U17-tytöt nimetty helmikuun EM-jatkokarsintaturnaukseen

Suomen kaikki ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Pikkuhelmareiden joukkue sekä otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Pikkuhelmarit avasi vuoden hyvillä tuloksilla. Kuvassa Venla Koota.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.2.2024 klo 13:55

U17-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) matkaa helmikuussa Portugaliin, jossa Pikkuhelmarit taistelee paikasta EM-kisoissa. Suomi pelaa samassa lohkossa Portugalin, Islannin sekä Kosovon kanssa – lohkovoittaja etenee Ruotsissa toukokuussa pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

– Saimme kasaan vahvan joukkueen ja hyviä pelaajia jäi myös ulkopuolelle. Monet pelaajistamme ovat päässeet pelaamaan tosi kovia maaotteluita viimeisen vuoden aikana – kokemukset esimerkiksi Espanjaa, Hollantia ja viimeisenä Norjaa vastaan ovat meille äärimmäisen tärkeitä. Pelaajamme ovat osoittaneet pärjäävänsä ikäluokan huippumaita vastaan, päävalmentaja Akan Okomoh sanoo.

Pikkuhelmareiden kenraaliharjoitukset pelattiin tammikuussa, kun Suomi kohtasi Norjan tuplamaaottelussa Eerikkilässä. Ensimmäinen kamppailu päättyi Pikkuhelmareiden 3–0-voittoon ja toinen 1–1-tasapeliin.

– Norja-tuplamaaottelun tavoitteemme oli palauttaa se taso, jota pystyimme ylläpitämään lähes koko viime vuoden ajan. Siinä me varmasti onnistuimme. Ensimmäinen ottelu oli meiltä hyvä monella mittarilla – loimme maalipaikkoja eri tavoin ja pystyimme suojelemaan omaa maaliamme tosi hyvin. Moni yksilömme sai myös tärkeitä onnistumisia ja itseluottamusta ennen karsintoja, Okomoh toteaa.

– Toinen peli oli tasaisempi, ja kumpi vain olisi voinut voittaa sen. Norja tarjosi meille loistavan mittarin ennen h-hetkeämme. Pääsemme jatkamaan töitä pian edellisen tapahtuman jälkeen, ja koen, että olemme valmiita karsintoihin. Norja-pelien analyysit on tehty, ja olen jutellut matseista sekä pelaajien että heidän seuravalmentajiensa kanssa.

Suomen karsinta-avaus koittaa reilun kahden viikon päästä, kun vastaan asettuu Kosovo. Muutamaa päivää myöhemmin Pikkuhelmarit iskee yhteen Islannin kanssa, ja joukkue päättää turnauksen emäntämaa Portugalia vastaan.

– Harjoittelemme kerran Suomessa ja lennämme Portugaliin 18. helmikuuta. Seuraavan puolentoista viikon aikana työskentelemme kovasti joukkueen taustojen kanssa ja suunnittelemme tulevaa. Seuraamme myös tarkasti pelaajien otteita BSM-karsinnoissa ja harjoitusotteluissa. Olemme hyvällä mallilla, mutta töitä riittää, Okomoh avaa.

– Etenemme ottelu kerrallaan, ja ensimmäisenä täysi keskittymisemme on Kosovo-pelissä. Jokainen pelaajamme ja taustahenkilömme uskoo kisapaikkaan. On ollut siistiä huomata, kuinka nuoret pelaajat uskaltavat puhua kovista tavoitteista ääneen. He tietävät, että meillä on kaikki mahdollisuudet voittaa lohko. Se on selkeä tavoitteemme.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ella-Maria Ervasti (mv), FC Honka (HFA, FC Espoo, LePa)
Viivi Pietilä (mv), FC Honka (PEP, FC Espoo)
Noora Karvonen, HJK (Valtti, FC Kontu)
Bella Aalto, HJK (HPS, MPS, PuiU)
Reeta Pirilä, ONS (Oulun HarrasteFutis, Oulu Blue Cats, Tervarit Juniorit)
Hikaru Viherlaakso, TPS (Turun Weikot, TuNL)
Melisa Arifi, PK-35 Vantaa (EBK)
Venla Koota, HJK (EPS)
Elsa Rinta-Kokko, FC Espoo (HFA, LePa)
Rebecca Viljamaa, HJK (KäPa)
Cecilia Jäntti, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa, Sudet)
Niiki Juttula, ONS (KajHa, FC Wimma, Suomussalmen Palloseura)
Venla Talvitie, FC Honka x
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Olivia Reis, HJK (EBK, NuPS)
Veera Jääskä, FC Honka (JäPS)
Laura Oksanen, HJK (TiPS)
Aada Mäkelä, HJK
Jelena Todoshchenko, FC Honka (EPS, HooGee, FC Kirkkonummi, EsPa, AC Kirkkonummi, FC Espoo)
Anike Wusu, JyPK

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 21.2. klo 13:00 Suomi – Kosovo, Complexo Desportivo do Real Sport Clube (Queluz)
La 24.2. klo 18:00 Suomi – Islanti, Complexo Desportivo do Real Sport Clube (Queluz)
Ti 27.2. klo 17:00 Portugali – Suomi, Cidade do Futebol (Oeiras)

Suomen kaikki ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.