U17-pojat päättää EM-karsinnat tiistaina

Kello 14:00 alkava Kosovo-ottelu näkyy suorana Kosovon jalkapalloliiton YouTube-kanavalla (Federata e Futbollit e Kosovës). EM-karsintaturnauksen kaksi parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen – myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta etenee jatkoon.

Otto Ruoppi uskoo Minihuuhkajien jatkopaikkaan.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

10.10.2022 klo 14:39

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) jäi lauantaina Italian jalkoihin. Pristinassa pelattu EM-karsintaottelu päättyi Minihuuhkajien 0–4-tappioon – Suomi voitti karsintojen avauspelissään Kreikan, joten Erkka V. Lehtolan miehistöllä on yhä hyvät mahdollisuudet jatkokarsintoihin. Sarjataulukko löytyy täältä.

– Olemme toipuneet pelistä hyvin. Eilen emme käyneet jalkapallokentällä, vaan teimme huoltavia toimenpiteitä. Tänään olemme käyneet läpi Kosovon pelaamista palaverissa sekä treenikentällä. Pidämme lyhyet ja terävät harjoitukset, jotta säästämme energiaa huomiseen, Lehtola sanoo.

Kreikka ja Italia kohtaavat toisensa samaan aikaan Podujevossa, kun Suomi ja Kosovo iskevät yhteen Pristinan Stadiumi Fadil Vokrrilla. Tällä hetkellä miltei kaikki on auki – mikäli Italia ja Kosovo voittavat, Minihuuhkajat on tasapisteissä Kreikan ja Kosovon kanssa.

– Silloin alkaisimme laskea keskinäisten otteluiden maaleja. Lähdemme voittamaan omaa otteluamme – siten meillä olisi varmuudella kuusi pistettä. Voisimme silloinkin jäädä kolmoseksi, mutta se on riittänyt tähän mennessä joka vuosi jatkopaikkaan, Lehtola avaa.

– Vaikka keskittymisemme on omassa pelissämme, täytyy meidän luonnollisesti seurata Kreikan ja Italian välistä peliä. Kun ajattelee isoa kuvaa, jatkopaikan lisäksi on tärkeää, että saamme karsinnoista kaikki mahdolliset rankingpisteet. Ranking on iso mittari futiksemme kehityksen osalta.

Kosovon jatkosaumat ovat kahden ottelun jälkeen hyvin ohkaiset. Joukkue kärsi avauspelissään 2–5-tappion Italialle, ja Kreikka kylvetti turnausisäntää lukemin 5–0. Suomen valmennus näki kummankin ottelun paikan päällä.

– Kosovo on päästänyt paljon maaleja, joten on mahdollista, että he muuttavat jotain. Kreikka-pelin päätöslukemat tosin antavat täysin väärän kuvan ottelun kulusta – peli oli paljon tasaisempi kuin tulos kertoo. Joukkueemme täytyy ymmärtää, että huomisesta pelistä ei missään nimessä tule mikään läpihuutojuttu, Lehtola painottaa.

Aatos Tuunanen ei ole pelikunnossa huomenna, mutta kaikki muut pelaajat ovat käytettävissämme. Meillä on alla kaksi peliä muutamaan päivään, ja rasitus on ollut kovaa – avauksen suhteen on vielä mietintä päällä.

Otto Ruoppi on yksi Suomen pelaajista, jolla on alla kaksi 90-minuuttista. Italia-ottelussa kapteeninnauhaa kantanut kymppipaita vastasi Minihuuhkajien karsintojen avausosumasta.

– Kreikka-ottelusta saimme tärkeän tuloksen, vaikka pelaamisessamme oli parannettavaa. Italia-peli oli meille haastava. He näyttivät, millaisia vastuksia Euroopan huipulla on – saimme pelistä hyvää oppia. Joukkue piti yllä kovaa tempoa, ja pelaajat olivat kovakuntoisia sekä todella taitavia, Ruoppi sanoo.

– Olin tyytyväinen omiin otteisiini etenkin Kreikkaa vastaan. Italia-ottelussa pelasimme kahden keskikentällä, ja pelipaikka ei ollut minulle niin tuttu – pelissä oli vähän haasteita, mutta ihan hyvin sekin meni. En ollut ennen toiminut maajoukkueen kapteenina, ja se oli erittäin hieno tunne.

Ruoppikaan ei lähde aliarvioimaan tiistain vastustajaa – Minihuuhkajat saa tehdä täyden päivätyön, jotta Kosovo kaatuu.

– Olemme katsoneet videoita ja nähneet, että Kosovo on hyvä joukkue. Minulla on peliin odottavaiset ja luottavaiset fiilikset. Uskon, että voitamme ja menemme jatkoon.