U17-pojat nimetty Pohjois-Irlanti-tuplamaaotteluun

Maaottelut pelataan Eerikkilässä – peleihin on vapaa pääsy, ja ne näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Otteluohjelma sekä Suomen joukkue löytyvät uutisen lopusta.

Mustafa Abdulmuttaleb Abdulrasoul palaa Suomen takalinjoille.Kuva: Ⓒ Janne Hirvensalo /SPL

23.8.2022 klo 11:45

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) isännöi Pohjois-Irlantia tuplamaaottelussa syyskuussa. Tapahtuma on Minihuuhkajille viimeinen ennen lokakuun EM-karsintaturnausta – Suomi kohtaa Kosovossa pelattavassa turnauksessa isäntämaan, Italian sekä Kreikan.

Erkka V. Lehtolan miehistö pelasi edelliset maaottelunsa elokuun alkupuolen PM-turnauksessa. Minihuuhkajat kaatoi avauspelissään isäntämaa Norjan, mutta kärsi tappiot Tanskalle sekä Englannille. Tätä ennen joukkue pelasi heinäkuussa kolme Baltic Cupin ottelua, joten ryhmän pelituntuma on varsin hyvä.

Syyskuun tuplamaaottelussa nähdään melko sama runko kuin edellisessä tapahtumassa – Gabriel Oksanen jää sivuun loukkaantumisen takia, ja Niko Nurmen pelikunto on vielä epävarma. Täysin uutena pelaajana joukkueeseen nimettiin Jore Nikkilä.

– Valitsimme nyt kolme maalivahtia sekä 18 kenttäpelaajaa, ja täydennämme joukkuetta vielä 2–4 pelaajalla. Lokakuun EM-karsintaan saa nimetä yhteensä 20 pelaajaa, ja me haluamme karsintaa edeltävään tapahtumaan hiukan isomman ryhmän, Lehtola kertoo.

– Muutamalla pelipaikalla on kova kilpailu, ja haluamme vielä nähdä poikia läheltä. Toinen syy on se, että haluamme antaa parille ”ylimääräiselle” pelaajalle saman informaation kuin muille. Mikäli meille tulee viime hetkien poissaoloja, on hyvä olla vaihtoehtoja. Mitä useampi poika tietää, mitä haluamme tehdä, sitä parempi.

Myös Pohjois-Irlanti osallistui elokuun PM-turnaukseen, joten joukkueesta löytyy tuoretta videomateriaalia. Pohjois-Irlanti kärsi turnauksessa tappiot Tanskalle, Färsaarille ja Ruotsille, mutta Lehtola ei aliarvioi vastustajaa.

– On kiinnostavaa nähdä, kuinka paljon muutoksia he tekevät ryhmäänsä heikkojen tulosten jälkeen. Olen varma, että saamme kaksi hyvää ottelua heitä vastaan – ennen sitä meidän täytyy vielä tutustua Italiaan sekä Kreikkaan, jotta saamme Pohjois-Irlanti-peleistä kaiken hyödyn irti karsintoja ajatellen, Lehtola toteaa.

– PM-turnaus oli meille todella antoisa tapahtuma, ja on arvokasta päästä viettämään uudet viisi päivää yhdessä. Joukkueessa on hyvä henki, ja pyrimme pitämään sen samanlaisena. Meillä on vielä paljon töitä, mutta näytimme Norjassa, että pystymme parhaimmillamme haastamaan Euroopan huippumaita.

Suomen ottelut:
Ke 7.9. klo 18.00 Suomi – Pohjois-Irlanti (Jari Litmanen Areena, Eerikkilä)
Pe 9.9. klo 15.00 Suomi – Pohjois-Irlanti (Jari Litmanen Areena, Eerikkilä)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Tino Kangasaho, FC Inter (mv) (RaiFu, MynPa, TPS)
Jussi Tanska, FC Honka (mv) (EsPa)
Johannes Viitala, Ilves (mv)
Mustafa Abdulmuttaleb Abdulrasoul, HJK (PPJ)
David Ezeh, HJK (Gnistan, HPS)
Vilho Huovila, FC Lahti (Kajo, Sudet, Kuusysi)
Emil Ingman, HJK (IF Sibbo-Vargarna, JäPS)
Viljami Jokiranta, FC Lahti (PEPO, Veiterä)
Kalle Koponen, HJK (LPS)
Emil Leveälahti, HJK (LePa)
Juho Lähteenmäki, FC Nordsjælland (Ilves)
Iiro Mendolin, FC Groningen (FC Inter, KaaPo, KaaNa)
Jore Nikkilä, SJK (HauPa, Ajax-Sarkkiranta, ORPa, OLS, KePS)
Samuel Pasanen, FC Lahti (FC Kuusysi, FC Reipas)
Akseli Puukko, FC Lahti (FC Reipas)
Oskari Raiski, SJK (APV)
Otto Ruoppi, KuPS
Kaius Simojoki, KäPa (HJK, PPJ)
Topi Sistonen, SalPa (FC Halikko, Salon Wilpas)
Aatos Tuunanen, KuPS
Elmer Vauhkonen, HJK (KuPS, PK-37)
Otto Huttunen, JJK (nimetty 31.8.)
Niko Nurmi, FC Honka (LPS) (nimetty 31.8.)
Julius Körkkö, Tervarit Juniorit (HauPa) (nimetty 31.8.)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä