U17-pojat nimetty Sveitsi-tuplamaaotteluun

Kumpikin maaottelu näkyy suorana Sveitsin jalkapalloliiton kotisivuilla. Otteluohjelma ja Suomen joukkue löytyvät uutisen lopusta.

Axel Sandler ja Minihuuhkajat kohtaavat seuraavaksi Sveitsin.Kuva: Topi Lainio / VMH Productions Oy

30.8.2023 klo 09:55

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelaa syyskuussa tuplamaaottelun Sveitsin vieraana. Minihuuhkajat matkaa Sveitsiin kahden maalivahdin ja 18 kenttäpelaajan voimin – joukkueen terveystilanne on EM-karsintojen alla varsin hyvä.

Sulo Ketola on vielä toipumassa loukkaantumisesta, mutta muuten runkopelaajamme ovat pelikunnossa. Saimme rakennettua PM-turnauksessa hyvää pohjaa, ja voimme jatkaa Sveitsissä siitä, mihin Etelä-Karjalassa jäimme. Muutoksia tulee muutamia – etenkin topparin tontille on kova kilpailu, mikä on erittäin hieno juttu, päävalmentaja Erkka V. Lehtola toteaa.

Elokuun alun avoin PM-turnaus päättyi Suomen osalta hopeaan. Minihuuhkajat voitti lohkonsa pelattuaan tasapelin Ruotsia vastaan ja kaadettuaan Israelin – Tanskaa vastaan joukkue koki karvaan finaalitappion. Suomi on pelannut tämän vuoden aikana kaikkiaan yhdeksän maaottelua, joten ryhmällä on varsin hyvä pelituntuma.

– PM-turnaus oli meille todella arvokas tapahtuma. Vietimme yhdessä yhdeksän päivää ja pääsimme harjoittelemaan enemmän kuin useimmissa tapahtumissa – keikka oli kaikin puolin onnistunut, vaikka olisi ollut hienoa voittaa turnaus, Lehtola sanoo.

Sveitsi-maaottelut ovat Suomelle viimeiset ennen lokakuun EM-karsintoja. Minihuuhkajat pelaa samassa lohkossa Saksan, Ukrainan ja isäntämaa Liechtensteinin kanssa. Lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä karsintojen viisi parasta lohkokolmosta etenevät EM-jatkokarsintoihin.

– Olemme aloittaneet perehtymisen Ukrainasta, joka on avausvastustajamme. Sveitsi tarjoaa meille hyvän mittarin karsintoja ajatellen. Se on kova futismaa – kesän alussa se hävisi U17-poikien EM-puolivälierässä lopulta mestaruuden voittaneelle Saksalle rankkareilla, Lehtola avaa.

– Sveitsin joukkueet ovat aina laadukkaita, niin nytkin, vaikka heidän tuloksensa ovat olleet vaihtelevia. He ovat pystyneet haastamaan Euroopan jättiläisiä, mutta hävisivät viimeksi niukasti Skotlannille. Sveitsillä on paljon hyviä yksilöitä ja osaamista pallon kanssa, ja joudumme varmasti venymään saadaksemme peleistä hyvät tulokset.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ti 12.9.2023 klo 19:00 Sveitsi – Suomi, Stadio comunale Mendrisio (Mendrisio)
To 14.9.2023 klo 13:00 Sveitsi – Suomi, Stadio comunale Mendrisio (Mendrisio)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ukko Happonen (mv), Bologna FC (PKKU, TuPS, ToTe)
Osku Maukonen (mv), FC Lahti (Reipas)
Leon Vesterbacka, FC Honka (LePa) (nimetty Maxwell Adedeji, Leicester City FC tilalle 4.9.)
Sonosi Daldum, KuPS
Iiro Huovinen, Ilves (TPV)
Jere Kari, HJK (PPJ)
Ilari Kangasniemi, SJK (FC Seinäjoki, Jalkapalloseura Sepsi -78)