U17-pojat nimetty Baltic Cupiin

Turnauksen kaikki pelit näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Sekä Eerikkilässä että Helsingissä pelattaviin otteluihin on vapaa pääsy.

Emil Ingman esiintyi edukseen Islantia vastaanKuva: Mikko Rahikainen

14.6.2022 klo 11:09

U17-poikien EM-karsintoihin valmistautuva Minihuuhkajat (2006 ja myöhemmin syntyneet) isännöi perinteistä Baltic Cupia kesä-heinäkuun vaihteessa. Suomi kokoontuu Eerikkilässä maanantaina 27. kesäkuuta ja pelaa saman viikon aikana kolme maaottelua.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoi muutama viikko sitten, että Baltic Cupissa nähdään varsin erilainen ryhmä kuin Serbiassa pelatussa UEFA Development -turnauksessa. Mukana onkin 12 nuorukaista, jotka eivät olleet mukana toukokuun tapahtumassa.

– Muutos oli suunniteltu, ja saimme jalkeille kiinnostavan ryhmän. Heti Baltic Cupin jälkeen meillä on UEFA A -malliryhmäleiri, jossa näemme 40–50 pelaajaa – saamme keskikesälle todella laajan katselmuksen, mikä on hieno juttu. Näiden kaikkien tapahtumien jälkeen meidän pitäisi tietää tarkemmin, millaisella ryhmällä jatkamme matkaa kohti lokakuun EM-karsintoja, Lehtola sanoo.

Macar AjoungAatos Tuunanen ja Joona Moser ovat ryhmän ainoat pelaajat, joilla ei ole toistaiseksi vyöllään maaotteluita. Sveitsissä asuva Moser on samalla ainoa pelaaja, joka saapuu turnaukseen ulkomailta.

– Moserin äiti on suomalainen. Joona on pitkä vasenjalkainen keskikenttäpelaaja, joka on mielenkiintoista nähdä läheltä. Olen katsonut muutamia videoita, joiden perusteella tiedän mitä odottaa. Joonan on ollut tarkoitus tulla tapahtumiimme jo aiemmin, mutta pienet vammat ja korona ovat sotkeneet suunnitelmat.

Suomi kohtaa avausottelussaan Latvian, josta Lehtola odottaa hyvää mittaria. Valmennuksella on videomateriaalia kaikista kolmesta vastustajasta.

– Turnausvoitto on tietysti yksi monista tavoitteistamme. Kun yli puolet pelaajista vaihtuu, on oman pelitapamme iskostaminen poikien tietoon ja muistiin todella tärkeää. Keskitymme Baltic Cupissa laadukkaaseen perustekemiseen. Mahtavaa päästä esiintymään kotikentillä!

Keskiviikko 29.6.
Liettua – Viro 13:00, Jari Litmanen Areena (Eerikkilä)
Suomi – Latvia 17:30, Jari Litmanen Areena

Perjantai 1.7.