 kenttäpelaajasta ja kolmesta maalivahdista koostuvan lopputurnaukseen lähtevän ryhmän.

U19-poikien futsalmaajoukkueen EM-lopputurnaukseen nimetty pelaajistoKuva: SPL

15.8.2023 klo 15:58

Pelaajavalinnoissa ei nähty juuri yllätyksiä, vaan nimettynä on aivan tuttuja runkopelaajia 2004–05-syntyneiden U19-poikien maajoukkuetaipaleelta. Joukkueen pelillistä identiteettiä on pyritty kehittämään jo hyvän aikaa, ja valitut pelaajat ovat siihen sekä henkilökohtaisesti kykeneväisiä että päässeet hiomaan keskinäistä yhteispeliään aikaisemmissa maajoukkuetapahtumissa.

-  Oikeastaan pelaajavalintojemme painotukset eivät ole juurikaan muuttuneet siitä, kun tämän ikäluokan prosessin reilu vuosi sitten aloitimme. Yksilötasolla etsimme maajoukkueeseen prässäämiskykyisiä ja -rohkeita, 1vs1-tilanteista nauttivia ja kaksinkamppailuvalmiita sekä dynaamiseen, jatkuviin paikanvaihtoihin perustuvaan hyökkäyspeliin sopeutuvia pelaajia, avaa joukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen ominaisuuksia, joita U19-poikien futsalmaajoukkueeseen halutaan, ja jatkaa:

- Lopullisen EM-kisajoukkueen rajallisille kokoonpanopaikoille pelaajia valitessa tarkastelussa sitten painottuivat pelaajien pelipaikkasoveltuvuudet ja jalkaisuudet sekä toisaalta muuntautumiskyky eri pelipaikoille ja -rooleihin joukkueessa.

Tämän ikäluokan reilun vuoden mittaisen projektin aikana maajoukkueleireille sekä yhteentoista harjoitus- ja maaotteluun on ottanut osaa yhteensä kolmekymmentä pelaajaa, joille kaikille Huhtanen haluaa jakaa kiitosta, vaikkei kutsu EM-lopputurnausjoukkueeseen lopulta olisi tullutkaan:

- Haluaisin korostaa, että oma merkittävä roolinsa joukkueessamme on ollut myös prosessissamme pitkään mukana olleilla, nyt varapelaajan asemaan päätyneillä pelaajilla, joista muutama pääsee mukaan kisaleiritykseen, mutta valtaosalta yhteisen työn huipennus jää lopulta väliin. He ovat kuitenkin omalla panoksellaan ja kilpailuvalmiudellaan olleet tekemässä leiriarjestamme laadukkaampaa, josta heille kiitokset. Monta lupaavaa nuorta futsalpelaajaa jää taas pelaavan kokoonpanon ulkopuolellekin.

Aivan turnauksen alla lopullisesti nimettävään EM-lopputurnauskokoonpanoon saa nimetä vain 12 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia, ja muutoksia tuohon saa turnauksen aikana tehdä vain loukkaantumis- tai sairastumistapauksissa. Tämä nyt nimetty pelaajisto kokonaisuudessaan kuitenkin osallistuu EM-lopputurnausleiritykseen sekä matkustaa joukkueena paikan päälle Kroatiaan.

U19-poikien futsalmaajoukkue EM-lopputurnaukseen 3.–10. syyskuuta

Maalivahdit:
Honkonen Otso (2004), KaDy (Liikunnan Riemu)
Häätylä Veeti (2004), Mad Max (TP-49, Ilves FS, Ylöjärven Ilves)
Niskanen Vertti (2004), GFT (ToTe)

Kenttäpelaajat:
Alisaari Aake (2005), AU (EuPa, LoPS)
Kruuti Tuukka (2004), Ilves FS (Ylöjärven Ilves)
Lehto Kosti (2004), Ilves FS (Ylöjärven Ilves)
Malmivaara Oskari (2004), GFT
Marjamäki Otto (2005), Ilves FS (Ylöjärven Ilves)
Mämmilä Mikko (2004), ToPV (HauPa)