U17-tytöt nimetty lokakuun EM-karsintaturnaukseen

Palloliitto selvittää mahdollisuutta Bulgariassa pelattavien otteluiden striimaamiseen. Suomen pelaajalista ja otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Pikkuhelmarit porskuttaa tällä hetkellä komeassa tappiottomassa putkessa. Kuvassa Ella-Maria Ervasti.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

27.9.2023 klo 09:57

U17-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) kamppailee EM-jatkokarsintapaikasta lokakuussa. Suomi karsii A5-lohkossa Sveitsin, Hollannin ja emäntämaa Bulgarian kanssa – lohkon kolme parasta maata etenee EM-jatkokarsintoihin. Pikkuhelmarit pelaa kaikki ottelunsa Mustanmeren rantakaupunki Albenassa.

Päävalmentaja Akan Okomoh kertoo, että valmistautuminen karsintoihin on hyvässä vauhdissa. Suomen avausotteluun on aikaa reilut pari viikkoa – valmennuksella riittää vielä palavereita ja viilattavaa, ennen kuin Pikkuhelmarit kokoontuu seuraavan kerran. Okomoh on tyytyväinen siitä, millaisen ryhmän Suomi saa jalkeille.

– Saamme takaisin muutamia pelaajia, jotka eivät olleet mukana Itävalta-otteluissa – he ovat aiemmin olleet isossa roolissa joukkueessamme. Meillä on kasassa hyvä ryhmä, kuten aiemmissa tapahtumissakin. Olemme pelanneet tänä vuonna kahdeksan maaottelua, ja se on ollut meille merkittävä juttu. Joukkueemme on saanut paljon tärkeää oppia kansainvälisistä peleistä, ja jokainen meistä uskoo mahdollisuuksiimme tulevissa haasteissa, Okomoh toteaa.

Itävalta-tuplamaaottelu pelattiin Eerikkilässä elo-syyskuun vaihteessa. Avausosa päättyi maalittomaan tasapeliin, ja karsintojen kenraaliharjoitus lukemiin 1–1.

– Saimme kaksi kovaa matsia, jotka valmistivat meitä karsintoihin erinomaisesti. Ensimmäisessä pelissämme emme olleet parhaimmillamme – puolustimme todella hyvin, mutta emme onnistuneet luomaan tarpeeksi uhkaa hyökkäyspäässä. Onnistuimme löytämään kehityskohteita sekä kehittämään peliämme välipäivien aikana, ja toinen pelimme sujui selvästi paremmin. Se oli hyvä kenraali, joka jätti nälkää karsintoihin.

Suomen lohkoa voi pitää varsin kovatasoisena, mutta Okomoh uskoo joukkueensa jatkopaikkaan.

– Olin talenttivalmentajiemme kanssa paikan päällä toukokuun U17-EM-lopputurnauksessa, jossa Sveitsi oli mukana. He etenivät siellä välieriin asti – Sveitsi on noussut Euroopan kärkimaihin monessa eri ikäluokassa. Hollannin näimme kesän avoimessa PM-turnauksessa. Hävisimme heille edellisissä U17-EM-jatkokarsinnoissa, joten nyt saamme mahdollisuuden revanssiin, Okomoh sanoo.

– Myös Hollanti kuuluu ehdottomasti Euroopan terävimpään kärkeen. Bulgariasta meillä ei ole vielä hirveästi tietoa, mutta ehdimme nähdä heiltä kaksi ottelua paikan päällä. Karsinnat ovat monelle pelaajistamme uran ensimmäiset, mutta olen varma siitä, että he ovat valmiita vastaamaan haasteeseen. Minulla on täysi luotto joukkueemme jokaiseen jäseneen.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ella-Maria Ervasti (mv), FC Honka (HFA, FC Espoo, LePa)
Viivi Pietilä (mv), FC Honka (PEP, FC Espoo)
Noora Karvonen, Valtti (FC Kontu)
Reeta Pirilä, ONS (Oulun HarrasteFutis, Oulu Blue Cats, Tervarit Juniorit)
Bella Aalto, HJK (HPS, MPS, PuiU)
Lotta Paavilainen, KPV
Hikaru Viherlaakso, TPS (Turun Weikot, TuNL)
Venla Koota, EPS
Elsa Rinta-Kokko, FC Espoo (HFA, LePa)
Cecilia Jäntti, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa, Sudet)
Veera Jääskä, FC Honka (JäPS) (nimetty Niiki Juttula, ONS (KajHa, FC Wimma, Suomussalmen Palloseura) tilalle 5.10.)
Aada Mäkelä, HJK
Aava Salmela, KPV
Rebecca Viljamaa, HJK (KäPa)
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Olivia Reis, HJK (EBK, NuPS)
Anni Harmaala, PK-35 (TiPS, KoPSe)
Jelena Todoshchenko, EPS (HooGee, FC Kirkkonummi, EsPa, AC Kirkkonummi, FC Espoo)
Laura Oksanen, HJK (TiPS)
Anike Wusu, JyPK

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
To 12.10. 11:00 Suomi – Hollanti, Albena 1 (Albena)
Su 15.10. 11:00 Sveitsi – Suomi, Albena 1 (Albena)
Ke 18.10. 15:30 Bulgaria – Suomi, Albena 1 (Albena)

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen. Kaikki lohkot löytyvät UEFA:n sivuilta.