U17-pojat pelaa tiistaina EM-lopputurnauspaikasta

Minihuuhkajien viimeinen EM-jatkokarsintaottelu pelataan Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla. Kello 13.00 alkava ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen viimeistelyharjoitukset pidettiin tänään Myyrmäen kotipyhätössä.

25.3.2024 klo 13:49

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) päättää EM-jatkokarsinnat huomenna tiistaina. Suomi kohtaa päätöskamppailussaan lohkokärki Italian, jolla on kasassa kuusi pistettä – Belgialla ja Minihuuhkajilla on puolestaan kolme pistettä. Lohkon taulukko ja tulokset löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

EM-jatkokarsintojen lohkovoittajat (8) sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät Kyproksella touko-kesäkuussa järjestettävään EM-lopputurnaukseen. Suomi voi nousta sekä lohkovoittoon että kakkossijalle, mutta Erkka V. Lehtolan miehistö voi jäädä myös kolmanneksi.

Sijoitukseen vaikuttaa Minihuuhkajien oman ottelun lisäksi Belgian ja Hollannin välinen kamppailu, joka pelataan samaan aikaan Helsingin Oulunkylässä. Mikäli Italia, Belgia ja Suomi ovat kolmen ottelun jälkeen tasapisteissä, vertaillaan ensin keskinäisten otteluiden maalieroa ja toiseksi tehtyjä maaleja.

Suomi avasi karsinnat viime keskiviikkona 0–1-tappiolla Belgiaa vastaan, mutta kisaunelma säilyi elossa, kun Hollanti kaatui lauantaina lukemin 1–0. Myyrmäen lauantai-ilta oli kaikkiaan upea kokemus sekä joukkueelle että yli 1100-päiselle suomalaisyleisölle.

– Eilen keskityimme palautumiseen. Hollanti-peli oli fyysisesti kova, ja meillä on Belgia-matsi alla – osa pelaajista on uurastanut isot minuutit molemmissa otteluissa. Kaksi päivää on lyhyt aika palautua sekä fyysisesti että henkisesti, Lehtola sanoo.

– Osa pelaajista on pelannut vähemmän, ja heillä riittää virtaa jaloissa. Se on kuitenkin henkisesti kova paikka, kun on ollut vaihtopelaajan roolissa. On inhimillistä, että omaan rooliin ei ole välttämättä tyytyväinen. Odotan ja oletan kuitenkin, että jokainen pelaaja on tiistaina valmis antamaan joukkueemme eteen kaiken, pelasi hän tai ei, Lehtola jatkaa.

– Pidimme tämän päivän treenit terävinä ja lyhyinä. Tarvitsemme huomiseen peliin kaiken mahdollisen energian – tänään pyrimme olemaan tuhlaamatta sitä, mutta samalla herättää pojat uuteen haasteeseen. Fiilis joukkueessa on ollut hyvä. Huomenna meiltä tarvitaan vielä viimeinen puristus.

Täydet minuutit molemmissa otteluissa tahkonnut Adam Le Goff-Conan kertoo, että joukkue odottaa tiistain ottelua suurella innolla. HJK:n puolustaja esiintyi edukseen etenkin Hollanti-kamppailussa, jossa Minihuuhkajien laitapelaajilla riitti töitä liukkaiden vastustajien kanssa.

– Saimme Hollanti-peliin juuri sellaisen alun kuin halusimme. Puolustimme koko ottelun hyvin ja saimme pidettyä kiinni johdosta. Yhteispelimme on toiminut hyvin – tuntui, että Hollanti pelasi yksilöiden kautta, ja me pelasimme joukkueena. Siksi me voitimme. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei Hollanti-voitto merkitse mitään, jos emme pääse kisoihin, pakki toteaa.

– Minulla on hyvä fiilis jaloissa, eikä edelliset pelit paina pahasti. Italia on vahva joukkue, jossa on paljon laadukkaita pelaajia. He etenevät vahvasti, ja haaste on varmasti tosi kova. Haluamme voittaa huomenna – kisapaikka merkitsisi minulle todella paljon. Me kaikki olemme todella innoissamme huomisesta.

Italia aloitti karsinnat 2–0-voitolla Hollannista, ja lauantaina joukkue kaatoi Belgian 5–3. Belgia avasi maalihanat heti ensimmäisellä minuutilla ja tuplasi johtonsa vajaan vartin kohdalla, mutta Italia jyräsi komeaan voittoon. Ahkerimmin verkkoja heilutti kaksi osumaa viimeistellyt Francesco Camarda, joka debytoi AC Milanin edustusjoukkueessa jo 15-vuotiaana.

– Italia on taktisesti kypsä joukkue, jossa on useita huippuyksilöitä. Belgia-pelin alku oli ensimmäinen kerta, kun näin, että joukkueella lipsui. He nousivat kuitenkin 0–2-tappioasemasta voittoon vaikuttavalla tavalla. He pelaavat 4–4–2:lla keskikentän timantilla – se ei ole meille helpoin mahdollinen ryhmitys puolustaa. Saksa pelasi vastaavalla ryhmityksellä meitä vastaan viime lokakuussa, ja onnistuimme silloin hyvin, Lehtola avaa.

– Käymme illan palaverissa läpi sitä, millä skenaarioilla voimme edetä kisoihin. Toimimme pelissä niin, että pojat saavat keskittyä täysillä olennaiseen, eikä toisen pelin tapahtumista kerrota, kunnes sen aika kenties koittaa. Uskon, että pojat ovat asioista kartalla jo nyt – kisaunelma kiinnostaa heitä sen verran, Lehtola jatkaa.

– Kun syksyn karsintapelit lasketaan mukaan, taistelemme jälleen EM-lopputurnauspaikasta yhä viiden ottelun jälkeen. Se on aina erittäin hyvä saavutus pelaajilta ja koko joukkueelta. Tällä kertaa haluamme mennä päätyyn asti.

Päätöspäivän ottelut:
26.3. klo 13.00 Italia – Suomi, Myyrmäen jalkapallostadion (Vantaa)
26.3. klo 13.00 Belgia – Hollanti, Mustapekka Areena (Helsinki)

Joukkuelippujen myynti Suomen otteluun päättyy ottelua edeltävänä päivänä kello 23.59. Yksittäislippujen osalta otteluihin ei ole ennakkomyyntiä, vaan liput myydään portilta (portit auki tunti ennen otteluiden alkua, maksuvälineinä käteinen ja korttimaksu). Yksittäislippujen hinnat portilta ovat aikuisilta 8 € ja alennusryhmiltä (lapsi 6–17, eläkeläinen, työtön, varusmies, opiskelija) 4 €. Alle 6-vuotiaat ilmaiseksi.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä