U18-pojat nimetty Itävalta-tuplamaaotteluun

Molemmat maaottelut näkyvät suorana ÖFB TV:n välityksellä.

Julius Paananen palaa maajoukkuepaitaan marraskuussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

30.10.2023 klo 15:55

U18-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa marraskuun puolivälissä tuplamaaottelun Itävaltaa vastaan. Ikäluokan maajoukkue kokoontuu ensi kertaa Peter Lundbergin alaisuudessa – uusi projekti alkaa kahdella kovalla ottelulla.

– Muutama pelaaja oli mukana vuotta vanhempien maajoukkueessa, mutta suurimman osan kanssa en ole työskennellyt aiemmin. Olen pitänyt silmällä noin 80 pelaajaa ja keskustellut ikäluokasta monen eri ihmisen kanssa – etenkin (U17-päävalmentaja) Erkka V. Lehtola tuntee pojat pitkältä ajalta. Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä seura-, talentti- ja aluevalmentajien kanssa, Lundberg toteaa.

– Ikäluokan pelaajat ovat siinä iässä, että tulevan talven aikana voi tapahtua paljon. Moni pelasi vielä tämän kauden juniorisarjoissa, ja ensi kaudella ainakin osa heistä ottaa askeleen miesten sarjoihin. On mielenkiintoista nähdä, ketkä saavat vastuuta esimerkiksi Veikkausliigan ja Ykkösliigan joukkueiden cup-otteluissa, Lundberg jatkaa.

– Valinnat olivat jälleen haastavat – jos jäi ilman kutsua, siitä ei kannata murehtia. Ikäluokan EM-karsintoihin on pitkä aika, ja mitä vain voi tapahtua talven ja ensi kevään sekä kesän mittaan. Tulemme seuraamaan paljon eri sarjojen pelejä myös jatkossa.

Minihuuhkajat lentää Itävaltaan tasan kahden viikon päästä ja ehtii harjoitella paikan päällä pari kertaa ennen avausottelua.

– Pelaajien pelituntuma ei ole paras mahdollinen, mutta tauko ei ole onneksi liian pitkä. On tärkeä asia, että pelaajat saavat hengähtää hieman pitkän kauden jälkeen. Saamme Itävallasta hyvän mittarin – heidän maajoukkueillaan menee tällä hetkellä todella vahvasti. Odotan otteluita innolla.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 15.11. klo 12:30 Itävalta – Suomi, NÖFV Sportschule (Enzesfeld-Lindabrunn)
Pe 17.11. klo 12:00 Itävalta – Suomi, NÖFV Sportschule (Enzesfeld-Lindabrunn)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Johannes Viitala (mv), Ilves
Eero Vuorjoki (mv), FC Honka
Akseli Puukko, FC Lahti (FC Reipas)
Mustafa Abdulrasoul, HJK (PPJ)
Emil Leveälahti, HJK (LePa)
Kaius Simojoki, HJK (KäPa, PPJ)
Gershon Henry, Real Salt Lake
Sebastian Suvanne, FC Honka (HJK, PiTa, PPJ, POHU)
Gabriel Oksanen, Real Salt Lake
Ilari Kangasniemi, SJK (FC Seinäjoki, Jalkapalloseura Sepsi -78) (nimetty Niko Nurmi, FC Honka (LPS) tilalle 12.11.)
Samuel Pasanen, FC Lahti (FC Reipas, FC Kuusysi)
Djoully Nzoko, FC Inter (TPS)
Iiro Mendolin, FC Groningen (FC Inter, KaaPo, KaaNa)
Otto Ruoppi, KuPS (MP)