U18-pojat kukisti Viron Baltic Cupissa

U18-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) kohtasi Riiassa pelattavan Baltic Cupin toisessa ottelussaan Viron ja otti voiton lukemin 3–1.

Minihuuhkajat pelaa tulevana maanantaina Baltic Cupin mestaruudesta.

11.6.2022 klo 15:09

Ottelu alkoi varsin tunnustelevasti, eikä kumpikaan pystynyt varsinaisia maalipaikkoja luomaan. Viro tuli pariin otteeseen vaarallisen oloisesti, mutta Suomen puolustus selvitti tilanteet ennen varsinaisille maalipaikoille pääsyä. Suomen ensimmäinen tilanne tuli 14. minuutilla, kun Iiro Kärsämä pääsi takatolpalta jatkamaan keskityksestä, mutta ohjaus vaikeasta asennosta painui hiukan maalin yli.

Ottelun erotuomari Aleksejs Grišcenkolla oli hyvin tiukka linja ja tämä teki pelistä hiukan rikkonaisen. Lisää rikkonaisuutta tuli, kun Suomi joutui jo 26. minuutilla tekemää vaihdon Simon Uusitalon korvatessa loukkaantuneen Mikael Pulkkisen. Vain minuuttia myöhemmin Uusitalo ja Viron Aleksander Švedovski kolauttivat päänsä yhteen pallontavoittelutilanteessa. Kumpikin käveli pienen hoidon jälkeen itse pois kentältä, mutta kaksikko otettiin kuitenkin varmuudeksi vaihtoon.

Peli alkoi tämän jälkeen kuitenkin rullata kaikkineen paremmin ja Ramol Sillamaa ja Kärsämä pääsivät peräjälkeen laukomaan vastakkaisissa kenttäpäädyissä, mutta ilman tulosta. 36. minuutilla tulosta kuitenkin tuli: Viggo Blummé pelasi pallon rangaistusalueelle Tuomas Pippolalle, joka keskitti ja katkoa yrittänyt Viron Rico Ernits ohjasi epäonnekseen pallon omaan maaliin ohi voimattoman maalivahti Gregor Pürgin.

Vain minuuttia myöhemmin pitkä poikittaissyöttö rangaistusalueelle tavoitti takatolpalta Kärsämän, joka nosti pallon hallitusti Viron maalin kattoon ja vei Suomen jo kahden maalin johtoon. Suomella oli paikkoja lisäosumiinkin vielä jakson lopulla, mutta tuloksetta ja tauolle mentiin lukemissa 0–2.

Ote pysyi Suomella myös toisen jakson alussa ja Viron maalilla nähtiin muutamakin mukavan tilanne, mutta puolustus tai Pürg maalilla olivat esteenä lisämaaleille. Virokin pääsi iskemään välillä Ernits oli lähellä kuitata epäonnensa avausmaalissa, mutta laukaus painui niukasti yli Anton Munukan vartioiman Suomen maalin.

Kumpikin joukkue haki vaihdoilla tuoreita jalkoja kentälle ja Suomella tämä myös toi tulosta. Joakim Joutjärvi ehti olla kentällä vain pari minuuttia ennen kuin ohjasi Piippolan hyvästä keskityksestä numeroiksi 0-3.

Vaikka peli pysyi Suomen hallussa, Viro ei luovuttanut. 70. minuutilla Mihhail Orlovin laukaus pamahti Suomen maalin tolppaan ja seuraavasta hyökkäyksestä Sillamaa pääsi laukomaan Munukan torjunnan paluupallosta kavennuksen.

Varsinaista kiriä Viro ei saanut aikaiseksi ja Suomen neljäs maali oli lopulta lähempänä kuin virolaisten kavennus. Lisäosumia ei kuitenkaan nähty ja ottelun loppuminuutit Suomi saattoi vain varmistella kahden maalin voittoaan.

Päävalmentajana turnauksessa toimiva Teemu Eskola oli hyvin tyytyväinen kokonaisuuteen, vaikkakin toisen jakson alussa tapahtui muutama huolimattomuusvirhe. Yksi niistä kostautui takaiskumaalin muodossa, mikä oli tärkeää oppia nuorille pelaajille.

– Kolme pistettä maaottelusta tyydyttää aina. Lähdimme parantamaan hyökkäyspeliämme Liettua-ottelusta ja onnistuimme siinä – kolmen maalin lisäksi loimme useita paikkoja. Kaikki maalimme syntyivät sellaisten murtautumismallien kautta, mitä olemme käyneet läpi, Eskola sanoo.

– Hienoa, että pelaajamme saivat onnistumisia niissä asioissa, mitä he ovat harjoitelleet. Oli myös hienoa, että kuusi pelaajaa pelasi ensimmäistä kertaa maajoukkueen avauskokoonpanossa. Pelaajistamme voisin nostaa Antti Tellan ja Tuomas Pippolan, joista kumpikin pelasi erinomaisen ottelun.

Minihuuhkajat päättää Baltic Cupin isäntämaa Latviaa vastaan maanantaina kello 12:00 alkavassa ottelussa. Mahdollisesta striimistä tiedotetaan myöhemmin. Suomi lähtee päätösotteluun hieman siipirikkoisena, sillä Niklas Orjala on tuskin pelikunnossa, ja Pulkkisen sekä Uusitalon tilanne on vielä auki.

– On upeaa, että saamme maanantaiksi finaalin – jos kaadamme Latvian, olemme lähellä voittaa Baltic Cupin. Olisi aika huikea suoritus voittaa kaksi turnausta yhden maajoukkueikkunan aikana, Eskola sanoo viitaten Ruotsin turnaukseen.

– Latvialla on hyviä nuorempia ikäluokkia, ja 2004 syntyneet on niistä paras. Mittari tulee ennakolta olemaan paljon kovempi kuin Liettua tai Viro. Heillä on hyviä pelaajia, eikä ole ihme, että he voittivat maaliskuussa Kroatian.

Viro – Suomi 1–3 (0–2)
36' 0–1 oma maali
37' 0–2 Iiro Kärsämä
64' 0–3 Joakim Joutjärvi