U18-tytöt nimetty marraskuun maajoukkueleirille

Pikkuhelmarit pelaa Eerikkilässä harjoitusottelun FC Hongan P15-joukkuetta vastaan. Perjantaina 25. marraskuuta pelattava ottelu alkaa kello 12:00, ja jalkapallohalliin on vapaa sisäänpääsy.

Ikäluokan edelliset maaottelut pelattiin toukokuun U17-EM-kisoissa. Kuvassa Helmi Raijas.Kuva: Ⓒ UEFA /Chedomil Mucovic

9.11.2022 klo 15:51

U18-tyttöjen (2005 ja myöhemmin syntyneet) ensimmäinen maajoukkuetapahtuma järjestetään Eerikkilässä 22.–25. marraskuuta. Päävalmentaja Arttu Pitkäkankaan mukaan luvassa on tiiviit neljä päivää.

– Teemme ensimmäisenä päivänä fysiikkatestit, ja kahtena seuraavana päivänä harjoittelemme sekä käymme läpi pelitapaamme. Päätöspäivänä pelaamme Hongan poikia vastaan. Saamme siitä tosi hyvän mittarin pelaajillemme sekä joukkueellemme, Pitkäkangas sanoo.

– Ikäluokan seuraavaa tapahtumaa ei tarvitse odotella kauaa, sillä lähdemme tammikuussa Portugaliin. Pääsemme pelaamaan Portugalia vastaan tuplamaaottelun, mikä on todella hieno juttu – normaalisti U18-ikäluokka leireilee vain Suomessa.

Moni pelaajista tekee paluun maajoukkuetoimintaan yli puolen vuoden tauon jälkeen. Ryhmässä on useita pelaajia, jotka edustivat U17-maajoukkuetta toukokuun EM-lopputurnauksessa – mukana on myös täysin uusia nimiä.

– Pelaajia on seurattu tiiviisti läpi kauden. Pelaajia on monesta eri sarjasta – osa on pelannut Kansallista Liigaa, Ykköstä ja Kakkosta, kun taas osa on pelannut TBSM-sarjaa tai poikien sarjoja. Meillä on nyt mukana useampia ensikertalaisia, ja odotan innolla debytanttien näkemistä maajoukkuetoiminnassa, Pitkäkangas avaa.

– Iso painotus on ollut siinä, kuinka pelaajat ovat esiintyneet omassa arjessaan. Moni on ottanut isoja askelia tämän vuoden aikana, ja he ovat ansainneet paikkansa joukkueessa. Ryhmän ulkopuolellekin jäi luonnollisesti paljon potentiaalisia pelaajia – muutama pelaaja ei puolestaan päässyt mukaan loukkaantumisten takia.

Leirille nimetyistä pelaajista Jutta Angeria oli mukana myös syksyn U19-EM-karsinnoissa, joista Pikkuhelmarit eteni jatkoon lohkokakkosena. Elli Mäkipelkola puolestaan pelasi elo-syyskuun vaihteen Portugalin turnauksessa.

– Joka vuosi osa U18-pelaajista nousee U19-maajoukkueeseen ja se avaa mahdollisuuksia muille U18 pelaajille. Kaikilla pelaajilla on mahdollisuus nousta kevään EM-jatkokarsintaryhmään – Tämän ikäluokan päätavoite on kuitenkin 2005 syntyneiden omissa karsinnoissa ensi syksynä.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ellan Arpiainen (mv) HFA (HaPK, KTP, Sudet)
Veera Tammi (mv) FC Honka (LPS, TiPS, KoPSe, Valtti)
Janna Korpi (mv) Ilves
Sara Arimo FC Honka (ACK)
Siiri Siivonen HJK
Liisi Juntunen FC Honka (HJK) (nimetty Aura Nyholm HPS (HJK, VJS) tilalle 18.11.)
Matilda Sarlin Ilves
Sara Kuusimäki HFA (PK-35, PPS, TiPS) (nimetty Helmi Raijas HFA (Valtti, FC Viikingit) tilalle 18.11.)
Niitty Hahl KuPS (Pallokissat)
Nelli Kalske HJK (EPS)
Olivia Mikkonen Ilves (Sääksjärven Loiske)
Jenni Järventaus Ilves (Ylöjärven Ilves) (nimetty Minttu Takanen HJK (FC Kontu) tilalle 18.11.)
Cecilia Ek HFA (JyPK)
Julia Schalin FC Honka (Espoon Tikka, EPS)
Inka Martikainen Valtti
Hilla Romppanen PKKU (KP-75, ToTe, HIFK)
Elli Mäkipelkola Ilves (SeMi)
Jutta Angeria HFA (ONS, OLS)
Elina Peltokangas HFA (Valtti, FC Kontu, IF Sibbo-Vargarna) (nimetty Saga Kaikkonen KuPS (SiPS, Pallokissat) tilalle 23.11.)
Matilda Kataja FC Honka (LePa, FC Espoo)
Amelia Luotonen MuSa
Nanna Savolainen KuPS (Klubi-36)
Piita Kytölaakso VIFK (KPV, IK Myran)