U18-pojat juhli Baltic Cupin voittoa Eerikkilässä

Vincent Ulundu viimeisteli maajoukkueuransa kaksi ensimmäistä maalia, kun Minihuuhkajat päätyi Latvian kanssa 2–2-tasapeliin. Tulos riitti Suomelle turnauksen mestaruuteen.

Suomen avaus Latviaa vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

18.6.2023 klo 15:32

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) pelasi tänään sunnuntaina Baltic Cupin päätöskamppailunsa. Kaksi ensimmäistä peliään voittanut Suomi tarvitsi Latvia-pelistä tasapelin voittaakseen turnauksen – tasainen ottelu päättyi lopulta 2–2-tulokseen.

Suomi aloitti ottelun terävästi ja eteni boksiin molemmilta laidoilta. Ensimmäinen tekopaikka tuli Vincent Ulundulle heti parin minuutin pelin jälkeen – Leonards Čeversin loistava vastaantulo piti lukemat maalittomina. Muutamaa minuuttia myöhemmin Čevers torjui Aaro Toivosen vihaisen laukauksen.

Latvia sai Suomen alkurynnistyksen jälkeen pelistä kiinni, ja pallo oli usean minuutin ajan Minihuuhkajien kenttäpuoliskolla. Ivans Patrikējevs vastasi Latvian ensimmäisestä laukauksesta, jonka Aleksi Piispa torjui kulmapotkuksi. Suomella oli samalla haasteita saada hyökkäyspeliään toimimaan, ja Latvia piti vastustajat poissa puolustuskolmannekseltaan.

Patrikējevs pääsi 27. minuutilla erinomaiseen vetopaikkaan, mutta Suomen onneksi laukaus viuhui yli maalin. Suomi eteni useita kertoja noin 25 metrin päähän vastustajan maalista – murtautuminen kuitenkin aiheutti Minihuuhkajille ongelmia. Čevers sai torjuntatöitä jälleen puolen tunnin kohdalla, kun latvialaisvahti peitti linjan taakse kirmanneen Toivosen sijoitusyrityksen.

Avausmaali oli lähellä muutama minuutti ennen taukoa, kun Daniel Armstrong pääsi yrittämään kahdesti Roni Huddin sivuvapaapotkun jälkitilanteesta. Kapteenin ensimmäinen laukaus pysähtyi pelaajamassaan, ja vahvan avausjakson pelannut Čevers koppasi toisen yrityksen. Suomen painostus palkittiin lopulta 45. minuutilla, kun Vincent Ulundu päätti hienon nousunsa komeaan viimeistelyyn, ja Minihuuhkajat pääsi tauolle johdossa.

Latvia nousi tasoihin heti toisen jakson alussa. Rodrigo Gaučis sai hyvän syötön linjan taakse, kiersi Piispan ja sijoitti pallon tyhjään maaliin. Toisessa päässä tapahtui hetkeä myöhemmin – Stanislav Baranovin kuti oli erinomainen, mutta Čevers sai näppinsä väliin, ja tuloksena oli vain kulmapotku.

Vapaaksi maalin edustalle jäänyt Gaučis vei Latvian johtoon 52. minuutilla. Suomen peli oli toisen puolikkaan alussa hieman sekaisin, mutta Peter Lundbergin miehistö onnistui varsin nopeassa tasoituksessa. Asialla oli toistamiseen Ulundu, jonka tarkka viimeistely upposi takatolpan juureen – mainiosta syötöstä vastasi Armstrong.

Piispa otti 2–2-maalin jälkeen kaksi tärkeää torjuntaa, kun Latvia haki lisäosumia. Latvia sai lyhyen ajan sisään muutaman erikoistilanteen, joissa se oli hyvin vaarallinen – etenkin isokokoiset topparit aiheuttivat suomalaisille harmaita hiuksia. Latvian kolmas osuma oli lähellä 67. minuutilla Roberts Bočsin tykittäessä kohti takayläkulmaa, mutta Minihuuhkajien onneksi veto painui yli.

Suomi hyökkäsi näyttävästi pari minuuttia myöhemmin. Dario Naamo sai jalkansa vapaaksi boksissa – Čevers torjui pakin yrityksen, ja paluupallosta laukoneen Otto Hannulan veto meni latvialaispuolustuksen kautta kulmapotkuksi. Ulundu oli lähellä hattutemppua hetki tästä, mutta Čevers oli jälleen mies paikallaan. Suomella riitti tilanteita, mutta David Ezeh’kään ei onnistunut tekemään johtomaalia huippupaikasta.

Minihuuhkajien prässi oli tuottaa tulosta 78. minuutilla – Ulundun kosketus karkasi hieman, ja Čeversin oikea-aikainen vastaantulo pelasti Latvian. Latvia sai heti perään vapaapotkun aivan rangaistusalueen rajan lähistöltä. Roni Hudd onnistui blokkaamaan kovan vedon, ja Piispa selvitti jälkitilanteen tyylikkäästi.

Vapaapotkuun johtanutta tilannetta lukuun ottamatta peli oli hyvin Suomen hallinnassa, ja painopiste oli vahvasti Latvian puolustuskolmanneksella. Minihuuhkajat sai pallon useasti Latvian boksiin, mutta tiiviisti keskustaansa puolustanut vastustaja ei päästänyt suomalaisia vetopaikoille. Suomalaispelaajat reagoivat pallonmenetyksiin hyvin, eikä Latvia iskemään vastaan.

Viimeiset minuutit kuluivat pitkälti Latvian päässä, mutta Latvia sai lisäajalla aikaan pientä painetta – Suomi kesti loppuun asti, ja 2–2-tasapeli riitti Minihuuhkajien turnausvoittoon. Latvia sijoittui toiseksi, Viro sai pronssia ja Liettua joutui tyytymään neljänteen sijaan.

– Tämä oli meiltä turnauksen paras peli. Halusimme totta kai voittaa Latvian, mutta turnauksen voitto on pääasia, ja tasapeli riitti siihen. Ensimmäinen puoliaika oli meiltä erinomainen, ja ansaitsi lopun johtomaalin. Ainoa todella heikko jaksomme tuli toisen jakson alkuun, jolloin Latvia osui kahdesti. Meidän täytyy analysoida, mikä johti takaiskuihin, päävalmentaja Lundberg sanoi.

– Onnistuimme tulemaan mukaan peliin, ja meillä oli hyvä kontrolli ottelusta viimeisen puolituntisen ajan. Kokonaisuudessaan peli oli meiltä varsin hyvä suoritus – Latvia oli luultavasti turnauksen kovin vastustajamme, ja he laittoivat meidät tiukoille, Lundberg jatkoi.

– On tärkeää, että pystymme voittamaan tällaisia turnauksia. Meillä oli debytantteja ja monia sellaisia pelaajia, jotka eivät olleet mukana edellisessä turnauksessamme – oli arvokasta nähdä heitä maaotteluissa. Jatkamme työntekoamme, jotta olemme seuraavissa otteluissamme vielä parempia.

Turnauksen tulokset:
Ke 14.6. 13:00 Latvia – Liettua 3–0
Ke 14.6. 18:00 Suomi – Viro 2–1

Pe 16.6. 13:00 Viro – Latvia 6–2
Pe 16.6. 18:00 Suomi – Liettua 3–2

Su 18.6. 10:30 Liettua – Viro 2–1
Su 18.6. 13:30 Latvia – Suomi 2–2

Otteluiden tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta. Suomen pelien tallenteet löytyvät Palloliiton YouTube-kanavalta.