U17-pojat selvitti tiensä EM-jatkokarsintoihin

Minihuuhkajat kaatoi EM-karsintojen päätöskamppailussaan turnausisäntä Liechtensteinin. Adiche Sabwele, Martin Kirilov ja Taavi Koukkumäki tekivät maalin mieheen 3–0-voitossa.

Suomen avaus Liechtensteinia vastaan.

21.10.2023 klo 19:25

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) voitti Liechtensteinin lukemin 3–0 ja varmisti paikkansa EM-jatkokarsinnoissa. Aiemmissa karsintaotteluissaan Saksan sekä Ukrainan kanssa maalit tasannut Suomi sijoittui lohkonsa toiselle sijalle. Lohkon kaikkien otteluiden tallenteet löytyvät Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalta.

Vaduzissa pelatun ottelun kuva oli alusta asti se, että Suomi liikutti palloa ja Liechtenstein puolusti syvältä. Arttu Tulehmo oli senttien päässä avausmaalista kymmenennellä minuutilla, mutta ylärima pelasti Liechtensteinin takaiskulta. Muutamaa minuuttia myöhemmin Tulehmon vapaapotku viuhui aavistuksen tolpan ohi.

Liechtenstein väläytteli vaarallisuuttaan avausjakson puolivälissä. Mischa Schulz pääsi laukomaan keskialueen vapaapotkun jälkitilanteesta, ja vain suomalaispelaajan loistava blokki esti isäntien maalin. Lukas Heeb otti hetkeä sitten komean torjunnan, kun Martin Kirilov pääsi puskemaan pilkun kohdilta. Axel Sandler puski tilannetta seuranneen kulmapotkun jälkitilanteesta niukasti ohi.

Oskari Multalalla ja Adiche Sabwelella oli lyhyen ajan sisään erinomaiset paikat maalintekoon, mutta Heeb piti kotijoukkuetta pystyssä hienoilla torjunnoillaan. Pallo kävi ylärimassa jälleen muutama minuutti ennen taukoa – tällä kertaa Kirilov oli hyvin lähellä onnistua vapaapotkusta. Heeb torjui Sabwelen hyvän yrityksen vielä puoliajan loppuhetkillä.

Suomi jatkoi toisella jaksolla siitä, mihin ensimmäisellä jäi. Liechtenstein vetäytyi syvälle omalle kenttäpuoliskolleen, ja Minihuuhkajat pyrki etenemään kärsivällisesti. Sabwele pääsi heti 52. minuutilla avopaikkaan, josta hyökkääjä tykitti ohi. Seuraavasta paikasta Sabwele ei erehtynyt – Toivo Mero voitti keskialueen pääpallon, ja Sabwele käytti puskusta syntyneen puolittaisen läpiajon tehokkaasti.

Minihuuhkajat jatkoi lisämaalien jahtaamista heti avausosuman jälkeen. Heeb torjui Tulehmon tulisen laukauksen kulmapotkuksi, jota Tulehmo meni itse antamaan – kulmapotku pelattiin lyhyenä, ja Tulehmo pääsi kokeilemaan uudestaan, mutta veto painui sivuverkon puolelle. Liechtenstein pääsi seuraavien minuuttien aikana paremmin mukaan peliin, ja pelin painopiste siirtyi isäntien puolustuskolmannekselta keskikentälle.

Suomi tuplasi johtonsa 63. minuutilla. Hetkeä aiemmin kentälle vaihdettu Taavi Koukkumäki teki erinomaisen esityön, ja kapteeninnauhaa kantanut Kirilov taituroi Minihuuhkajien toisen osuman. Koukkumäki oli itse lähellä maalintekoa muutamaa minuuttia myöhemmin, mutta Heeb torjui suomalaisen yrityksen kulmapotkuksi. Seuraavassa tilanteessa Tulehmo latasi pallon vain aavistuksen yläriman yli.

David Weiss vapautti Sonosi Daldumin puolittaiseen läpiajoon 79. minuutilla, mutta Saksaa vastaan osunut Daldum ei onnistunut niittaamaan Liechtensteinin arkkuun viimeistä naulaa. Suomen kolmas maali syntyi lähes heti perään, kun Kirilov pelasi sivuvapaapotkun boksiin Koukkumäelle, jonka laukaus upposi verkon perukoille.

Daldumilla oli vielä lopussa toinen tekopaikka, mutta Heeb torjui pienestä kulmasta lähteneen vedon. Djoully Nzokolla oli niin ikään pari kertaa hyvät mahdollisuudet maalintekoon. Osku Maukonen ei puolestaan joutunut toisella puoliajalla varsinaisiin töihin – nollapeli oli Minihuuhkajille ja suomalaisvahdille turnauksen ensimmäinen.

– Meillä kesti liian kauan avata maalihanat, mutta olimme puhuneet ottelun alla siitä, että meidän tulee olla kärsivällisiä ja uskoa omaan juttuumme. Tiesimme sen, että vastustaja putoaa kyydistämme sitä enemmän, mitä pidemmälle matsi menee. Esitys oli pojilta kypsä, enkä nähnyt heiltä minkäänlaista paniikkia, vaikka maaleja saatiin odottaa, päävalmentaja Erkka V. Lehtola sanoi.

– Viimeisen kolmanneksen toiminnassamme oli jälleen parantamisen varaa. Paikkoja oli vaikka kuinka. On hyvä, että pojilla sekä meillä joukkueena on yksi tärkeä kehityskohde tiedossa – tulemme tekemään töitä sen eteen, että onnistumme yläalueilla paremmin seuraavissa peleissämme. Poikien täytyy tehdä hurjasti töitä myös seurojensa arjessa ja omalla ajallaan, jotta esimerkiksi perussyöttöjen ja laukausten laatu paranee.

Kokonaisuudessaan karsinnat olivat Suomelta mainiot. Minihuuhkajat arvottiin lohkoonsa kolmoskorin joukkueena, mutta lohkovoittokaan ei jäänyt kauas Lehtolan miehistöltä.

– Kun lohkot arvottiin viime joulukuussa, tiesin heti, että joudumme karsinnoissa kovaan paikkaan. Matkan varrella olemme saaneet hienoja tuloksia ja kehittyneet joukkueena – se kertoo tästä joukkueesta paljon, että emme ole kärsineet selvää tappiota missään ottelussa. Olemme välillä taipuneet niukasti, mutta olemme taistelleet tuloksesta joka ottelussa. Pojat ovat ostaneet hienosti idean yhdessä tekemisestä, Lehtola totesi.

– Jatkokarsintojen lohkoarvonnasta tulee jännittävä. Mikäli olisimme voittaneet Ukrainan, pääsisimme arvontoihin paremmista lähtökohdista – sille ei kuitenkaan voi mitään. Tuli meille millainen lohko tahansa, matkamme jatkuu ainakin maaliskuuhun asti. Se on mahtavaa, ja sen ovat sekä pojat että meidän taustatiimimme osaajat ansainneet.

EM-karsintojen kaikkien otteluiden ja lohkojen tilastot löydät täältä. EM-jatkokarsintojen lohkoarvonnat järjestetään 7. joulukuuta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä