U17-pojille tärkeät pisteet Kreikka-ottelusta

Otto Ruoppi ja David Ezeh viimeistelivät tarvittavat maalit avausjaksolla. Ottelu on katsottavissa jälkikäteen Kosovon jalkapalloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen avaus Kreikkaa vastaan.

5.10.2022 klo 15:57

U17-pojat (20006 ja myöhemmin syntyneet) avasi Kosovossa pelattavan EM-karsintaturnauksen tärkeällä 2–1-voitolla Kreikasta. Otteluraportti on hyvin puutteellinen striimin teknisten ongelmien takia.

Kreikka aloitti kamppailun vahvasti, ja Aristeidis Andrikopoulos oli lähellä avausosumaa vartin kohdalla, mutta terävä laukaus meni ohi Johannes Viitalan vartioiman maalin. Suomi siirtyi johtoon muutamaa minuuttia myöhemmin – Minihuuhkajat hyökkäsi vasemmalta laidalta, Elmer Vauhkonen teki erinomaisen esityön, ja Otto Ruoppi viimeisteli alakulmaan.

Suomi joutui avausmaalin jälkeen hieman puolustuskannalle, mutta Kreikka pidettiin pitkään poissa tekopaikoilta. Puolen tunnin jälkeen Emil Leveälahti hankki Minihuuhkajille rangaistuspotkun, eikä David Ezeh erehtynyt 11 metristä.

Kreikka tuli maalin päähän hetki ennen taukoa – Suomen puolustus nukahti, ja Stefanos Tzimas pääsi tuikkaamaan kavennuksen Christos Mouzikitisin syötöstä. Ezeh oli viimeistellä päivän toisen osumansa heti seuraavasta hyökkäyksestä, mutta Efstathios Beleris venyi hienoon reaktiotorjuntaan.

Viitala puolestaan otti tärkeän kopin reilun tunnin kohdalla, kun Harallambos Kallanhi puski lähietäisyydeltä. Minihuuhkajat hyökkäsi seuraavien minuuttien aikana vaarallisesti, mutta lukemat pysyivät sitkeästi 2–1:ssä.

Minihuuhkajat piti johtoasemasta kiinni päätösvihellykseen saakka, eikä Kreikka saanut aikaan todellista uhkaa loppuminuuttien painetta lukuun ottamatta. Voitto oli Erkka V. Lehtolan miehistön jatkohaaveiden kannalta erittäin merkittävä.

– Kreikka oli sellainen, mitä odotimmekin. Heillä oli vaarallisia yksilöitä, ja meillä oli ensimmäisellä jaksolla haasteita varsinkin vasemmalla laidallamme. Ensimmäinen jakso oli aika hyvin kontrollissamme – avaaminen toimi melko hyvin ja hallitsimme paljon palloa, mutta yritimme murtautua liian kovalla kiireellä ja hukkasimme palloja turhaan. Teimme paitsi huonoja valintoja myös heikkoja teknisiä suorituksia, Lehtola totesi.

– Ensimmäisessä maalissamme maltoimme hyökätä kärsivällisemmin, ja toiseen maaliin johtanut hyökkäys oli aika samanlainen. Vauhkonen näytti vaarallisuuttaan vasemmalla. Kaikki näytti maalien jälkeen tosi hyvältä, kunnes annoimme Kreikalle lahjan. Puolustimme vaarattoman oloisen keskialueen vapaapotkun erittäin heikosti ja päästimme Kreikan mukaan peliin.

Päävalmentajan mukaan Suomelle jäi todella paljon parannettavaa toisen jakson osalta.

– Toinen puolikas oli meiltä sanalla sanoen huono. Pojat tekivät kyllä töitä, mutta aiheutimme itse sen, että Kreikka sai juoksutettua meitä. Meillä ei ollut juuri lainkaan paikkoja toisella jaksolla. Viitala pelasi maalillamme vahvasti. Olimme sitkeitä ja saimme todella arvokkaat pisteet. Voitto tietysti maistuu, mutta parannettavaa jäi paljon.

Suomen karsintaurakka jatkuu lauantaina Italiaa vastaan. Italia ja isäntämaa Kosovo kohtaavat tänään kello 17:00 – ottelu näkyy suorana Kosovon jalkapalloliiton YouTube-kanavalla.

Suomi – Kreikka 2–1 (2–1)
21’ Otto Ruoppi 1–0
32’ David Ezeh (rp) 2–0
42’ Stefanos Tzimas 2–1

1 Johannes Viitala (mv)
2 Akseli Puukko
3 Oskari Raiski (46’ 13 Niko Nurmi)
4 Emil Leveälahti
5 Kaius Simojoki
6 Samuel Pasanen (C) (84’ 14 Julius Körkkö)
8 Iiro Mendolin
10 Otto Ruoppi
11 Juho Lähteenmäki (84’ 18 Aapo Boström)
19 Elmer Vauhkonen (69’ 7 Vilho Huovila)
20 David Ezeh (69’ 9 Emil Ingman)

Vaihdossa:
12 Jussi Tanska (mv)
15 Topi Sistonen
17 Mustafa Abdulmuttaleb

Poissa kokoonpanosta:
Aatos Tuunanen

U17-poikien seuraavat ottelut EM-karsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
8.10. 17:00 Italia – Suomi, Pristina (Stadiumi Fadil Vokrri)
11.10. 14:00 Kosovo – Suomi, Pristina (Stadiumi Fadil Vokrri)

Turnauksen kaksi parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen – myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta etenee jatkoon.