U18-tytöt nousi kahdesti takaa tasoihin

Suomen U18-tyttöjen (2004 ja myöhemmin syntyneiden) maajoukkue kohtasi toistamiseen Islannin. Keskiviikkoista 1-0-voittoa seurasi perjantaina 2-2 (1-1)-tasapeli Nastolassa pelatussa ottelussa.

Noora Juusela viimeisteli Suomen tasoitusmaalin.Kuva: Ⓒ SPL /Kalevi Hämäläinen

24.6.2022 klo 16:20

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas oli muokannut Suomen avauskokoonpanon uuteen uskoon verrattuna keskiviikon otteluun, ja ainoastaan Sofia Määttä jatkoi avauskokoonpanossa.

Jos oli keskiviikkoinen 1-0-voittoon päättynyt ottelu pääosin Suomen hallintaa, niin perjantaina Islanti tuli alusta saakka paremmin peliin mukaan. Erityisesti Islannin vaaralliset erikoistilanteet aiheuttivat harmia Suomelle läpi ottelun. Suomi oli kuitenkin avauspuoliskolla hivenen vaarallisempi, vaikka maalipaikoilla mässäilty kummassakaan päädyssä.

Seitsemännellä minuutilla Liina Tervo pisti pirteästi pelanneen Moona Laineen juoksuun ja hän syötti keskelle tavoitellen Määttää maalin edestä, mutta islantilaispuolustaja pääsi väliin. Kymmenen minuuttia myöhemmin Laine sai loistopaikan kulmapotkun jälkitilanteessa, mutta veto suuntautui päin Islannin maalivahtia. Laine oli asialla myös hieman myöhemmin, kun hän pujotteli Islannin puolustuksen läpi ja pääsi yrittämään, mutta tuikkaus meni niukasti takatolpasta ohi.

Pian perään nähtiin lähes identtinen tilanne toisessa päässä, kun Islannin Isfold Mary Sigtryggsdottir pääsi puikkelehtimaan suomalaispuolustajilta, mutta puolustus ehti peittää islantilaisen laukauksen. Ensimmäisen puoliajan lopulla Islannin maalivahti Aldis Gudlaugsdottir sai venyä parhaimpaansa, kun Tervo haki takakulmaa, mutta maaleja säästeltiin vasta ensimmäisen puoliajan lisäajalle.

Islanti sai täyden ajan täyttyessä rangaistuspotkun, kun Sara Haapalan purkupusku epäonnistui ja hän joutui kaatamaan Eva Stefansdottirin kumoon rangaistusalueella. Ada Liljeström oli hyvin mukana Irena Hedinsdottir Gonzalezin laukauksessa, mutta Islanti siirtyi johtoon.

Suomi iski heti aloituspotkusta vastaan ja islantilaispelaaja joutui kaatamaan vauhdissa olleen Tervon rangaistusalueella. Pallon taakse asettui Laine, joka viimeisteli varmasti tasoitusmaalin.

Islanti aloitti toisen puoliajan vahvasti ja pääsi 54. minuutilla johtoon, kun kulmapotkutilanteesta Sigtryggsdottir suti maalin eteen pyörimään jääneen pallon viivan yli.

Suomi sai lisää puhtia peliinsä vaihtojen kautta. Valkopaidat sai luotua enemmän hyökkäyksiä kohti Islannin maalia ja palkinto tuli yhdeksän minuuttia ennen täyttä aikaa. Vaihdosta kentälle tullut Oona Sevenius hassutteli islantilaispuolustusta laidassa ja syötti rangaistusalueen rajalle Noora Juuselalle, jonka tarkka laukaus upposi alakulmaan.

Molemmat joukkueet hakivat vielä maaleja, mutta lisäosumia ei Nastolan aurinkoisessa juhannussäässä nähty.

Pitkäkangas tyytyväinen leirityksen antiin

Päävalmentaja Pitkäkangas jäi kaipailemaan voittoa, mutta kahdesti nousu tappioasemasta lämmitti mieltä. Pelissä oli muutenkin runsaasti hyviä elementtejä, mutta myös parannuskohteita tulevaa ajatellen.

- Oli tietenkin hyvää se, että nousimme kahdesti tappioasemasta tasatilanteeseen. Muuten oli hyvin erilainen peli kuin keskiviikkona. Islanti löi palloa meidän puolustukseen ja meillä oli haastetta puolustaa niitä. Se on useasti haasteena meillä näissä ensimmäisissä maaotteluissa, ei vain tässä ikäluokassa, että pallon ollessa ilmassa olemme vähän ihmeissämme. Meidän täytyy käydä tarkkaan läpi jatkossa miten niissä tilanteissa puolustetaan ja miten saamme tehokkaasti voitettua niistä tulevia kaksinkamppailuja, Pitkäkangas aloitti ottelun perkaamisen.

- Hyökkäyksellisesti oli paljon hyvää, ja meillä oli ajoittain hyviä jaksoja jolloin pelasimme hyvää jalkapalloa. Pystyimme organisoidusti tuottamaan hyviä maalipaikkoja käyttäen kaikkia viittä kaistaa ja viimeistä hyökkäyskolmannesta päästen etenemään boksiin. Saimme mielestäni varsinkin ensimmäisellä puoliajalla luotua paikkoja, joista meidän olisi pitänyt tehdä maaleja.

Pitkäkangas oli erityisen tyytyväinen toisella puoliajalla vaihtopelaajien vahvaan panokseen kentälle tultuaan.

- Toisen puoliajan alussa emme juuri saaneet luotua, mutta vaihtojen jälkeen saimme muutosta aikaan. Kutsummekin vaihtopelaajia pelinmuuttajiksi, joiden pitää luoda muutos kentällä, ja tänään he loivat. Pääsimmekin tasoihin ja haimme loppuun asti realistisesti voittoa. Tietenkin vähän pettynyt, ettemme voittaneet, mutta on myös tärkeä nousta takaa-ajoasemasta tasapeliin eikä usko loppunut.

Perjantain ottelu huipensi samalla U18-tyttöjen maajoukkueleirityksen. Pitkäkangas oli leirin antiin tyytyväinen.

- Kokonaisuudessaan tosi hyvä leiritys. Nämä viisi päivää antoivat todella paljon. Pelaajat hitsautuivat hienosti yhteen ja oli kiva seurata heidän toimintaansa, kuinka he kannustivat toisiaan ja olivat yhdessä. He varmasti oppivat tuntemaan toisiaan entistä paremmin ja mielestäni se näkyi myös peleissä.

- Saimme vietyä pelillisiä asioita eteenpäin ja pelien sisällä oli paljon hyvää. Tasaisuus kuitenkin hieman puuttuu ja syöttöjen laatutekijät lipsuvat. Puolustuksessa on oltava vahvempi kaksinkamppailuissa ja etenkin ilmakaksinkamppailuissa Islanti oli meitä edellä. Siinä pitää parantaa paljon, sillä meillä on kovempia vastustajia tulossa lokakuussa Portugalissa sekä syyskuun EM-karsinnoissa.

Kaikki joukkueen pelaajat saivat ison määrän minuutteja ja siten näyttöpaikkoja.

- Tavoitteena oli ottaa kuusi pistettä, mutta antaisin tästä arvosanan ok+. Yhtenä pääteemana oli antaa kaikille mahdollisuus näyttää, ja sekä pelaajat että valmentajat saivat jatkoa ajatellen paljon infoa tästä. Meillä on joukkueessa todella kova kilpailu EM-karsintajoukkueeseen, kun tähän tulevat vielä 05-ikäluokan pelaajat ja loukkaantuneet mukaan.

U18-tyttöjen seuraava tapahtuma on elo-syyskuun vaihteessa Portugalissa pidettävällä otteluleirillä. Lokakuussa edessä on EM-karsintaturnaus Skotlannissa. Suomen ja emäntämaan lisäksi lohkossa pelaavat Sveitsi sekä Espanja.

- Tästä on nyt hyvä lähteä juhannuksen viettoon ja pelaajilla on edessä pieni huili ennen kuin työnteko jatkuu taas seuroissa. Niissä se pääasiallinen työ ja kehitys tehdään. Kiitos myös paikalle saapuneelle yleisölle.

Suomen kokoonpano:
12 Ada Liljeström (mv)
2 Sara Haapala (C)
3 Siina Siermala
6 Nette-Nina Hiltunen (62' 8 Veera Keto, 80' 4 Jasmin Mansaray)
9 Annika Idman
10 Matilda Kuusniemi Fishwick
11 Sofia Määttä (62' 13 Neela Antikainen)
14 Jenna Kähkönen (71' 18 Oona Sevenius)
17 Liina Tervo
19 Pauliina Pirinen (71' 16 Noora Juusela)
20 Moona Laine (62' 15 Inka Sarjanoja)