U17-pojat nimetty lokakuun EM-karsintaturnaukseen

Turnauksen kaikki ottelut näkyvät suorana Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalla. Suomen joukkue ja otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Erkka V. Lehtolan luotsaama Suomi juhli heinäkuussa Baltic Cupin mestaruutta.Kuva: BEA'S_PHOTOS

4.10.2023 klo 13:55

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) matkustaa ensi viikolla Liechtensteiniin, jossa Suomi osallistuu EM-karsintaturnaukseen. Minihuuhkajat pelaa 3-lohkossa Saksan, Ukrainan ja isäntämaa Liechtensteinin kanssa – lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä karsintojen viisi parasta lohkokolmosta etenevät EM-jatkokarsintoihin.

– Olen koonnut karsintajoukkueen useita kertoja, ja se on aina todella haastavaa. Moni eri tekijä vaikuttaa valintoihin. Joitakin ulkopuolelle jääneitä pelaajia varmasti kirpaisee – toivottavasti kovaa, sillä se kertoo pelaajan motivaatiosta ja halusta. Se sattuu, mutta siitä pitää päästä nopeasti eteenpäin ja jatkaa kovaa työntekoa omassa arjessaan. Se on paras ja ainoa tapa vaikuttaa tuleviin valintoihin, päävalmentaja Erkka V. Lehtola toteaa.

– Hyökkääjä Sulo Ketola ja puolustaja Maxwell Adedeji joutuvat jäämään sivuun loukkaantumisten takia, mutta muuten joukkueen terveystilanne on varsin hyvä. Muutamalla joukkueeseen valitulla pelaajalla on pieniä vaivoja, ja toivon, että he pääsevät mukaan karsintoihin, Lehtola jatkaa.

– Positiivinen asia on se, että kaikki Italiassa pelaavat pojat ovat saaneet vastuuta siellä heti alusta asti. Meille on todella tärkeää, että heillä on hyvä pelituntuma. Suomessa BSM-sarja päättyi viime viikonloppuna, mutta onneksi harjoittelu on jatkunut seuroissa. Osalla on myös mahdollisuus pelata miesten otteluita tulevana viikonloppuna.

Lehtolan mukaan karsintojen avauspeli on Suomelle huipputärkeä – vastaan asettuu Ukraina.

– Otteluohjelma menee aina niin, että me pelaamme kolmoskorin joukkueena kakkoskorin maata vastaan. Pelin merkitys on usein valtava, mutta nyt se on vielä isompi, kun lohkossa on yksi suursuosikki (Saksa) ja yksi ennakkoon selvästi heikompi maa (Liechtenstein), Lehtola avaa.

– Ukrainan valmistautuminen karsintoihin on ollut varmasti todella haastavaa. He pelasivat edelliset maaottelunsa keväällä – syyskuussa he leireilivät Kiovassa ja pelasivat neljää ukrainalaista seurajoukkuetta vastaan. Osaa ulkomailla pelaavista pelaajista ei ilmeisesti päästetty mukaan sodan takia, emmekä osaa vielä arvioida, millaisen nipun he saavat karsintoihin, Lehtola kertoo.

– Voisin kuvitella, että jokainen ukrainalainen on todella motivoitunut pelaamaan omalle maalleen. Kansallistunteen merkitystä ei voi väheksyä. Ukraina on erittäin hyvä jalkapallomaa, ja saamme heistäkin todella kovan vastuksen. Mielestäni meidän oma pakettimme on hyvässä kunnossa, ja perusta on tukeva – silloin sillä on hieman vähemmän merkitystä, mitä vastustaja kentällä tekee.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ukko Happonen (mv), Bologna FC (PKKU, TuPS, ToTe)
Osku Maukonen (mv), FC Lahti (Reipas)
Sonosi Daldum, U.S. Sassuolo Calcio (KuPS)
Ilari Kangasniemi, SJK (FC Seinäjoki, Jalkapalloseura Sepsi -78)
Martin Kirilov, Torino FC (HJK, FC Honka, EBK)
Taavi Koukkumäki, Borussia Mönchengladbach (FC Honka, GrIFK, EPS, EBK)
Adam Le Goff-Conan, HJK
Pontus Lindberg, KäPa (LPS, KäPa)
Toivo Mero, HJK (HPS)
Oskari Multala, PKKU (JäPS)
Djoully Nzoko, FC Inter (TPS)
Otso-Pekka Parkkila, OLS
Santeri Romppanen, PKKU (KP-75, ToTe)
Adiche Sabwele, HJK (FC Honka, EPS)
Axel Sandler, AC Milan (HJK, KäPa, ToTe)
Matias Siltanen, KuPS
Arttu Tulehmo, Ilves
Eetu Turkki, Ilves
Leon Vesterbacka, FC Honka (LePa)
David Weiss, U.S. Sassuolo Calcio (PKKU)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Su 15.10. 13:00 Suomi – Ukraina, Sportplatz Blumenau (Triesen)
Ke 18.10. 13:00 Saksa – Suomi, Sportpark Eschen-Mauren (Eschen)
La 21.10. 17:30 Liechtenstein – Suomi, Rheinpark Stadion (Vaduz)

Turnauksen kaikki ottelut näkyvät suorana Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalla. Lohkon otteluohjelman sekä muut lohkojaot löydät UEFA:n sivuilta.