U17-pojat nimetty elokuun PM-turnaukseen

Suomen kaikki ottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Turnauksen otteluohjelma löytyy uutisen lopusta.

Toivo Mero tositoimissa Viroa vastaan.Kuva: BEATA

18.7.2023 klo 13:58

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) isännöi avointa PM-turnausta elokuun alkupuolella. Suomi pelaa A-lohkossa Ruotsin ja Israelin kanssa – B-lohkossa ovat puolestaan Färsaaret, Norja ja Tanska. Lisätietoa pelipaikoista sekä lipunmyynnistä löydät täältä.

Kotiturnaus on Minihuuhkajille jo toinen muutaman kuukauden sisään. Ikäluokan UEFA Development -turnaus pelattiin Eerikkilässä toukokuun alussa – tällöin Suomi sijoittui hopealle. Kesä-heinäkuun vaihteessa Erkka V. Lehtolan miehistö matkasi Liettuaan, jossa Minihuuhkajat juhli Baltic Cupin mestaruutta.

– On hienoa päästä pelaamaan jälleen kotimaassa. Etelä-Karjalaan on hauska mennä – Lappeenranta on minulle tuttu paikka, Imatra tuntemattomampi. Uskon, että nämä pelit kiinnostavat yleisöä, ja saamme katsomoon hyvän tuen, Lehtola sanoo.

Suomen joukkueeseen nimettiin aluksi kaksi maalivahtia ja 15 kenttäpelaajaa – joukkuetta täydennetään vielä viidellä kenttäpelaajalla. Päävalmentajan mukaan valinnat ovat olleet haastavampia tietyille pelipaikoille.

– Näin noin 70 pelaajaa Baltic Cupissa ja seuraavan viikon A-malliryhmäleirillä. Ne havainnot ovat tuoreita. Monilla joukkueilla on ollut pieni kesätauko, ja ne ovat palanneet vasta hiljattain töiden ääreen. Viikonloppuna on edessä BSM-kierros, ja haluan nähdä tiettyjen pelaajien nykyvireen ennen viimeisiä valintoja, Lehtola avaa.

– Lisäksi muutama pelaaja on toipunut vastikään loukkaantumisista ja halusin vielä seurata pidempään heidän edistymistään. Heillä ei ole välttämättä parasta pelituntumaa nyt, mutta meidän täytyy katsoa pidemmälle. Päätavoitteemme on kuitenkin lokakuun EM-karsinnoissa.

Kesällä Borussia Mönchengladbachiin siirtyneet hyökkääjät Sulo Ketola ja Taavi Koukkumäki keskittyvät uuden seuransa arkeen, eivätkä tule turnaukseen.

– Sitä vastoin Maxwell Adedeji on mukana ensikertalaisena. Maxwell on Leicester Cityä edustava vasenjalkainen toppari, joka on aiemmin pelannut myös ylemmillä pelipaikoilla ja pärjää pallon kanssa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka hän onnistuu maaotteluissa.

Suomen ottelut:
Ke 2.8. klo 18.00 Suomi – Ruotsi, Ukonniemi (Imatra)
Pe 4.8. klo 18.00 Israel – Suomi, Kimpinen (Lappeenranta)
Ti 8.8. klo 12:00 sijoitusottelu

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ukko Happonen (mv), PKKU (ToTe, TuPS)
Osku Maukonen (mv), FC Lahti (Reipas)
Ilari Kangasniemi, SJK (FC Seinäjoki, Jalkapalloseura Sepsi -78)
Axel Sandler, HJK (KäPa, ToTe)
Pontus Lindberg, KäPa (LPS, KäPa)
Maxwell Adedeji, Leicester City
Eetu Turkki, Ilves
Otso-Pekka Parkkila, OLS
Djoully Nzoko, FC Inter (TPS)
Matias Siltanen, KuPS
Miika Mahlamäki, JJK (KeuPa)
Kalle Huhta, VPS (FC Kiisto)
David Weiss, PKKU
Toivo Mero, HJK (HPS)
Sonosi Daldum, KuPS
Martin Kirilov, HJK (FC Honka, EBK)
Arttu Tulehmo, Ilves
Adam Le Goff-Conan, HJK (lisätty 24.7.)
Oskari Multala, PKKU (JäPS) (lisätty 24.7.)
Adiche Sabwele, HJK (FC Honka, EsPa) (lisätty 24.7.)
Santeri Romppanen, PKKU (KP-75, ToTe) (nimetty Tomi Väkiparta, FC Jazz (MuSa) tilalle 31.7. (lisätty 24.7.))
Eemil Tanninen, JIPPO (lisätty 24.7.)

PM-turnauksen otteluohjelma

Etkö löytänyt etsimääsi?