U18-pojat tasasi maalit Meksikon kanssa

Minihuuhkajat taisteli yli puolet ottelusta miesvajaalla. Tshekin turnaus jatkuu Suomen osalta perjantaina, kun joukkue kohtaa isäntämaan.

Suomen avaus Meksikoa vastaan.

21.9.2022 klo 19:02

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) aloitti Tshekin turnauksen 1–1-tasapelillä Meksikoa vastaan. Tänään keskiviikkona Dolní Němčíssä pelattu maaottelu oli ikäluokalle ensimmäinen puoleen vuoteen.

Meksiko sai ensimmäisen vaarallisen hyökkäyksensä jo neljännellä minuutilla – Alex Ramula koppasi noin kymmenestä metristä lähteneen laukauksen ilman ongelmia. Suomen ensimmäinen todellinen tekopaikka johti puolestaan maaliin, kun Roni Hudd nikkasi Jasper Jalosen keskityksen verkon perukoille.

Minihuuhkajilla oli avausosuman jälkeen hyvin vahva ote pelistä. Pari minuuttia myöhemmin Lauri Laine murtautui oikealta laidalta boksiin, mutta suomalaisen viimeistely epäonnistui. Hetki tästä Jalosen keskitys jäi pomppimaan Meksikon maalin edustalle, josta vastustaja sai kuitenkin purettu pallon.

Avausjakson puolivälissä Suomella oli erinomainen tilaisuus tuplata johto, kun Jalonen hankki vapaapotkun aivan rangaistusalueen rajalta – Jalosen veto kilpistyi kuitenkin muuriin. Hetkeä myöhemmin Ville Vuorinen pääsi vetopaikkaan, mutta meksikolaispuolustus ehti jälleen väliin. Jalonen tykitti seuranneen kulmapotkun jälkitilanteesta yli maalin.

Meksiko sai ajoittain aikaan pientä painetta, mutta Minihuuhkajat onnistui pitämään vastustajan pitkään poissa vetopaikoilta. 34. minuutilla Ramula venyi tärkeään torjuntaan, ja Meksiko sai loistopaikan tilannetta seuranneesta kulmapotkusta – Suomen onneksi meksikolaispelaajan pusku meni lähietäisyydeltä aavistuksen ohi takatolpan.

Suomen urakka hankaloitui 37. minuutilla, kun Lucas von Hellens katseli punaista pysäytettyään vastustajan laukauksen kädellään. Ramula oli lähellä torjua Octavio Vázquezin rangaistuspotkun, mutta kova veto meni maaliin. Meksiko sai pallon toistamiseen maaliin juuri ennen taukoa, mutta tilanne liputettiin paitsioksi.

Vajaamiehinen Suomi teki tauolla kaksi vaihtoa ja lähti toiselle puolikkaalle ennakkoluulottomasti. Meksiko sai jakson alkuminuuteilla muutamia hyökkäyksiä, joista ei kuitenkaan seurannut Minihuuhkajille suurta vaaraa. 54. minuutilla takaiskumaali oli lähellä, kun hyvältä vetopaikalta lähtenyt laukaus meni vain niukasti ohi tolpan.

Ottelun avausmaalin puskenut Hudd teki tunnin kohdalla mainion pallonriiston ja pääsi läpiajoon – hyökkääjä kiersi maalivahdin, mutta ajautui hieman liian pieneen kulmaan, ja viimeistely-yritys meni ohi. Muutamaa minuuttia myöhemmin Ramula poimi vaarallisen laukauksen alakulmasta.

Meksiko sai pidettyä palloa omalla puoliskollaan, mutta joukkue ei tahtonut päästä hyökkäyskolmannekselle. Viimeisen vartin aikana Minihuuhkajien puolustus joutui pari kertaa koetukselle – Suomi pääsi myös iskemään vastaan sekä kuluttamaan tärkeitä minuutteja pallonhallintajaksoillaan.

Onni Hänninen kaadettiin vastustajan boksissa 81. minuutilla, mutta erotuomarin mielestä tilanteessa ei ollut rikettä. Pari minuuttia myöhemmin Ramula otti jälleen tärkeän torjunnan, kun meksikolaispelaaja pääsi kokeilemaan noin 15 metristä. Ottelun loppuhetket Suomi puolusti varsin mallikkaasti, ja 1–1-taukolukemat säilyivät päätösvihellykseen saakka.

Valmennus oli kamppailun jälkeen tyytyväinen Suomen taisteluilmeeseen. Päävalmentaja Kai Nyyssönen kehui etenkin pelaajien työmoraalia sekä puolustustaistelua ja muistutti, että pisteiden raapiminen vastaavista otteluista ei ole kovin yleistä.

– Meillä oli alussa vähän hakemista, mutta aloimme voittamaan palloja yläalueella. Olimme käyneet läpi pystyjuoksuja, ja oli hienoa, että sellainen johti maaliin. Ennen vastustajan maalia laskeuduimme vähän liian syvälle, mikä kostautui, Nyyssönen kertasi.

– Tauolla korostimme, että meidän tulee olla alivoimasta huolimatta aktiivisia. Oli harmittavaa joutua tekemään pari vaihtoa, mutta saimme samalla tuoreita jalkoja. Pojat toteuttivat suunnitelmamme hyvin – vastustajalla ei ollut hirveän montaa tekopaikkaa, ja me olisimme hyvinkin voineet tehdä maalin tai pari. Olemme yhä kiinni tavoitteessamme.

Joukkueella on lyhyt palautuminen seuraavaan peliin, joka koittaa jo ylihuomenna. Meksiko-ottelu käydään läpi tämän illan aikana.

– Tshekkiä vastaan pelaa uusi avauskokoonpano. Tänään jouduimme ikäväksi yllätykseksemme jättämään pari pelaajaa kokoonpanon ulkopuolelle – turnausjärjestäjät kertoivat pelin alla, että penkille saa nimetä vain yhdeksän pelaajaa. Ei ole myöskään selvää, onko von Hellens pelikiellossa perjantaina, Nyyssönen totesi.

– Tshekki on aivan erilainen vastustaja kuin Meksiko. Olosuhteet olivat tänään haastavat, kun kenttä oli sateiden seurauksena todella pehmeä – toivottavasti nurmi on paremmassa kunnossa ylihuomenna.

Meksiko – Suomi 1–1 (1–1)
12’ Roni Hudd 0–1
38’ Octavio Vázquez (rp) 1–1

1 Alex Ramula (mv)