U17-pojat nimetty Belgia-tuplamaaotteluun

Ottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Kumpaankin peliin on vapaa sisäänpääsy – tarkemmat tiedot löytyvät uutisen lopusta.

Erkka V. Lehtolan johtamassa tiimissä nähdään tammikuussa uudet kasvot, sillä Pikkuhuuhkajien päävalmentaja Mika Lehkosuo on joukkueen mukana tutustumassa maajoukkuetoimintaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

10.1.2023 klo 15:55

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) avaa maajoukkuevuotensa kotimaan kamaralla, kun Minihuuhkajat isännöi Belgiaa tuplamaaottelussa. Tiistaina 24. ja torstaina 26. tammikuuta pelattavat maaottelut valmistavat joukkuetta Turkissa maaliskuussa pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen.

Minihuuhkajat selvitti tiensä jatkokarsintoihin lokakuussa, ja joulukuussa joukkue arvottiin kivikovaan lohkoon – Suomi saa vastaansa isäntämaan lisäksi Espanjan ja Saksan. Kahdeksan lohkovoittajaa sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät EM-lopputurnaukseen, joka pelataan Unkarissa touko-kesäkuussa 2023.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola nimesi Belgia-otteluun 16 pelaajaa, ja loput pelaajat nimetään lähempänä tapahtumaa. Syy tähän on se, että vuodenvaihde on varsin haastava ajankohta maaotteluille – päävalmentaja ei ole nähnyt marras-joulukuussa juuri ketään pelaajista tositoimissa.

– Osa pelaajista on lomaillut, osa on vaihtanut seuraa ja tähän aikaan tapahtuu kaikenlaista. Siksi pelaajatarkkailu ei ole kovin helppoa. Viime viikonloppuna seurasin B-poikien Winter Cupia Porissa – lisäksi silloin pelattiin paljon harjoitusmatseja, joista sain mukavan määrän videolinkkejä. Ja ensi viikonloppuna pelataan lisää. Osan matseista näen paikan päällä, osan videolta. Olen varmasti viisaampi ensi sunnuntaina, Lehtola toteaa.

– Kotimaassa on paljon poikia, joita haluaisin nähdä maajoukkueessa. Tämä ei ole kuitenkaan helpoin aika antaa näyttöpaikkoja, kun valmistaudumme jatkokarsintaan. Ensikertalaisia tulee olemaan ainakin yksi – lopullinen ryhmä selviää myöhemmin.

Belgia ei ole vielä julkaissut joukkuettaan, mutta Lehtola uskoo, että vastustaja kasaa jalkeille future-joukkueen.

– Future-joukkueessa on pelaajia, jotka ovat hieman jäljessä fyysisessä kehityksessä. Vaikka pelaajat ovat keskimäärin lyhyempiä ja kevyempiä, he ovat erittäin hyviä futaajia. Matsit palvelevat meitä joka tapauksessa erinomaisesti – Belgia tykkää pitää palloa kuten tulevat karsintavastustajammekin.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Tino Kangasaho (mv), FC Inter (RaiFu, MynPa, TPS)
Jussi Tanska (mv), FC Honka (EsPa)
Johannes Viitala (mv), Ilves
David Ezeh, HJK (Gnistan, HPS)
Gershon Henry, Real Salt Lake
Emil Ingman, HJK (IF Sibbo-Vargarna, JäPS)
Julius Körkkö, Tervarit Juniorit (HauPa)
Emil Leveälahti, HJK (LePa)
Juho Lähteenmäki, FC Nordsjælland (Ilves)
Iiro Mendolin, FC Groningen (FC Inter, KaaPo, KaaNa)
Gabriel Oksanen, Real Salt Lake
Samuel Pasanen, FC Lahti (FC Kuusysi, FC Reipas)
Akseli Puukko, FC Lahti (FC Reipas)
Otto Ruoppi, KuPS
Kaius Simojoki, KäPa (HJK, PPJ)
Elmer Vauhkonen, HJK (KuPS, PK-37)
Sebastian Suvanne, FC Honka (PPJ, FC POHU, HJK, PiTa) *
Eemil Toivonen, HJK (MPS, FC Kontu) (nimetty Mustafa Abdulmuttaeb, HJK (PPJ) * tilalle)
Topi Sistonen, SalPa (FC Halikko, Salon Wilpas) *
Viljami Jokiranta, FC Lahti (PEPO, Veiterä) *
Julius Paananen, OLS (OTP, ORPa) *
Daniel Riihilahti, HJK (MPS) *
Vilho Huovila, FC Lahti (Kajo, Sudet, Kuusysi) *

* nimetty joukkueeseen 17.1.

Suomen ottelut:
ti 24.1. 18:00 Suomi – Belgia, Eerikkilän jalkapallohalli (Tammela)
to 26.1. 15:30 Suomi – Belgia, Talin jalkapallohalli (Helsinki)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä