U18-tytöt nimetty marraskuun maajoukkueleirille

Pikkuhelmarit pelaa sisäisen harjoitusottelun perjantaina 17. marraskuuta. Eerikkilän jalkapallohallissa pelattava ottelu alkaa kello 12:00 – katsomoon on vapaa pääsy.

Venla Roine vahti Suomen maalia, kun Ranska kaatui Eerikkilässä syyskuussa 2022.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

1.11.2023 klo 15:55

U18-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Eerikkilässä 14.–17. marraskuuta. Tapahtuma on ikäluokalle ensimmäinen sitten maaliskuun EM-jatkokarsintojen – Pikkuhelmarit kokoontuu samalla ensi kertaa Arttu Pitkäkankaan alaisuudessa.

– On hienoa kokoontua ensi kertaa tämän ikäluokan kanssa. Nimesimme tällä kertaa mukaan ainoastaan 2006 syntyneitä – 2007 syntyneet keskittyvät tällä hetkellä U17-projektiin. Muutama 2006 syntynyt pelaaja on puolestaan U19-maajoukkueen mukana. Meillä on kasassa erittäin mielenkiintoinen ryhmä, Pitkäkangas sanoo.

– Avauspäivänä vedämme testit fyysisen valmentajamme Ville Rajalaisen johdolla. Kahtena seuraavana päivänä harjoittelemme ja käymme läpi testien palautteet. Luvassa on henkilökohtaisia keskusteluja, joissa pelaajat pääsevät kertomaan arjestaan. Päätämme leirin sisäiseen harjoitusotteluun. Halusimme nimenomaan sisäisen ottelun, koska haluamme nähdä jokaista pelaajaa koko 90-minuuttisen ajan.

Mukana on paljon pelaajia, joita ei olla aiemmin nähty maajoukkueleireillä.

– Meillä on pelaajia useasta eri sarjasta. Osa pelasi päättyneellä kaudella Kansallista Liigaa ja osa Naisten Ykköstä – noin kolmasosa pelasi joko Naisten Kakkosta tai BSM-sarjaa. Lisäksi ryhmässä on pari pelaajaa ulkomailta – Lina Gröbner tulee Saksasta ja Iisa Elovaara Yhdysvalloista. Olemme nähneet heidän otteitaan videolta, ja on hienoa nähdä heidät marraskuussa omin silmin, Pitkäkangas sanoo.

– On mahtavaa päästä näkemään kaikki pelaajat samassa ympäristössä – saamme varmasti neljän päivän aikana hyvän kuvan siitä, missä tällä hetkellä mennään. Monella pelaajalla on alla erittäin vahva kausi, ja odotan innolla heidän näkemistään Eerikkilässä.

Joukkue leirillä (aiemmat seurat Suomessa):
Venla Roine (mv), TPS (KaaNa)
Viivi Mäki-Kamppi (mv), Ilves (SJK, SeMi, KaNu)
Ella Timonen (mv), VJS (PPS)
Nanna Nyman, ONS (OrPa, Oulu Blue Cats)
Pinja Turkia, KTP (FC Peltirumpu, MyPa)
Adela Råtts, VIFK (FC Sport)
Ines Jansson, ONS
Edit Mare, HJK
Nelli Miettinen, FC Honka (EPS)
Sanni Kouva, ONS
Ilona Auvinen, JyPK