U17-tytöt nimetty Italia-tuplamaaotteluun

Molemmat maaottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Otteluohjelma sekä Suomen pelaajalista löytyvät jutun lopusta.

Olivia Reis ja Pikkuhelmarit saavat vieraita Italiasta.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

17.11.2023 klo 13:55

U17-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelaa joulukuun alussa vuoden viimeiset maaottelunsa. Pikkuhelmarit ja Italia kohtaavat 1. joulukuuta Eerikkilässä ja 3. joulukuuta Helsingin Talissa – kumpaankin otteluun on vapaa sisäänpääsy.

Suomella on takana hieno vuosi, jonka huippuhetki on ollut lokakuun EM-karsintaturnaus. Pikkuhelmarit kukisti Hollannin, Sveitsin sekä Bulgarian ja selviytyi EM-jatkokarsintoihin lohkovoittajana. Joukkue mätti kolmessa pelissä seitsemän osumaa, eikä omissa soinut kertaakaan.

– Olemme tehneet karsintojen jälkeen isompaa analyysia menneestä vuodesta. Matkamme alkoi helmikuussa – olemme huomanneet matkan aikana, että voimme olla tietyissä asioissa Euroopan huippumaita. Olemme myös löytäneet kehityskohteita, joissa haluamme päästä eteenpäin, päävalmentaja Akan Okomoh kertoo.

2 – Oman boksin ja maalimme suojelussa olemme ottaneet suuria harppauksia. Meille on ollut vaikeaa tehdä maaleja tai luoda maalintekopaikkoja parhaimmilta alueilta. Tästä vahvuudesta haluamme pitää kiinni myös tulevissa maaotteluissa. Toisaalta vastustajat ovat päässeet laukomaan kauempaa määrällisesti usein – näissä hetkissä haluamme blokata vieläkin enemmän laukauksia. Pallollisen pelin osalta meidän täytyy kehittyä etenemisvaiheessa ja tavoitteenamme on luoda avoimessa pelissä enemmän laadukkaita maalintekopaikkoja, Okomoh jatkaa.

– Tulevassa joukkueessa on pari muutosta. Hienon syksyn pelannut Helmi Kumpulainen palaa ryhmään, ja niin ikään hyvin seurajoukkueessaan pelannut Viivi Niemelä nousee mukaan. Meillä on muutamia poissaoloja, mutta isossa kuvassa tilanne on hyvä.

Italia nähdään niin ikään ensi kevään EM-jatkokarsinnoissa. Joukkue kaatoi Slovenian, hävisi Ranskalle ja tasasi maalit Skotlannin kanssa – neljä pistettä oikeutti A3-lohkon kakkossijaan.

– Meillä piti alun perin olla vain perinteinen testileiri, mutta saimme mahdollisuuden pelata Italiaa vastaan, joten luonnollisesti tartuimme siihen. Tämä on meille upea mahdollisuus pelata maanosan kärkimaata vastaan – olemme katsoneet Italian pelejä tarkkaan, ja kyseessä on todella hyvin organisoitu joukkue. Haaste on kova, mutta olemme valmiita vastaamaan siihen.

Suomen ottelut:
Pe 1.12. klo 15:00 Suomi – Italia, Eerikkilä-halli (Eerikkilä)
Su 3.12. klo 14:00 Suomi – Italia, Talin halli (Helsinki)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ella-Maria Ervasti (mv), FC Honka (HFA, FC Espoo, LePa)
Viivi Pietilä (mv), FC Honka (PEP, FC Espoo)
Noora Karvonen, Valtti (FC Kontu)
Reeta Pirilä, ONS (Oulun HarrasteFutis, Oulu Blue Cats, Tervarit Juniorit)
Lotta Paavilainen, HFA (KPV)
Venla Koota, EPS
Bella Aalto, HJK (HPS, MPS, PuiU)
Cecilia Jäntti, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa, Sudet)
Aava Salmela, HFA (KPV)
Rebecca Viljamaa, HJK (KäPa)
Hikaru Viherlaakso, TPS (Turun Weikot, TuNL)
Elsa Rinta-Kokko, FC Espoo (HFA, LePa)
Veera Jääskä, FC Honka (JäPS)
Olivia Reis, HJK (EBK, NuPS)
Viivi Niemelä, ONS (Oulun Harrastefutis)
Laura Oksanen, HJK (TiPS)
Anni Harmaala, PK-35 (TiPS, KoPSe) (nimetty Anike Wusu, JyPK tilalle 29.11.)
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Helmi Kumpulainen, VJS
Jelena Todoshchenko, EPS (HooGee, FC Kirkkonummi, EsPa, AC Kirkkonummi, FC Espoo)

EM-jatkokarsintojen lohkoarvonnat järjestetään 8. joulukuuta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä