U18-poikien Portugalin turnaus päättyi niukkaan tappioon

Isäntämaa voitti Marco de Canavesessa pelatun kamppailun Gustavo Varelan osumalla.

Suomen avaus Portugalia vastaan.

28.3.2023 klo 14:56

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) päätti Portugalin turnauksen 0–1-tappioon isäntämaata vastaan. Tiistain ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla – myös Georgia- ja Itävalta-ottelut löytyvät samasta paikasta.

Runsaslukuisen kotiyleisönsä edessä pelannut Portugali oli alkuhetkillä hallitsevampi osapuoli. Kotijoukkue sai ensimmäisen hyvän paikkansa seitsemännellä minuutilla kulmapotkusta – Jaaso Jantunen torjui portugalilaispelaajan puskun komealla venytyksellään, ja kapteeni Diogo Monteiro tykitti paluupallosta yli.

Suomi vetäytyi omalle kenttäpuoliskolleen Portugalin pitäessä palloa, mutta isännät löysivät ajoittain tiloja Minihuuhkajien puolustuskolmannekselta. Portugali sai pallon boksiin muutaman kerran ensimmäisen vartin aikana, mutta vierailla ei ollut suurempaa hätää. Pallonmenetyksiinsä kotijoukkue reagoi erinomaisesti, eikä Suomi päässyt rankaisemaan riistoista.

Minihuuhkajien Dren Terrnavalle sekä isäntien Ivan Limalle tarjoutui reilun vartin pelin jälkeen vetopaikat, mutta kummankaan yritys ei suuntautunut maalia päin. Avausjakson puoliväliin mennessä Suomi oli päässyt peliin mukaan varsin hyvin, ja Minihuuhkajat piti palloa myös vastustajan puolella. Portugali puolusti viimeistä kolmannesta tarkasti, ja Suomella oli haasteita murtautua maalintekoon.

Jantunen sai töitä vajaan puolen tunnin kohdalla, kun Lima laukoi tulisesti kohti etutolppaa. Suomalaisvahti torjui vedon kulmapotkuksi, jonka jälkeen Portugali loi painetta, mutta Suomi selvisi rynnistyksestä. Muutamaa minuuttia myöhemmin Marlo Hyvönen teki loistavan nousun ja pääsi laukomaan boksista – Diogo Fernandes otti upean torjunnan ja piti lukemat maalittomina.

Lima pääsi muutama minuutti ennen taukoa kokeilemaan reilusta kymmenestä metristä metristä, mutta suomalaispuolustus tuli vedon tielle oikeaan aikaan. Seurannut kulmapotku johti Luís Gomesin huippupaikkaan, josta portugalilainen laukoi selvästi ohi. Suomen loppuhetkien paras paikka tuli Joonas Kekaraiselle, jonka laukaus ei tuottanut ongelmia Fernandesille.

Lauri Laine pääsi yrittämään hyvästä paikasta heti toisen jakson alussa, kun Juho Talvitie petasi laiturille sauman haastaa portugililaispuolustajia – veto kuitenkin kilpistyi toppareiden jalkoihin ja päätyi tauolla kentälle vaihdetun Francisco Silvan käsiin. Pari minuuttia tästä Laine oli jälleen pahanteossa, mutta Silva torjui matalan kudin. Jantunen torjui taas 52. minuutilla, kun oli Mauro Couton vuoro kokeilla kauempaa.

Portugali siirtyi johtoon 54. minuutilla, kun Gustavo Varela riisti pallon Jantuselta ja tuikkasi sen tyhjään maaliin. Kotijoukkue ei lähtenyt peruuttelemaan, vaan jatkoi lisäosumien hakemista. Joukkue sai toisen jakson alkupuoliskolla useamman kulmapotkun, mutta Suomi selvisi erikoistilanteista ilman takaiskuja. Portugali hoiti Suomen kulmapotkut vastaavasti erinomaisesti.

Isännät prässäsivät melko korkealta, eikä Suomi päässyt pallon kanssa Portugalin puolelle. Kotijoukkue osoitti vaarallisuutensa etenkin pallonriistojen jälkeen – João Gonçalvesin veto ei mennyt vartti ennen varsinaisen peliajan loppua paljoa Suomen maalin ohi. Minihuuhkajilla oli vaikeuksia käynnistellä kirivaihetta, kun Portugali puolusti johtoaan mallikkaasti.

Jantusen 84. minuutin torjunta piti Suomen pelissä, kun Gonçalvesin vasemman jalan tykki viuhui kohti alakulmaa. Vivaldo Semedo puski hetkeä myöhemmin lähietäisyydeltä selvästi yli. Hyvösen mainio läpisyöttö oli tavoittaa Otto Hannulan vielä lopussa, mutta Silva tuli maaliltaan vastaan oikea-aikaisesti. Lisää paikkoja ei syntynyt, ja Suomi joutui tyytymään 0–1-tappioon.

Suomen ja Portugalin joukkueet kansallislaulujen aikana.

Päävalmentaja Peter Lundbergin mielestä Suomen peliesitys oli tappiosta huolimatta Minihuuhkajien turnauksen paras.

- Portugali oli tänään todella vahva, ja he voittivat pelin, mutta me olimme todella lähellä. Minusta näytimme tänään, miten hyviä voimme olla, Lundberg kehui.

Päävalmentajan näkemyksen mukaan Minihuuhkajat puolusti hyvin, teki paljon töitä ja loi paljon maalipaikkoja laadukkaiden hyökkäysten päätteeksi.

- On ikävää, ettemme saaneet pelistä tulosta, mutta oli mukavaa ja tärkeää nähdä, millaista peliä pystymme esittämään parhaimmillamme Suorituksemme oli tasainen läpi koko 90 minuuttia, mutta valitettavasti päästimme yhden maalin. Sellaista sattuu jalkapallossa, Lundberg summasi tuntemuksensa ottelusta.

Lundberg näki, että edellisiin otteluihin nähden Suomi paransi erityisesti pallollisia ratkaisujaan ja pienen tilan pelaamista. Palloa pystyttiin pitämään pidempään ja maalipaikkoja luomaan.

- Portugali on yksi Euroopan parhaista maajoukkueista, joten hyvään esitykseen heitä vastaan vaaditaan tarkkaa mutta aggressiivista joukkuepuolustamista. Siinä me onnistuimme tänään. Ottelu todisti meille, että kun meillä on hyvä päivä ja pelaamme joukkueena, voimme pelata tasapäisesti ketä vastaan tahansa, Lundberg päätti.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.